STRUCTURAL COMPONENENTS OF THE MULTICULTURAL COMPETENCE OF FUTURE AGRONOMISTS

Authors

  • R. A. Kravets

Keywords:

multicultural competence, professional training, structural components, reflection, subjectivity, destereotypization, internality

Abstract

The article deals with the categories of
multiculturalism, basic European values, the
intercultural dialogue, multicultural education
and multicultural competence. The problems of
multiculturalism and multicultural education are
revealed through the analysis of the Bologna
Declaration documents on the European space for
higher education and overall scientific research.
The multicutural competence as a component and 

a result is necessary to acquire in the process of
students’ comprehensive training.
The significance of forming multicultural
competence of future agronomists in the process
of professional training is topical in the article, its
essence has been analyzed, the structural
components of multicultural competence of future
specialists of agrarian industry have been
distinguished and substantiated and their
maintenance exposed.
The multicultural competence of future
agronomist is the ability to relate effectively to
individuals from various groups and backgrounds.
This competence recognizes the broad scope of
dimensions which influence a personal identity.
The dimensions of future agronomists’
multicultural competence include race, ethnicity,
language, gender, age, socioeconomic status,
education and religiouslyspiritual orientation

References

Агадуллін Р.Р. Полікультурна освіта:

методологотеоретичний аспект /

Р.Р. Агадуллін // Педагогіка і психологія.

– 2004. – №3. – С.1829.

Бушкова В. Креативність нелінійногомислення у багатомовному та

полікультурному навчальному просторі /

В. Бушкова // Вища освіта України. –

– №2. – С.120125.

Васютенкова И.В. Развитие поликультур

ной компетентности учителя в условиях

последипломного образования: автореф.

дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01 /

И.В. Васютенкова. – СПб., 2006. – 27 с.

Гончаренко Л.А., Зубко А.М., Кузьмен

ко В.В. Розвиток полікультурної компе

тентності педагогів загальноосвітніх

навчальних закладів / Л.А. Гончаренко,

А.М. Зубко, В.В. Кузьменко. – Херсон:

РІПО, 2007. – 176 с.

Данилова Л.Ю. Формирование поли

культурной компетентности студентов /

Л.Ю. Данилова // Учитель. – 2007. – №3.

– С.1215.

Ершов В.А. Поликультурное образова

ние в системе образовательной подго

товки учащихся средней школы: дисс. …

канд. пед. наук: 13.00.01 / В.А. Ершов. –

М., 2000. – 194 с.

Заслюженюк В.С., Присакар В.В. Форму

вання в школярів культури міжнаціо

нального спілкування / В.С. Заслюже

нюк, В.В. Присакар // Педагогіка і

психологія. – 1999. – №2. – С.2228.

Кушнір І.М. Компоненти полікультурної

компетентності іноземних студентів /

І.М. Кушнір // Викладання мов у вищих

навчальних закладах освіти на сучасному

етапі. – 2008. – №13. – С.7378.

Перетяга Л.Є. Зміст і показники полі

культурної компетентності молодших

школярів / Л.Є. Перетяга // Педагогіка

формування творчої особистості у вищій

і загальній школі. – 2009. – №2. – С.262

Соколова І.В., Івашко О.А. Формування

полікультурної компетентності у майбут

ніх учителівфілологів / І.В. Соколова,

О.А. Івашко // Збірник наукових праць

Бердянського державного педагогічного

університету. – Серія: Педагогічні науки.

– 2009. – №1. – С.162167.

Сохань Л.В., Єрмакова І.Г., Несен Г.М.

Життєва компетентність особистості /

Л.В. Сохань, І.Г. Єрмакова, Г.М. Несен.

– К.: Богдана, 2003. – 520 с.

Щеглова Е.М. Развитие поликультурной

компетентности будущих специалистов:

дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 /

Е.М. Щеглова. – Омск, 2005. – 164 с.

How to Cite

Kravets, R. A. (2019). STRUCTURAL COMPONENENTS OF THE MULTICULTURAL COMPETENCE OF FUTURE AGRONOMISTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 80–86. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186528

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE