ЦІЛІ , ЦІ ННОСТІ ТА ІДЕАЛИ ВИЩОЇ ОСВІТ И У ЧАСОВИХ ТР АНСФОРМ АЦІЯХ
Keywords:
the educational ideals, the educational values, the classical university, the mission of the university, Homo educatus.Abstract
The attempt of the philosophical comprehension of the temporal educational ideals and values
transformations is realized in the article; the models of the
W. von Humboldt`s and J. Newman`s classical university are analyzed; it is emphasized that
university should become one of the most important institutions in the society of the educated
people
References
Ньюмен, Дж. Г. Идея Университета / Дж.
Г. Ньюмен; пер. с англ. С. Б. Бенедикто-
ва; под общ. ред. М. А. Гусаковского. –
Минск: БГУ, 2006. – 208 с.
Огнев’юк В. О. На шляху до становлен-
ня нового наукового напряму «освітоло-
гія» // Збірник наукових праць Матері-
алів Всеукраїнської науково-практичної
конференції «Освітологія – науковий на-
прям інтегрованого пізнання освіти». –
грудня 2010 р. – Київ: Київський уні-
верситет імені Бориса Грінченка, 2010 р.
– 210 с. – С. 5-9.
Ортега-і-Гассет Х. Місія Університету
/ Х. Ортега-і-Гассет // Ідея Університе-
ту: Антологія / Упорядн.: М.Зубрицька,
Н. Бабалик, З. Рибчинська; відп. ред.
М.Зубрицька. – Львів: Літопис, 2002. –
с. – C. 65-107.
Ридингс Б. Университет в руинах / Б. Ри-
дингс; пер. с англ. А. М. Корбута; под.
общ. ред. М. А. Гусуковского. – Минск:
БГУ, 2009. – 248 с. – С. 44.
Уэбстер Ф. Теории информационного
общества. Часть 1. Идея информацион-
ного общества [Електронний ресурс] –
Цифровая библиотека по философии. –
Режим доступу:
http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/
z0000690/index.shtml
Хайдеггер М. Самоутверждение немец-
кого университета / М. Хайдеггер; пер.
с нем; В. Бибихина, примеч. Ф. Федье
// Историко-философский ежегодник. –
М.: Наука. – 1995. – С. 298–304.
Чжуан-цзы. Ле-цзы. Философское на-
следие. Том 123. Перевод с кит., вступ.
ст. и примеч. В. В. Малявина. – М.:
Мысль, 1995. – 439 c.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 О Kuzmenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.