ФАКТОРИ ВПЛИВУ НА ПРОЦЕСИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

P Kryazhev

Abstract


In article infl uence factors on modernization processes in higher education are considered.
The external and internal factors of infl uence on modernization and development of the world
higher school are analyzed. It is defi ned that the fi rst fundamental factor of infl uence is scientifi cal
and technological progress, and the second factor is the change of labor market. The main
internal factor is aspiration of the HEI to increase own autonomy in the conditions of search by
the government of new mechanisms of functioning state educational inspectorate.


Keywords


higher school, university, factor of infl uence, scientifi cal and technological progress, modernization, labor market, neoliberal reform of education, autonomy, methodological individualism, decentralization. Singular decentralization Plural decentralizations

References


Андрущенко В.П. Роздуми про освіту: Стат-

ті, нариси, інтерв’ю. – К.: Знання України,

– С. 654 – 707.

Бестужев-Лада И.В. Социальные проблемы

занятости в России // Социс. – 2002. – №

– С. 113 – 119.

Всемирный статистический обзор по

высшему образованию. Рабочий документ

Всемирной конференции по высшему об-

разованию 5 – 9 октября 1998 г. – Париж:

ЮНЕСКО, 1998. – 71 с.

Державна національна програма “Освіта”

(Україна ХХІ ст.). – К.: “Райдуга”, 1994. – 61 с.

Журавський В.С. Вища освіта як фактор

державотворення і культури в Україні. – К.:

Видавничий Дім “ІН Юре”, 2003. – 416 с.

Каленюк І.С., Корсак К.В. Фінляндія – лі-

дер у становленні суспільства знань та ін-

новаційної економіки ХХІ століття // Вища

освіта України. – 2004. – № 4. – С. 87 – 95.

Корсак К.В. Освіта, суспільство, людина

в ХХІ столітті: інтегрально-філософський

аналіз: Монографія. – Ніжин: Вид-во НДПУ

ім. М. Гоголя, 2004. –224 с.

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – ін-

новаційні аспекти. Стратегія. Реалізація.

Результати. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.

Сбруєва А. Болонський процес: пошуки

шляхів підвищення конкурентоспромож-

ності європейської вищої освіти // Шлях

освіти. – № 1. – 2002. – С. 18–21.

Сбруєва А.А. Ідеології освітніх реформ кінця

ХХ – початку ХХІ ст.: конвергентні тенденції

// Гуманітарні науки. – 2003. – № 2. – С. 11 – 16.

Чередниченко Г.А. Молодежь России:

социальные ориентации и жизненные пути

(Опыт социологического исследования). –

СПб.: Изд-во РХГИ, 2004. – 504 с.


GOST Style Citations




Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 P Kryazhev