РОЛЬ ФІЛОСОФІЇ ОСВІТИ У ФОРМУВАННІ ПЕДАГОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ

Authors

  • N Semchuk

Keywords:

philosophy of education, humanistic pedagogy, educational strategies, educational policies

Abstract

In the article, the problems of the defi nition of the subject and the tasks of the pedagogy under
conditions of changes of the social status of the education are brought up; the role of the
philosophy of education in the forming of the pedagogic thought is distinguished. The author
reveals the problems, which are formulated by «osvitilogiya», and analyses the character of the
relationships among the sciences, which are focused on the creation of the effective educational
technologies.

References

Андрущенко В. П. Освіта України в контек-

сті суспільних проблем та суперечностей /

Розвиток педагогічної і психологічної наук

в Україні 1992–2002: Зб. наук. праць до

-річчя АПН України / АПН України. – Ч.

– Харків: «ОВС», 2002. – С. 3–16.

Бичко А. Національні аспекти філософ-

ської освіти в Україні // Філософія освіти. –

– № 1.– С.210 –229.

Кондорсе Ж.А. Доклад об общей организа-

ции народного образования / Педагогичес-

кие идеи Великой французской революции.

Речи и доклады / Под редакцией и с предис-

ловием проф. А.П. Пинкевича. – М., 1926. –

http://www.diary.ru/~vive-liberta/p75053125.

htm?from=last (09.07.2009).

Кант И. О педагогике // Трактаты и пись-

ма. – М., 1980. – С. 445–504.

Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и

выступления [Текст] / М. Хайдеггер; пер

с нем. М.: Республика, 1993.– 447 с. –

(Мыслители ХХ века).

Гадамер Х.-Г. Истина и метод: Основы фи-

лософской герменевтики: Пер. с нем./Общ.

ред. и вступ. ст. Б. Н. Бессонова.— М.: Про-

гресс, 1988.–704 с.

Огнев’юк В.О. Філософія освіти – педагогі-

ка – освітологія // Історія. Філософія. Релігі-

єзнавство. – 2010. – № 1-2, С. 2–4.

Американська філософія освіти очима

українських дослідників // Матеріали Всеу-

країнської науково-практичної конференції

12.2005, Полтава. – 2005. – 281 с.

How to Cite

Semchuk, N. (2019). РОЛЬ ФІЛОСОФІЇ ОСВІТИ У ФОРМУВАННІ ПЕДАГОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 55–59. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/192085

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION