ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ЗА ДОКТОРСЬКИМИ ПРОГРАМАМИ У США

Authors

  • I Regeylo

Keywords:

doctoral education, doctoral programs, training courses, research work, postdoctoral education

Abstract

Analysis of the USA doctoral education experience is held in the article, doctorate models
are determined; quantitative indexes of doctoral candidates and national programs functioning
are enlightened; phased doctorate system (training courses and research work) is described;
peculiarities of postdoctoral education are revealed; doctoral education problems and ways of
solving them are cleared up.

References

Байденко В. И. Селезнева Н. А. Пути со-

вершенствования докторской подготовки:

Европа и США (статья третья) / Высшее об-

разование в России. – № 11, 2011. – С.100-

Болонский процес: 2007-2009 годы. Между

Лондоном и Левеном / под науч. ред. д-ра

пед. наук, проф. В. И. Байденко. – М. : Ис-

след. центр проблем качества подготовки

специалистов, 2009. – 302 с. , с 108.

Кнодель Л. Структура вищої освіти США

на сучасному етапі розвитку суспільства

[Електронний ресурс] : http://www.socialscience.

com.ua/jornal_content/412/516e7b59d

d14de1749dbf237f5ca78c.

Миклебуст Ян Піттер і Нілсен Рун, Ана-

ліз практики реформи докторської освіти в

Європі / Докторські програми в Європі та

Україні: Матеріали міжнар. конф. «Впро-

вадж. принципів третього циклу вищ. осві-

ти Європ. простору в Україні» / Нац. ун-т

«Києво-Могилян. акад.»; Наук. ред., упо-

ряд. В. Моренець. – К.: Унів. вид-во ПУЛЬ-

САРИ, 2007. – 98 с. – С. 6 – 16.

Поживілова О.В. Загальні тенденції модер-

нізації докторських студій в європейському

регіоні // Проблеми сучасності: культура,

мистецтво, педагогіка. Збірник наукових

праць. Серія «Педагогіка». Проблеми фор-

мування ціннісних орієнтирів професійної

діяльності. – Харків. – 2005. – С.172-184.

Смолікевич Н. Вища освіта США: організа-

ційно – педагогічні аспекти привабливості

для студентів-іноземців / Вісник Львів-

ського університету. – Cерія педагогічна. –

– Вип. 23. – С. 194-201.

Таланова Ж. В. Докторська підготовка в

країнах високорейтинтових університетів –

США і Сполученому Королівстві / Ж. В.

Таланова // Науковий вісник Волинського

нац. унту ім. Лесі Українки / Волин, нац.

ун-т ім. Лесі Українки; гол. ред. І. О. Смо-

люк. – Луцьк : ВНУ, 2010. – Вип. 13. – C.

-179. – (Серія: Педагогічні науки).

Таланова Ж. В. Структура і склад док-

торських академічних програм з держав-

ного управління в США / Ж. В. Таланова

// Актуальні теоретико-методологічні та

організаційно-практичні проблеми держав-

ного управління : матеріали наук.-практ.

конф. за міжнар. участю (28 трав. 2004 p.,

Київ) / за заг. ред. В. І. Лугового, В. М. Кня-

зева. – К. : Вид-во НАЛУ, 2004. -Т. 1.-С.

-403.

Borrell_Damian L. Doctoral Training beyond

// Conference «Universities 2020». 17

June 2010. Salamanca, Spain. URL: www.eua.

be.

De Sand M. Support of doctoral candidates

from «diffi cult subjects» for careers outside

academia. URL: www.fu2berlin.de/drs.

Duderstadi J.J. Preparing future faculty for future

universities // Liberal Education. – 2001

–V.87. – №2. – Р.24-31.

Gibbs W.W. Lost sciences in the Third World

// Sciences American. – August, 1995. – P. 76.

Sadlak J. Doctoral Studies and Qualifi cations

in Europe and the United States: Status and

Prospects. – Paris, UNESCO, 2004] – P. 279-

, с.285.

Preparing Future Faculty Program: Brochure,

– URL: http://www.preparing_faculty.

org/Brochure.pdf.

Schreiterer U. Concluding Summary. Form

Follows Function: Research, the Knowledge

Economy, and the Features of Doctoral Education

// Higher Education in Europe. 2008.

V. XXXIII. № 1. Р. 149–158. URL: http://

www.cepes.ro/publications/pdf/hee_eng_pdf/

he1_08.pdf.

Taylor J. Quality and Standards: The Challenge

of the Professional Doctorate // Higher

Education in Europe. 2008. V. XXXII I. № 1.

Р. 65–88. URL: http://www.cepes.ro/publications/

pdf/hee_eng_pdf/he1_08.pdf.

The Path Forward: The Future of Graduate Education

in the United States. URL: http://www.

fgereport.org/rsc/pdf/CFGE_report.pdf.

Walker G. Doctoral Education in the United

States of America // Higher Education in Europe.

V. XXXIII. № 1. Р. 35–48.

URL: http://www.guidetoonlineschools.com/

online-schools/walden-university.

URL: http://www.tscruggs./gmu.edu.

How to Cite

Regeylo, I. (2019). ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ЗА ДОКТОРСЬКИМИ ПРОГРАМАМИ У США. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 116–121. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/192135

Issue

Section

QUALITY ASSURANCE IN HIGHER EDUCATION AND ITS EXPERT SUPPORT: THE EU EXPERIENCE