КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ КОНЦЕПТИ ОСВІТОЛОГІЇ ТА РОЗВИТОК ПОЛІКУЛЬТУРНОГО СУСПІЛЬСТВА
Keywords:
multicultural education, multicultural upbringing, intercultural education, culturology of education.Abstract
Such notions as “multicultural education”, “multicultural upbringing”, “intercultural
education” in the national scientifi c space and Polish researchers` works are analyzed in the
article; the main stages of the development of the culturology as the complex of the humanitarian
knowledge about the most common patterns of the culture development are observed; the notion
“the culturology of education” is introduced; it is proved that the culturology of education as a
part of osvitological knowledge is aimed at the solution of the modern culturological problems
in the development of education (multi- and intercultural education, culturological approach in
education; the forming of the scientifi c thesaurus of the interdisciplinary researches in the fi eld of
osvitologiya at the joint of the “education-culture»).
References
/ П.С. Гуревич. – 2-е изд., стер. – М.: Изда-
тельство «Омега-Л», 2010. – 427 с.
Культорологія / [Гриценко Т.Б., Гриценко
С.П., Кондратюк А.Ю. та ін.]; за ред. Т.Б.
Гриценко. – [2-ге вид.]. – К.: Центр учбової
літератури, 2009. – 392 с.
Межуев В.М. Идея культури. Очерки по те-
ории культуры. – М.: Прогресс-Традиция,
– С.22.
Миропольська Н.Є. Полі культурне вихо-
вання.//Енциклопедія освіти / Акад. пед.
наук України; головний ред. В.Г. Кремень. –
К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с. – С. 691.
Огнев’юк В.О. Філософія освіти в структу-
рі наукових досліджень феномену освіти /
В.О. Огнев’юк // Шлях освіти. – 2009. – № 4
(54). – С. 2-6.
Романов Ю.И. Культурология. – СПб.: Пи-
тер, 2008. – 208 с. – 208 с.
Сисоєва С.О. Освіта як об’єкт досліджен-
ня / С.О. Сисоєва // Шлях освіти: науково-
методичний журнал. – К.: Міністерство
освіти і науки України, Національна акаде-
мія педагогічних наук України, Асоціація
працівників гімназій і ліцеїв України. – №
, 2011. – с.48 – С. 5-11.
Тоффлер Э. Шок будущего: Пер. с анг./Э.
Тоффлер. – М.: ООО «Издательство АСТ»,
– 560 с.
Якса Н.В. Професійна підготовка майбут-
ніх учителів: теорія і практика міжкультур-
ної взаємодії в умовах Кримського регіону:
Монографія. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.
Франка, 2008. – 568 с.
Edukacja dla interkulturowości // pod red. S.
Kaczor i T.Z. Sarleja –Warszawa – Radom,
– 226 s.
Grabowska B. Zmiana uwarunkowania
społecznego uczestnictwa i współdziałania
młodzieży na pograniczu cieszyńskim w
kontekście teorii stawania się społeczeństwa
Teorie i modele badań międzykulturowych
(pod red. T. Lewowickiego, A. Szczurek-
Boruty, E. Ogrodzkiej-Mazur) – Cieszyn –
Warszawa: Wyd. U.Ś, 2006. – S. 41- 51.
Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości
// pod red. T. Lewowickiego i F. Szloska –
Warszawa – Radom, 2009. – 432 s.
Nikitorowicz J. Młodeż pogranicza
kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy
wobec integracji europejskiej. Tożsamość,
plany życiowe, wartości. – Białostok TRANS
HUMANA, 2000. – 206 s.
T. Lewowicki O ideach oraz praktykach
edukacji wielokulturowej i międzykulturowej//
Ruch pedagogiczny. – 1-2. Wysza szoła
pedagogiczna ZNP. – Rok LXXII Warszawa,
– S. 5 – 12.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 S Sysoieva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.