СТРАТЕГІЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ТУРБОЛЕНТНОСТІ ПРОЦЕСІВ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

Authors

  • P. Sauch

Keywords:

multicultural education, cultural interaction, multiculturalism, dialogical way of thinking

Abstract

In the article, by analyzing the formula “unity and diversity of world cultures” and the revealed
imbalance of its poles, the reasons for the practical failure of the multiculturalism project, including
its educational strategies, are disclosed. Unlike multiculturalism policy, the algorithm of democraticegalitarian
policy that involves not only preservation of cultural diversity, but also expanding the person’s
democratic participation in the process of cultural interaction that causes the formation of new cultural
groups and their incorporation into civil society is suggested. The principal novelty of this algorithm is
an anthropological key to understanding of identity and harmony strategies of the formula “unity and
diversity of world cultures” components balance, which provides the formation of a special, dialogical
way of thinking.
On this basis, the proposed new model of multicultural education as a social innovation, which is
associated not only with the question “who are we?” or “where do we come from?”, but with the answer
to the question “who and what we can become.”

References

Barber B. Fihand vs. Mc Word: how Clobalisw

and Tribalisw are Reshaping the Worlu. – New

Vork: Ballantine, 1996. – 432 p.

International Dictionary of Education. Vol. 7. –

Oxford, 1994. – P. 3963

Бенхабиб С. Притязание культуры. Равен-

ство и разнообразие в глобальную эру. – М.,

, с. LІІ – LІІІ.

Бодрийяр Ж. Общество потребления. – М.,

; Stevenson N. Globalization, national

cultures and cultural citizenship // Sociol.

quart. – Berkeley (Cal.), 1997.Vol. 38. № 1.

Глобализация и мультикультурализм. Мо-

нография. Кирабаев Н.С., отв. ред. Изд-во

РУДН, М., 2005. – С. 185.

Гриценко О.А., Гончаренко Н.К., Мягка

Є.А. Українські типології меншин // www.

Culturalstudies. In. ua.

Кримський С.Б. Ефект високого неба //

Сила м’якого знака, або Повернення Русь-

кої правди. За ред. Л. Івшиної. Вид-во ПрАТ

«Українська прес-група», Київ, 2011. – С.

Малахов В. Національна держава, націо-

нальна культура і культурний суверенітет //

Філософська думка. № 4. – 2011. – С. 125.

Межуєв В. Діалог як спосіб міжкультурного

спілкування в сучасному світі // Філософ-

ська думка, № 4, 2011. – С. 98.

Ткаченко В. Криза мультикультураліз-

му й проблеми єдиного освітнього поля //

«День», № 126 від 21 липня 2011. – С. 4.

How to Cite

Sauch, P. (2019). СТРАТЕГІЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ТУРБОЛЕНТНОСТІ ПРОЦЕСІВ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 6–14. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186886

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION