FORMING OF COMMUNICATIVE COMPE0 TENCE OF FUTURE TEACHER OF PRESCHOOL PEDAGOGICS AND PSYCHO0 LOGY BY TRAINING FACILITIES

L.V. Kozak

Abstract


In the article it is marked that innovative
character of higher education pulls out new
requirements to personality of teacher, style of his
cooperation with all subjects of educational
process, that is why there is a requirement in the
search of facilities which will be instrumental in
forming of communicative competence of future
teacher in the process of his professional
preparation; the results of theoretical analysis of
the scientific going are presented near
understanding of problem of communicative
competence of teacher in an educational
environment; the author’s understanding of
communicative competence of teacher of preschool
pedagogics and psychology as aggregates of the
formed values, knowledges, abilities, skills,
personality descriptions is given, that allows a 

teacher effectively to carry out intercourse in the
field of professional activity; the ways of forming
of communicative competence of future teacher of
preschool pedagogics and psychology are exposed
on the stage of his master’s degree preparation;
possibilities of course are grounded «Training of
development of communicative competence of
teacher of higher school» is in this process; it is well
proven that a capture of a course is instrumental
in personality growth of future teachers, opening
of them, creative potential, to the capture of
management pedagogical intercourse strategy
from position of the personality oriented co

operation, to making of own communicative style,
positive «I am conceptions».


Keywords


competence, intercourse, communicative competence, communicative competence of teacher, socialpsychological training.

References


Емельянов Ю. Н. Активное социально

психологическое обучение / Ю.Н. Еме

льянов. – Л.: ЛГУ, 1985. – 168 с.

Григорьева Т.Г. и др. Основы конструк

тивного общения. Методическое посо

бие для преподавателей: Новосибирск;

Издво Новосиб. унта. / Т. Г. Гри

горьева. М.; Совершенство, 1997. –

с.

Луговська, Е. М. Поняття «компетенція»

і «компетентність» в педагогічній теорії /Е. М. Луговська // Оновлення соціально

психологічної та педагогічної науки на

етапі націєтворення [Текст] : Всеукр.

наук.практ. конф., 20 квіт. 2012 р. :

тез.доп. / Класич. приват. унт ; [редкол.:

В. М. Огаренко та ін.]. Запоріжжя :

КПУ, 2012. 203 с. С .6769

Максименко С.Д. Загальна психологія.

Ч.3 Розділ спілкування. [Електронний

ресурс] / – 2013. – Режим доступу: http:/

/ebooktime.net/book_84.html

Макшанов С. И., Хрящова Н. Ю. Психо

гимнастика в тренинге. Каталог. Часть 1

/ С.И. Макшанов, Н.Ю. Хрящова. –

СПб., 1993. – 108 с.

Маркова А. К. Психология труда учителя

/А. К. Маркова. – М.: Просвещение,

– 192 с. – С. 89.

Національний освітній глосарій: вища

освіта / авт.уклад.: І. І. Бабин, Я. Я.

Болюбаш, А. А. Гармаш й ін.; за ред.

Д. В. Табачника і В. Г. Кременя. – К. :

ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. –

с.

Петровская Л. А. Компетентность в

общении: Социальнопсихологический

тренинг / Л. А. Петровская. – М., 1989.

– 219 с.

Сидоренко Е. В. Тренинг коммуника

тивной компетентности в деловом

взаимодействии / Е. В. Сидоренко.

СПб: Речь, 2002. 208 с.

Скаковська Л. А. Організаційнометодо

логічні основи соціальнопсихологічного

тренінгу[Електронний ресурс] / – 2013. –

Режим доступу: http://www.zippo.net.ua/

index.php?page_id=525

Федорчук В. М. Соціальнопсихологіч

ний тренінг «Розвиток комунікативної

компетентності викладача»: Навчально

методичний посібник. – Кам’янець

Подільський: Абетка, 2003. – 240 с.


GOST Style Citations




Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 L.V. Kozak