METHODOLOGY OF A COMPARATIVE STUDY OF THE TENDENCIES IN PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS IN CIRCULAR ECONOMY IN SOME EUROPEAN COUNTRIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.4.1

Keywords:

comparison criteria, comparative pedagogical research, equivalency, methodology, research concept, stages of the research

Abstract

The article reveals the methodology of a comparative study of the tendencies in professional training of specialists in circular economy in some European countries. Since gaining independence by Ukraine, pedagogical research has intensified through studying the experience of the development of education in the world’s leading countries and, in particular, in the countries of the European Union, in order to borrow the best experience for Ukraine, taking into account our mentality, history, cultural and educational traditions. Such a branch of pedagogical science as comparative pedagogy and, in particular, comparative professional pedagogy, has started developing actively. When studying the tendencies of specialists’ professional training in circular economy in the Republic of Finland, the Republic of Poland and Ukraine, understanding of the methodology as a doctrine of organization of activities has been suggested for usage (A. Novikov, D. Novikov). The organization of scientific research in the problem field of comparative pedagogy has been revealed through: the proof of the countries’ equivalence in the study of the phenomenon chosen for the research; determination of the stages of conducting a comparative study; formulation of the research concept and substantiation of the research criteria. It has been shown that for conducting interdisciplinary comparative research it is important to apply a five-level methodology (levels: philosophical and worldview, general scientific, specific scientific (disciplinary), interdisciplinary, technological) and to use scientific approaches which reflect the methodological basis for achieving the research goal and the intermediate goals.

Author Biographies

Svitlana Martynenko, Kyiv International University, 49 Lvivska Str., 03179 Kyiv, Ukraine

Doctor of Sciences in Pedagogy, Professor, Vice-Rector for Scientific and Pedagogical Work

Oleksii Sysoiev, Kyiv International University, 49 Lvivska Str., 03179 Kyiv, Ukraine

PhD in Economy, Head of the Department of Licensing and Accreditation

References

Бражник Е. И. Особенности методологии сравнительных педагогических исследований. Электронный научно-педагогический журнал «Письма в Эмиссия. Оффлайн». 2005. URL: http://www.emissia.org/offline/2005/975.htm (дата звернення: 12.11.2021).

Брэй, М., Цзян К. Сравнение систем. M. Брей, Б. Адамсон, М. Мейсон (ред.). Исследование по сравнительному образованию: подходы и методы. Луганск: ФОП Сабов А. М., 2015. С. 153–180.

Загородня А. А. Професійна підготовка фахівців економічної галузі у закладах вищої освіти республіки Польща та України: автореф. дис…докт. пед. наук: 13.00.04. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2020. 40 с.

Когут С. Я. Становлення та розвиток педагогіки праці у республіці Польща (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): автореф. дис…докт. пед. наук: 13.00.04. Київ: Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, 2020. 40 с.

Колот А. М. Міждисциплінарний підхід як домінанта розвитку економічної науки та освітньої діяльності. Соціальна економіка. 2014. № 12. С. 76–83.

Локшина О. Тенденція як категорія порівняльної педагогіки. Порівняльно-педагогічні студії. 2011. № 2 (8). С. 5–14.

Методологія. Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F (дата звернення: 15.11.2021).

Новиков А. М., Новиков Д. А. О предмете и структуре методологии. Мир образования – образование в мире. 2008. № 1. С. 29–41. URL: http://methodolog.ru/artikle.htm (дата звернення: 10.11.2021).

Павленко О. В. Професійна підготовка фахівців з електроніки у закладах вищої освіти США: автореф. дис…канд. пед. наук: 13.00.04. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021. 21 с.

Сисоєва С. О. Порівняльні педагогічні дослідження в контексті цивілізаційного розвитку суспільства: акценти. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2021: інновації в освіті в контексті європеїзації та глобалізації: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 27–28 травня 2021 р.) / за заг. ред. О. І. Локшиної. Тернопіль: Крок, 2021. С. 34–38. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-97763-9-6-2021-34-38

Снопкова Е. И. Междисциплинарный синтез в современном педагогическом исследовании: актуализация проблемы. Научный диалог. 2014. № 6 (30): Педагогика. Психология. С. 82–92.

Цюра С. Б. Методологія порівняльних педагогічних досліджень: принципи, особливості. Український педагогічний журнал. 2015. № 4. С. 65–72.

Bereday G. Z. F. Comparative Methods in Education. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1964. 302 p.

Kuźma J. Historia i ważniejsze osiągnięcia edukacji komparatystycznej w polsce a history of the polish comparative education society (PCES). Państwo i Społeczeństwo. 2009. № IX (2). S. 305–312.

Pachociński R. Pedagogika porównawcza. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie, 1995. 228 s.

References

Brazhnik, E. I. (2005). Osobennosti metodologii sravnitelnyh pedagogicheskih issledovanij [Features of the methodology of comparative pedagogical research]. Internet-Journal «The Emissia Offline Letters». http://www.emissia.org/offline/2005/975.htm

Bray, М., Jiang, К. (2015). Sravnenie sistem [Comparing systems]. In M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.), Comparative Education Research: Approaches and Methods (pp. 153–180). FOP Sabov A. M.

Zagorodnya, A. A. (2020). Profesijna pidgotovka fahivciv ekonomichnoyi galuzi u zakladah vishoyi osviti respubliki Polsha ta Ukrayini [Professional training of economic experts in higher education institutions of the Republic of Poland and Ukraine]: Extended abstract of Doctor’s thesis: 13.00.04. Borys Grinchenko Kyiv University.

Kohut, S. Ya. (2020). Stanovlennya ta rozvitok pedagogiki praci u respublici Polsha (druga polovina XX – pochatok XXI stolittya) [Formation and development of labor pedagogy in Poland (second half of the XX – beginning of the XXI century)]: Extended abstract of Doctor’s thesis: 13.00.04. Institute of Vocational Education of the NAЕS of Ukraine.

Kolot, А. (2014). Mizhdisciplinarnij pidhid yak dominanta rozvitku ekonomichnoyi nauki ta osvitnoyi diyalnosti [Interdisciplinary approach as a prerequisite for the development of economics and education]. Social Economics, 12, 76–83.

Lokshyna, О. (2011). Tendenciya yak kategoriya porivnyalnoyi pedagogiki [Tendency as a category of comparative pedagogy]. Comparative and pedagogical studies, 2 (8), 5–14.

Metodologiya [Methodology]. Wikipedia – the free encyclopedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F

Novikov, A. M., Novikov, D. A. (2008). O predmete i strukture metodologii [On the subject and structure of methodology]. Mir obrazovaniya – obrazovanie v mire, 1, 29–41. http://methodolog.ru/artikle.htm

Pavlenko, O. V. (2021). Profesijna pidgotovka fahivciv z elektroniki u zakladah vishoyi osviti SShA [Professional training of electronics engineers in US higher education institutions]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.04. Borys Grinchenko Kyiv University.

Sysoieva, S. (2021). Porivnyalni pedagogichni doslidzhennya v konteksti civilizacijnogo rozvitku suspilstva: akcenti [Comparative pedagogical research in the context of civilizational development of society: accents]. In О. Lokshyna (Ed.),·Pedagogical Comparative Studies and International Education 2021: Innovation in education in the context of Europeanization and globalization: Proceedings of the V International Conference (Kyiv, May 27-28, 2021) (pp. 34–38). Krok. https://doi.org/10.32405/978-966-97763-9-6-2021-34-38

Snopkova, E. (2014). Mezhdisciplinarnyj sintez v sovremennom pedagogicheskom issledovanii: aktualizaciya problemy [Interdisciplinary synthesis in contemporary pedagogical studies: actualization of problem]. Nauchnyj Dialog (Scientific Dialogue), 6 (30): Pedagogics. Psychology, 82–92.

Tsiura, S. (2015). Metodologiya porivnyalnih pedagogichnih doslidzhen: principi, osoblivosti [The methodology of comparative pedagogic researches: principles and features]. Ukrainian Educational Journal, 4, 65–72.

Bereday, G. Z. F. (1964). Comparative Methods in Education. Holt, Rinehart and Winston.

Kuźma, J. (2009). Historia i ważniejsze osiągnięcia edukacji komparatystycznej w polsce a history of the polish comparative education society (PCES). Państwo i Społeczeństwo, IX (2), 305–312.

Pachociński, R. (1995). Pedagogika porównawcza. Wydawnictwo Uniwersyteckie Białystok.

Published

2021-12-29

How to Cite

Martynenko, S., & Sysoiev, O. (2021). METHODOLOGY OF A COMPARATIVE STUDY OF THE TENDENCIES IN PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS IN CIRCULAR ECONOMY IN SOME EUROPEAN COUNTRIES. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 7–17. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.4.1

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION