THE DYNAMIC OF THE DEVELOPMENT OF THE METHODOLOGY, THEORY AND PRACTICE OF THE DEEP COGNITION

Authors

  • Т. S. Yatsenko
  • L. J. Galushko
  • N. V. Dmeterko
  • I. V. Yevtushenko
  • О. G. Maksimenko
  • О. V. Pedchenko,
  • О. M. Polyanichko
  • L. G. Tuz
  • О. М. Usatenko

Keywords:

psychodynamic theory, unconscious, consciousness, psychic, psychological defence, spontaneous and involuntary behavior, positive disintegration and subsequent integration.

Abstract

The article is based on the research of Yatsenko T. S., the Academician of the
National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. There is highlighted the
psychodynamic theory, in the aspect of its developing, the appropriate methodology and
the active social-psychological cognition method (ASPC).
The article reflects an attempt to carry out a kind of longitude development of the
psychodynamic methodology, theory and practice for over 30 years (since 1978). In the
field of view, in fact, the five aspects of scientific research have been discovered: the
problem of the dynamics of personal and group changes in the process of ASPC;
“psychological defence” in its dispositional and systematic organization: via “vertical” -
basal defence; via “horizontal” - situational defence; the integrative principle of the
“psychological defence” functioning, in subordination to the leading (general) mechanism
“from weakness to strength”; mechanisms, trending the development of the psyche
according to the parameters “mismatching”-“matching”, that has been embodied in the
laws of “positive disintegration and subsequent integration at a higher level of psychic
development”; the structure of the psyche, that reflects the “Model of the internal
dynamics of the psyche”, completing Freud's structure (“Super-Ego”, “Ego”, “Id”) by
linear interdependencies.
The article points out the importance of ascertaining that psychic act is at the
intersection of the “vertical” and “horizontal”, that leads to the conclusions: the behavior
of any one-act (especially spontaneous) synthesizes latently both the conscious and the
unconscious.
Investigations of Yatsenko T. S. introduces a new view at the possibility of cognizing
psychic by means of its visualization, i.e., transcoding in a tangible reality, that increases
the prospects of its research in the unity of the consciousness and unconscious. The article
also presents a statesman, public-official “face” Yatsenko T. S., and relevant awards,
reflecting state recognition, and the content of Author`s school for psychologists of
Ukraine.

References

Яценко Т. С. Психологические основы активной подготовки будущего

педагога к общению с учащимися : дис. … докт. психол. наук : спец. 19.00.07. «

Педагогическая и возрастная психология» / Т. С. Яценко − К., 1989. – 432 с.

Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції : навчальний

посібник / Т. С. Яценко. – К. : Либідь, 1996. – 264 с.

Яценко Т. С. Психоаналитическая интерпретация комплекса

тематических психорисунков : (глубинный аспект) / Т. С. Яценко, Я. М. Кмит,

Л. В. Мошенская. – М.: СИП РИА, 2000. – 192 с.

Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне

соціально-психологічне навчання : навчальний посібник / Т. С. Яценко. – К. :

Вища школа, 2004. – 679 с.

Галузевий стандарт вищої освіти. Напрям підготовки 0101 Педагогічна

освіта. Спеціальність 6.010100 Практична психологія. Освітньо-кваліфікаційний

рівень “бакалавр” / Міністерство освіти і науки України; розробники : Т. С.

Яценко, П. В. Теслюк, І. В. Євтушенко та ін. – К., 2005. – 325 с.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і

практика / Т. С. Яценко. – К. : Вища школа, 2006. – 382 с.

Фахове вступне випробування зі спеціальностей «Психологія»,

«Практична психологія» : навчальний посібник / [Т. С. Яценко, О. В. Глузман,

С. М. Аврамченко та ін.]. – Черкаси – Ялта, 2007. – 128 с.

Теория и практика глубинной психокоррекции: Вторая Авторская школа

академика АПН Украины Т. С. Яценко / Сост. : А.В. Глузман и др. / Под ред.

академика Т. С. Яценко. – Ялта : РИО КГУ, 2009. – 221 с.

Глубинная психология. Агрессия: психодинамическая теория и

феноменология: [Монография] / Т. С. Яценко, А. В. Глузман, А. Э. Мелоян, Л. Г.

Туз; Под ред. Т. С. Яценко. – К. : ВИЩА ШКОЛА – XXI, 2010. – 271 с.

Концептуальні засади і методика глибинної психокорекції: Підготовка

психолога-практика : навч. посіб. / [Т. С. Яценко, Б. Б. Іваненко, С. М. Аврамченко

та ін.]. – К. : Вища школа, 2008. – 342 с.

Глубинная психология. Тенденция к психологической смерти:

диагностика и коррекция: [монография] / Т. С. Яценко, А. В. Глузман,

И. В. Калашник; Под ред. Т. С. Яценко. – К. : ВИЩА ШКОЛА – XXI, 2010. – 231 с.

Теория и практика глубинной психокоррекции: Третья Авторская школа

академика НАПН Украины Т. С. Яценко / Сост. : А.В. Глузман и др.; Под ред.

академика Т. С. Яценко – Ялта : РИО КГУ, 2010. – 200 с.

Теория и практика глубинной психокоррекции: Четвертая и пятая

Авторские школы академика НАПН Украины Т. С. Яценко / Сост. : В. П.

Андрущенко, А. В. Глузман и др.; / Под ред. Т. С. Яценко. – Ялта : РИО КГУ,

– 261 с.

Теория и практика глубинной психокоррекции: Шестая Авторская

школа академика НАПН Украины Т. С. Яценко / Сост. : В. П. Андрущенко,

А. В. Глузман; Под ред. Т. С. Яценко. – К. : Изд-во НПУ имени М. П. Драгоманова,

– 226 с.

Теория и практика глубинной психокоррекции. Авторская школа

академика АПН Украины Т. С. Яценко / [ Сост. : С. М. Аврамченко и др.; Под ред.

академика Т. С. Яценко]. – Донецк : ДИПиП, 2008. – 268 с.

Яценко Т.С., Чобітько М.Г., Доцевич Т. І. Малюнок у психокорекцій ній

роботі психолога-практика [на матеріалі психоаналізу комплексу тематичних

малюнків] A drawing in psychocorrecting activity of practical psychologist [on the

material from thematic drawings set psychoanalysis] (укр., англ.). – Черкаси: “Брама”,

– 216 с.

Яценко Т. С. // Київський літопис ХХІ століття. Науковий потенціал

України : Всеукраїнський збірник. – К. : ФОП Стройкова Людмила Іванівна, 2009.

– С. 15.

Яценко Тамара Семенівна // Науковці України – еліта держави :

Довідково-біографічне видання. – К. : Видавництво Логос Україна, 2010. – С. 237.

Яценко Тамара Семенівна. Україна наукова: Довідково-іміджеве

видання. – К. : Українська академія геральдики, товарного знаку та логотипу, 2010.

– Т. 2 : Національна академія педагогічних наук України, 2010. – С. 99.

Науково-дослідний центр глибинної психології НАПН України при

РВНЗ «КГУ» (м. Ялта) // Київський літопис ХХІ століття. Україні незалежній 20.

Ювілейні сторінки : Всеукраїнський збірник. – К. : Видавничий центр «МЕТР»,

– С. 153.

Яценко Т.С., Сергієнко І.М., Євтушенко І.В., Аврамченко С.М.

Проблема психічного вигорання у контексті вирішення завдань практичної

психології (за результатами ІV Всеукраїнського навчально-методичного семінару

«Теоретичні та методичні засади практичної психології» (2-4 травня 2007 р., м.

Ялта) // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 12. Психологічні

науки: Зб. наукових праць. // Яценко Т.С., Сергієнко І.М., Євтушенко І.В.,

Аврамченко С.М. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2007. – № 19 (43). – С.7-16.

Яценко Т. С. Взаємозв’язки свідомого і несвідомого та їх вплив на

адаптованість / Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 12.

Психологічні науки: Зб. наукових праць. // Яценко Т. С. − К.: НПУ імені

М. П. Драгоманова. – 2009. – № 24 (48). – С. 13 – 21.

Глибинно-психологічне пізнання з використанням каменів / Науковий

часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія № 12. Психологічні науки: Зб.

наукових праць. // Яценко Т. С., Маїк М. С., Гайворонський Р. О. – К.: НПУ М. П.

Драгоманова, 2010. - № 29 (53) С.247 – 256.

Яценко Т. С. До проблеми пізнання індивідуальної неповторності

архетипної символіки / Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія №

Психологічні науки: Зб. наукових праць. // Яценко Т.С. – К.: НПУ М. П.

Драгоманова, 2011. - № 33 (57). - С. 15 – 27.

Категорія віри в контексті методології глибинно-психологічного

пізнання / Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія № 12.

Психологічні науки: Зб. наукових праць. // Яценко Т. С. – К.: НПУ М. П.

Драгоманова, 2011. - С. 100-106.

Яценко Т.С., Андрущенко В. П. Философско-психологические проблемы

методологии познания психики / Т. С. Яценко, В. П. Андрущенко // Науковий

часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 12. Психологія : Зб. наукових

праць. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – № 36 (60). – С. 7 – 20.

Яценко Т.С., Андрущенко В. П. Философско-психологические проблемы

методологии познания психики / Т. С. Яценко, В. П. Андрущенко // Актуальні

проблеми психології : Збірник наукових праць Інституту психології ім.

Г. С. Костюка НАПН України. – К.: А.С.К., - 2011. – Т. 1: Організаційна

психологія. Соціальна психологія. Економічна психологія. – 2011. – Випуск 31. –

С. 142 – 155.

Андрущенко В., Яценко Т. Філософсько-психологічні проблеми

методології пізнання психіки / Т. Яценко, В. Андрущенко // Психологія і

суспільство. Український теоретико-методологічний соціогуманітарний часопис. –

– №. 3. – С. 63 – 77.

Частина ІІ. Прикладні аспекти дослідження проблем глибинної корекції:

дисертаційні роботи послідовників академіка НАПН України Т. С. Яценко

Солодухова О. Г. Психологія становлення особистості молодого вчителя

в процесі професійної адаптації : автореферат дис. … док. психол. наук : спец.

00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / О. Г. Солодухова. – К., 1997. – 39 с.

Зажирко М. П. Глибинно-психологічні передумови активізації процесу

спілкування (акмеологічний підхід) : автореферат дис. … канд. психол. наук : спец.

00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / М. П. Зажирко. – К., 1998. – 17 с.

Коновальчук В. І. Психологічний зміст механізму заміщення та його

врахування у процесі підготовки психологів- практиків : дис. ... канд. псих. наук :

спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / В. І. Коновальчук / Інститут

педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 1998. – 191 с.

Мошенська Л. В. Діагностичні можливості комплексу тематичних

психомалюнків у дослідженні глибинних аспектів психіки : автореферат дис. ...

канд. психол. наук : спец.19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Л. В.

Мошенська / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К.,

– 19 с.

Теслюк П. В. Полівалентність змісту символіки тематичних

психомалюнків (на матеріалі професійної підготовки психологів-практиків) :

автореферат дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 “Педагогічна та вікова

психологія” / П. В. Теслюк. – К., 2000. – 20 с.

Біла О. Г. Психокорекційні можливості методу активного соціально-

психологічного навчання (на матеріалі підготовки психологів-практиків) :

автореферат дис. ... канд. психол. наук : спец.19.00.07 «Педагогічна та вікова

психологія» / О. Г. Біла. – К., 2002. – 19 с.

Коновалова О. А. Глибинно-психологічне пізнання феномену

експектацій методом активного соціально-психологічного навчання : автореферат

дис. ... канд. психол. наук : спец.19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / О.

А. Коновалова. – К., 2002. – 18 с.

Аврамченко С. М. Пізнання внутрішньої суперечливості психіки

суб’єкта методом психомалюнку : автореферат дис. ... канд. психол. наук : спец.

00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / С. М. Аврамченко. − Івано-

Франківськ, 2004. − 294 с.

Євтушенко І. В. Роль архетипної символіки у вираженні інтимних

почуттів суб’єкта до близьких йому людей (на основі міфів, казок, психомалюнків) :

дис. … канд. психол. наук : спец.19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія»/ І. В.

Євтушенко. − К., 2004. − 371 с.

Мелоян А. Е. Глибинно-психологічні витоки агресивності суб’єкта (на

матеріалах активного соціально-психологічного навчання) : автореферат дис. ...

канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» /

А.Е. Мелоян. – Івано-Франківськ, 2004. – 20 с.

Сергієнко І. М. Глибинно-психологічні передумови ставлення суб’єкта до

інших людей (на матеріалі активного соціально-психологічного навчання) : дис. ...

канд. психол. наук : спец.19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / І. М.

Сергієнко. – Івано-Франківськ, 2004. – 222 с.

Іваненко Б. Б. Особистісна психокорекція майбутнього практичного

психолога засобами активного соціально-психологічного навчання : дис. … канд.

психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Б. Б. Іваненко. –

К., 2005. – 199 с.

Білуха Т. І. Розвиток особистості майбутнього психолога-практика

засобами корекційно-виховного впливу : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07

«Педагогічна та вікова психологія» / Т. І. Білуха. – Івано-Франківськ, 2006. – 354 с.

Солодухов В. Л. Метафоричність казки як засіб активного соціально-

психологічного навчання : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та

вікова психологія» / В. Л. Солодухов. – Івано-Франківськ, 2006. – 237 с.

Стасько О. Г. Психологічна значущість умовних цінностей та їх вплив

на формування ідеалізованого «Я» особистості : дис. ... канд. психол. наук : спец.

00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / О. Г. Стасько. – К., 2006. – 369 с.

Бабенко К. А. Взаємозв’язок механізмів символізації змісту несвідомого

(на матеріалі психоаналізу комплексу тематичних психомалюнків) : автореферат

дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» /

К. А. Бабенко. – К., 2007. – 20 с.

Бондаревська Л. Л. Переживання у структуруванні системних

характеристик підсвідомого (на матеріалі АСПН) : автореферат дис. ... канд. психол.

наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Л. Л. Бондаревська. –

Івано-Франківськ, 2007. – 20 с.

Шавровська Н. В. Особливості пізнання психологічних захистів суб’єкта

засобами психоаналізу малюнків : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07

«Педагогічна та вікова психологія» / Н. В. Шавровська. – Івано-Франківськ, 2007. –

с.

Горобець Т. В. Соціально-перцептивні деформації – епіфеномен

психічних захистів : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та

вікова психологія» / Т. В. Горобець. – Івано-Франківськ, 2008. – 392 с.

Калашник І. В. Глибинно-психологічні витоки тенденції особистості до

психологічної смерті : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та

вікова психологія» / І. В. Калашник. – К., 2008. – 426 с.

Нодзельська А. С. Взаємозв’язок інфантилізму з психологічною

імпотенцією та їх корекція : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна

та вікова психологія» / А. С. Нодзельська. – Івано-Франківськ, 2008. – 323 с.

Раджабова С. Ш. Ідентифікація та її вияв у особистісній проблемі

суб’єкта : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова

психологія» / С. Ш. Раджабова. – К., 2008. – 347 с.

Харенко С. Г. Психологічні особливості та корекція емоційних станів

підлітків (засобами активного соціально-психологічного навчання) : дис. ... канд.

психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / С. Г. Харенко. –

Івано-Франківськ, 2008. – 369 с.

Кононова М. М. Глибинні детермінанти психічної дезадаптації суб’єкта :

дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / М.

М. Кононова. – Івано-Франківськ, 2009. – 319 с.

Святка О. О. Феномен опорів як проблема в глибинно-психологічній

груповій корекції : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова

психологія» / О. О. Святка. – К., 2009. – 324 с.

Сивопляс Н. В. Процес соціальної адаптації суб’єкта в контексті

тенденцій: «до психологічної сили» та «до психологічної слабкості» (на матеріалі

підготовки психологів-практиків) : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07

«Педагогічна та вікова психологія» / Н. В. Сивопляс. – Івано-Франківськ, 2010. – 388

с.

Туз Л. Г. Психоаналітична інтерпретація як засіб корекції поведінки

учасників активного соціально-психологічного навчання : дис. ... канд. психол. наук

: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Л. Г. Туз. – К., 2010. – 363 с.

Усатенко О. М. Супервізорство у фаховій підготовці психологів-

практиків : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова

психологія» / О. М. Усатенко. – Луцьк, 2010. – 341 с.

Педченко О. В. Глибинно-психологічні витоки релігійної віри та їх

пізнання у процесі активного соціально-психологічного навчання : дис. ... канд.

психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / О. В. Педченко. –

Івано-Франківськ, 2011. – 440 с.

Богдан Т. В. Діагностика і корекція внутрішніх суперечностей

особистості засобами психодрами у процесі активного соціально-психологічного

навчання : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова

психологія» / Т. В. Богдан. – Харків, 2012. – 224 с.

How to Cite

Yatsenko Т. S., Galushko, L. J., Dmeterko, N. V., Yevtushenko, I. V., Maksimenko О. G., Pedchenko, О. V., Polyanichko О. M., Tuz, L. G., & Usatenko О. М. (2019). THE DYNAMIC OF THE DEVELOPMENT OF THE METHODOLOGY, THEORY AND PRACTICE OF THE DEEP COGNITION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2). Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186727

Issue

Section

QUALITY ASSURANCE IN HIGHER EDUCATION AND ITS EXPERT SUPPORT: THE EU EXPERIENCE