PROBLEM ISSUES OF THE QUALITY OF THE SYSTEM OF PRE0PROFESSIONAL TRAINING: PSYCHOLOGICAL, EDUCA0 TIONAL AND ECONOMIC ASPECTS

Authors

  • G. F. Moskalyk

Keywords:

professional selfdetermination, senior pupils, personality, professional preparedness.

Abstract

G.F. Moskalyk’s work “Problem issues of the
quality of the system of preprofessional training:
psychological, educational and economic aspects”
is devoted to the analysis of the main problems of
implementation of preprofessional training in the
secondary school. In the work the attempt was
made to define the principles of professional
determination of schoolleavers, to identify
conditionality of choice of profile learning in the
secondary school based on regional historical,
economic and geographic traditions, to develop
criteria for the effective implementation of the
system of preprofessional training in the
educational district, to make recommendations for
the development of regional programs of social and
economic developmentto the executive power and
local authorities.The attempt to develop criteria for
weighing the achievements and impact of the
introduction of preprofessional training in the
educational district was also made.

References

Голомшток А.Е. Выбор профессии и

воспитание личности школьника:

Воспитательная концепция профессио

нальной ориентации./ А.Е.Голомшток. –

М.: Просвещение, 1979.С.3541.

Горпинюк В. Соціальне замовлення

гуманне, демократичне мислення //

Рідна школа.1998.№3 (820).

Каліночкіна Ю.М. Здійснення науково

методичного супроводу впровадження

профільного навчання в умовах

освітнього округу / Каліночкіна Ю.М.//

Педагогічний дискурс.2010. №8. С.89.

Климов Е.А. Психология профессио

нального самоопределения. /Е.А.Кли

мов. – М.: Просвещение, 1989. – С.203

Ковалев А.П. Педагогические системы:

оценка текущего состояния и

управление: Учеб.пособие. Харьков:

ХГУ, 1990. 156с.

Лист Міністерства освіти і науки України

від 28.10.02р. №1/9472 “Про застосу

вання Закону України “Про загальну

середню освіту” щодо розширення

мережі та організації навчальновихов

ного процесу у гімназіях, ліцеях,

колегіумах”// Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. К.:

Педагогічна преса, 2002. №24. 32с.

Михед П. Педагогічний вуз у регіональ

ній культурноосвітній моделі // Рідна

школа.1996.№9.

Ничкало Н. На порозі нового тисячоліття

// Рідна школа.1998.№3 (820).

Ніколаєнко С. До питання формування

комплексної законодавчої бази у сфері

освіти.// Імідж сучасного педагога.

№ 23 (4142).

Плотніков П. Педагогічні дослідження

соціальноціннісних орієнтацій учнівсь

кої молоді промислового регіону в

процесі її соціалізації // Імідж сучасного

педагога. 2004.№ 4 (43).

Самодрин А.П. Профільне навчання в

середній школі. Кременчук, 2004.384с.

Стрекозин В.П. Актуальные вопросы

дальнейшего совершенствования урока.

М.,1996.

Титаренко Т. Рання молодість: проб

леми смислоутворення, подальше про

фесійне й життєве самовизначення //

Основи практичної психології /

В.Панок, Т.Титаренко, Н.Чепелєва та

ін.: Підручник.Вид. 2ге, стереотип. К.:

Либідь, 2001.536с.

Угнівенко Т. Методичне забезпечення

аграрної освіти: стан та проблеми //

Рідна школа.1998.№3 (820).

Шиян Н. Генеза проблеми профільності

навчання у вітчизняній дореволюційній

школі // Імідж сучасного педагога.

№ 5 (44).

Шиян Н. Особливості навчального про

цесу загальноосвітньої школи сільської

місцевості.// Імідж сучасного педагога.

№ 23 (4142).

How to Cite

Moskalyk, G. F. (2019). PROBLEM ISSUES OF THE QUALITY OF THE SYSTEM OF PRE0PROFESSIONAL TRAINING: PSYCHOLOGICAL, EDUCA0 TIONAL AND ECONOMIC ASPECTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 57–63. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186522

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION