THE ROLE IDENTITY AS THE BASIC CONSTRUCT OF THE SPECIALIST‘S SOCIAL COMPETENCE

Authors

  • Y. S. Fruktova

Keywords:

social competence, socialization, role identity.

Abstract

In modern terms for university graduates
especially important to be understanding the social
significance of their profession and therefore
understanding its place in the system of social
relations, and the ability to critical evaluation of
his life and professional experience, a conscious
choice of ways and methods to improve personal
and professional qualities. Due to the pressing
problems of socialization specialist in modern
scientific literature in higher education
(government, industry, universities) much
attention is paid to the key, socalled social
competencies. The article deals with theoretical
aspects of determining the content and structure
of the social competence of specialists, in particular
its social role component. Indicated by current
approaches to classification of roles, their stage of
development, role expectations and demands of
society stereotypes, assumptions role identity.
Today, social scientists subject is considered as a
person who not only learns the social demands, but
also selfproduces important social needs for
himself and directs efforts to implement them,
guided in their behavior prevailing value
orientations and ideals, reveals a certain limit, not
be antisocial, autonomy, ie isolation, isolation from
society. In achieving social competence should be
interested as the personality and society.

References

Ананьев Б.Г. Человек как предмет поз

нания / Б.Г. Ананьев— СПб.: Питер,

— 288 с.

Горностай П.П. Рольова компетентність

як умова гармонійності життєвого світу

особистості / П.П.Горностай //

Психологічні перспективи. – 2004. –

Вип. 6. – С. 2325.

Гофман И. Представление себя другим в

повседневной жизни [Електронный

ресурс] / И.Гофман / пер. с англ. и вступ.

статья А.Д.Ковалева. – М.: “КАНОН

прессЦ”, “Кучково поле”, 2000. –

Режим доступа: http://www.ecsocman.

edu.ru/db /msg/ 128986, свободный. –

Название с экрана.

Кон И.С. Социология личности /

И.С.Кон. – М. : Издательство полити

ческой литературы, 1967. – 383 с.

Мид Дж. Г. Избранное: Сб переводов/

РАН. ИНИОН. Центр социал. наук.

информ. доследования. Отд. социологии

та социал. психологии; Сост. і перевод

чик В. Г. Николаев. Отв. ред. Д. В. Єфре

менко. М., 2009. 290 с.

Морено Я. Л. Психодрама / Пер. с англ.

Г. Пимочкиной, Е. Рачковой. — Москва:

Апрель Пресс: ЭКСМОПресс, 2001.

с.Парсонс Т. О структуре социального

действия. / Т. О Парсонс М.

Академический проект 2000. 880 с.

Платонов Ю.П. Социальная психология

поведения : учебное пособие /

Ю.П. Платонов. –СПб. : Питер, 2006. –

с.

Смирнов П.И. Социология личности :

учебное пособие / П.И.Смирнов. –

СПб.: Социологическое общество им.

М.М.Ковалевского, 2001. – 380 с.

Ушамирская Г.Ф. Интернализация со

циальных ролей учащейся и студен

ческой молодёжи / Г.Ф.Ушамирская. –

Волгоград, 2002. – 170 с.

Ядов. В.А. Стратегия социологического

исследования. Описание, объяснение,

понимание социальной реальности/

В. А. Ядов. — 3е изд., испр. — Москва:

ОмегаЛ, 2007. — 567 с.

How to Cite

Fruktova, Y. S. (2019). THE ROLE IDENTITY AS THE BASIC CONSTRUCT OF THE SPECIALIST‘S SOCIAL COMPETENCE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 72–79. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186526

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE