FORMATION OF THE SKILLS OF EDUCATION SELF-ORGANIZATION OF PRE-SERVICE TEACHERS OF CHOREOGRAPHIC COURSE OF STUDY: PEDAGOGICAL PRINCIPLES AND CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.4.8

Keywords:

independent activity, pedagogical principles and conditions, pre-service teacher of choreographic course of study, self-education, skills of educational self-organization

Abstract

The article deals with the issue of improving the preparation of pre-service teachers of choreographic course of study for the independent arrangement of their educational activities in the process of professional education. The author defines that the ability to self-organization is one of the key competencies of pre-service teachers, which is based on the skills of educational self-organization. With these skills, students gain the opportunity to effectively plan, diagnose, monitor, adjust and evaluate their learning and its effectiveness. The paper substantiates the essence of the concept of «skills of educational self-organization» and discloses its content, taking into account the specifics of special disciplines and the nature of educational (scientific-theoretical, methodological, creative-interpretive, pedagogical, ballet-master, artistic and performing) activities of pre-service teachers-choreographers. Focusing on the current trends in the increase in the number of academic hours planned for independent work, and the gradual transition in the training of specialists to distance and mixed forms of education, the article emphasizes the importance of developing and applying special pedagogical principles and conditions for organizing vocational education of students-choreographers based on educational self-organization and self-education. It has been determined that scientific principles underlie the study of pedagogical theories, processes and phenomena and guide the strategy of their development. In the context of the formation of the skills of educational self-organization of pre-service teacher of choreographic course of study, expedient pedagogical principles are determined: the principle of personal-semantic coordination, the principle of professional self-presentation, the principle of personalization of training. It is indicated that the developed special pedagogical conditions can create favorable circumstances in the educational process for achieving the set goal. Effective pedagogical conditions for the successful formation of the skills of educational self-organization of pre-service teacher of choreographic course of study are: activation of students’ motivation for independent activity, support for the initiative of self-education of future specialists, ensuring the development of the volitional sphere of students.

Author Biography

Kseniia Korotkevych, Dragomanov National Pedagogical University, 9 Pirohova Str., 01030 Kyiv, Ukraine

Postraduate Student

References

Короткевич К. Є. Поняття самоорганізації навчання у контексті професійної підготовки майбутніх викладачів хореографічних дисциплін. Молодь і ринок. 2020. № 3–4 (182–183). С. 162–165. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.216809

Лила М. М. Є. О. Мілєрян – родоначальник професійної психологічної діагностики. Молодий вчений. 2016. № 9.1 (36.1). С. 106–110.

Малихін О. В. Система умінь самоорганізації і самоконтролю учбової діяльності студентів вищих педагогічних закладів та її функціонування у процесі організації і здійснення самостійної навчальної діяльності. Наукові записки НПУ. Серія 16. Творча особистість вчителя. 2008. Вип. 9 (50). С. 123–129.

Мартиненко О. Формування професійної компетентності майбутніх учителів хореографії в умовах вищого навчального закладу. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. № 12. С. 165–174.

Мирончук Н. М. Змістові характеристики самоорганізації праці викладача вищого навчального закладу. Формування дидактичної компетентності педагогів дошкільної та початкової освіти: зб. наук. праць / За ред. В. Є. Литньова, Н. Є. Колесник, Т. В. Наумчук. Житомір: ФОП Левковець, 2015. С. 64–68.

Мирончук Н. М. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб самоорганізації суб’єктів освітнього процесу. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 5. № 1. С. 202–211. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.2537

Новаченко Т. В. Синергетичний підхід у педагогічній самоорганізації: навчально-методичний посібник. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 99 с.

Пархоменко О. М. Формування балетмейстерських умінь майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки: дис. …канд. пед. наук: 13.00.04. Ніжин: НДПУ імені Миколи Гоголя, 2016. 249 с.

Синергетика і освіта: монографія / За ред. В. Г. Кременя. Київ: Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.

Стандарт вищої освіти. Перший (бакалаврський рівень) вищої освіти. Ступінь бакалавр. Галузь знань 02 Культура. URL: https://mon.gov.ua (дата звернення: 5.11.2021).

Тесленков О. Ю. Педагогічні умови формування професійної самоорганізації майбутніх учителів фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2016. Вип. 55. С. 212–219.

Томашевська І. П. Педагогічний самоменеджмент як передумова ефективної професійної діяльності учителя. Вісник Черкаського університету: Педагогічні науки. 2012. Вип. 145. С. 126–129.

Хань Юйцень. Формування умінь художньо-творчої самоорганізації майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фахової підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 23 с.

Яо Пейчань. Проблема педагогічної спрямованості професійної підготовки майбутніх учителів хореографічного мистецтва в сучасних наукових розвідках. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2019. № 9 (93). С. 310–325. DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/310-325

Bain A., Zundans-Fraser L. The Self-organizing University. Designing the Higher Education Organization for Quality Learning and Teaching. Singapore: Springer, 2017. 192 р.

Harashchenko L., Komarovska O., Маtviienko O., Ovsiienko L., Pet’ko L., Shcholokova O., Sokolova O. Models of corporate education in the United States of America. Journal of Entrepreneurship Education (JEI). 2019. Vol. 22. Issue 3. P. 1−6.

Huddy A. Digital technology in the tertiary dance technique studio: expanding student engagement through collaborative and co-creative experiences. Research in Dance Education. 2017. № 18 (2). Р. 174–189. DOI: https://doi.org/10.1080/14647893.2017.1330327

Imada T. Self-Organization and Society. New York: Springer, 2008. 223 р.

Janssen J., Tattersall C., Waterink W., Van den Berg B., Van Es R., Bolman C., & Koper R. Self-organising navigational support in lifelong learning: How predecessors can lead the way. Computers & Education. 2007. № 49 (3). Р. 781–793. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.11.022

Reid А., Petocz Р. Enhancing academic work through the synergy between teaching and research. International Journal for Academic Development. 2003. Volume 8. Issue 1–2. Р. 105–117. DOI: https://doi.org/10.1080/1360144042000277982

Ritella G.; Loperfido F. F. Students’ Self-Organization of the Learning Environment during a Blended Knowledge Creation Course. Education Sciences. 2021. № 11. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11100580

Yaroshenko O., Kilderov D., Komarovska O., Korotkevych K., Holinska T., Hutsan L., Shekhavtsova S. The factorial role of organizational culture in entrepreneurship and entrepreneurship education. Academy of Entrepreneurship Journal. 2020. Volume 26. Issue 3. URL: https://www.abacademies.org/articles/the-factorial-role-of-organizational-culture-in-entrepreneurship-and-entrepreneurship-education-9552.html (дата звернення 1.11.2021).

References

Korotkevych, K. (2020). Ponyattya samoorganizaciyi navchannya u konteksti profesijnoyi pidgotovki majbutnih vikladachiv horeografichnih disciplin [The self-organization concept in the cource of professional training of future teachers of choreographic subjects]. Youth & market, 3–4 (182–183), 162–165. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.216809

Lyla, M. M. (2016). Je. O. Milerian – rodonachaljnyk profesijnoji psykhologhichnoji diaghnostyky [Ye. O. Mileryan – the founder of professional psychological diagnostics]. Young Scientist, 9.1 (36.1), 106–110.

Malykhin, O. V. (2008). Sistema umin samoorganizaciyi i samokontrolyu uchbovoyi diyalnosti studentiv vishih pedagogichnih zakladiv ta yiyi funkcionuvannya u procesi organizaciyi i zdijsnennya samostijnoyi navchalnoyi diyalnosti [The system of skills of self-organization and self-control of educational activities of higher pedagogical institutions students and its functioning in the process of organization and implementation of independent educational activities]. Naukovi zapiski NPU. Seriya 16. Tvorcha osobistist vchitelya, 9 (50), 123–129.

Martinenko, O. (2015). Formuvannya profesijnoyi kompetentnosti majbutnih uchiteliv horeografiyi v umovah vishogo navchalnogo zakladu [Formation of professional competence of future teachers of choreography in the conditions of higher educational institution]. Problems of Modern Teacher Training, 12, 165–174.

Myronchuk, N. M. (2015). Zmistovi kharakterystyky samoorghanizaciji praci vykladacha vyshhogho navchaljnogho zakladu [Semantic characteristics of self-organization of work of a teacher of a higher educational institution]. In V. Je. Lytnjova, N. Je. Kolesnyk, T. V. Naumchuk (Eds.), Formuvannja dydaktychnoji kompetentnosti pedaghoghiv doshkiljnoji ta pochatkovoji osvity (pp. 64–68). FOP Levkovecj.

Myronchuk, N. M. (2020). Informacijno-komunikacijni tekhnologhiji jak zasib samoorghanizaciji subjektiv osvitnjogho procesu [Information and communication technologies as a means for the educational process actors’ self-organization]. Information Technologies and Learning Tools, 75 (1), 202–211. https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.2537

Novachenko, T. V. (2011). Synerghetychnyj pidkhid u pedaghoghichnij samoorghanizaciji: navchaljno-metodychnyj posibnyk [Synergetic approach in pedagogical self-organization: a textbook]. NPU imeni M. P. Draghomanova.

Parkhomenko, O. M. (2016). Formuvannya baletmejsterskih umin majbutnih uchiteliv horeografiyi u procesi fahovoyi pidgotovki [Formation of choreographic skills of future dance teachers in the process of their professional training]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.04. Mikhailo Drahomanov National Pedagogical University.

Kremen, V. Gh. (Ed.) (2014). Synerghetyka i osvita: monoghrafija [Synergetics and education: a monograph]. Instytut obdarovanoji dytyny.

Standart vishoyi osviti. Pershij (bakalavrskij riven) vishoyi osviti. Stupin bakalavr. Galuz znan 02 Kultura [Standard of higher education. The first (bachelor’s level) of higher education. Bachelor’s degree. Field of knowledge 02 Culture]. https://mon.gov.ua

Teslenkov, O. Yu. (2016). Pedagogichni umovi formuvannya profesijnoyi samoorganizaciyi majbutnih uchiteliv fizichnogo vihovannya [Pedagogical terms of forming of professional self-organization of future physical education teachers]. Naukovij chasopis NPU imeni M. P. Dragomanova. Seriya 5. Pedagogichni nauki: realiyi ta perspektivi, 55, 212–219.

Tomashevska, I. P. (2012). Pedagogichnij samomedezhment yak peredumova efektivnoyi profesijnoyi diyalnosti uchitelya [Pedagogical self-management as a prerequisite for effective professional activity of teachers]. Bulletin of the Сherkasy Bohdan Khmelnytsky national university. Series «Pedagogical sciences», 145, 126–129.

Khan Yuitsen (2019). Formuvanna umin khudozhnjo-tvorchoi samoorghanizacii majbutnikh uchyteliv muzychnogho mystectva v procesi fakhovoji pidghotovky [Formation of skills of artistic-creative self-organization of future musical art teachers in the process of professional training]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.02. SumDPU imeni A. S. Makarenka.

Yao Peishan (2019). Problema pedagogichnoyi spryamovanosti profesijnoyi pidgotovki majbutnih uchiteliv horeografichnogo mistectva v suchasnih naukovih rozvidkah [Contemporary scientific studies of the issues of pedagogical focus of the professional training of future teachers of choreographic art]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 9 (93), 310–325. 10.24139/2312-5993/2019.09/310-325

Bain, A., Zundans-Fraser, L. (2017). The Self-organizing University. Designing the Higher Education Organization for Quality Learning and Teaching. Springer.

Harashchenko, L., Komarovska, O., Matviienko, O., Ovsiienko, L., Pet'ko, L., Shcholokova, O., Sokolova, O. (2019). Models of corporate education in the United States of America. Journal of Entrepreneurship Education, 22 (3), 1−6.

Huddy, A. (2017). Digital technology in the tertiary dance technique studio: expanding student engagement through collaborative and co-creative experiences. Research in Dance Education, 18 (2), 174–189. https://doi.org/10.1080/14647893.2017.1330327

Imada, T. (2008). Self-Organization and Society. Springer.

Janssen, J., Tattersall, C., Waterink, W., Van den Berg, B., Van Es, R., Bolman, C., & Koper, R. (2007). Self-organising navigational support in lifelong learning: How predecessors can lead the way. Computers & Education, 49 (3), 781–793. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.11.022

Reid, A., Petocz, R. (2003). Enhancing academic work through the synergy between teaching and research. International Journal for Academic Development, 8 (1–2), 105–117. https://doi.org/10.1080/1360144042000277982

Ritella, G.; Loperfido, F. F. (2021). Students’ Self-Organization of the Learning Environment during a Blended Knowledge Creation Course. Education Sciences, 11. https://doi.org/10.3390/educsci11100580

Yaroshenko, O., Kilderov, D., Komarovska, O., Korotkevych, K., Holinska, T., Hutsan, L., Shekhavtsova, S. (2020). The factorial role of organizational culture in entrepreneurship and entrepreneurship education. Academy of Entrepreneurship Journal, 26 (3). https://www.abacademies.org/articles/the-factorial-role-of-organizational-culture-in-entrepreneurship-and-entrepreneurship-education-9552.html

Published

2021-12-29

How to Cite

Korotkevych, K. (2021). FORMATION OF THE SKILLS OF EDUCATION SELF-ORGANIZATION OF PRE-SERVICE TEACHERS OF CHOREOGRAPHIC COURSE OF STUDY: PEDAGOGICAL PRINCIPLES AND CONDITIONS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 68–75. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.4.8

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION