THE DEVELOPMENT OF THE FUTURE PEDAGOGUES‘ MOTIVATIONAL SPHERE DURING MASTERS STUDYING
Keywords:
motivation, motivational field, master studying, pedagogical activity, acmesynergetic approach.Abstract
The article reveals peculiarities in motivational
sphere forming of future higher educational
institution teachers during masters studying. On
acmesinergetic basis the methodological ground of
future pedagogue’s motivation sphere development
was represented. Examined the process of masters’
motivation sphere stimulation, pedagogical
conditions that help to do it. Examined the benefits
of masters’ programs in the formation of motivated
students’ readiness for pedagogical activity.
The future pedagogues‘ motivational sphere
forming by magistracy obtains effectiveness if it
realizes according to the elaborated and grounded
theoretical and methodological principles that
disclose the directions of the contradictions
overcoming in the evolution of the motivational
readiness to the postgraduates‘ pedagogical work;
take into account the advantages of the studying
in the magistracy; implement the andragogical
principles of the postgraduates’ education.
The psychological aspects of the awareness by
future pedagogue the necessity of the self
education and selfdevelopment motivate the
further professional work and develop the creative
potential.
References
Божович Л. И. Избранные психологи
ческие труды : Проблемы формирования
личности/ Л. И. Божович. – М. :
Международная пед. Академія, 1995. –
с.
Виготский Л. С. Исторический смысл
психологического кризиса /Л. С. Виготский// Собр. соц. : в 6 т. – М. : Педаго
гика, 1982. – Т.1: Вопросы теории и
истории педагогіки. – C. 300.
Гребенюк О. С. Проблемы формиро
вания мотивации учения и труда у
учащихся профтехучилищ/ О. С.
Гребенюк. – М. : Педагогика, 1985. –
с.
Дем’яненко Наталія. Інноваційні підходи
до підготовки педагогічних кадрів/
Наталія Дем’яненко// Педагогічні науки.
– 2012. №54. – с.46 – 54.
Євтушенко Ю.О. Синергетична концеп
ція сучасної освіти /Ю. О. Євтушенко//
Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. –
№8(219).Ч.1. – с.3340.
Манько В.М. Ступенева підготовка
інженерівмеханіків сільськогосподар
ського виробництва /В.М.Манько,
В. В. Іщенко : Моногр. – К. : Науково
методичний центр аграрної освіти, 2005.
– 506с.
Маркова А. К. Формирование мотивации
учения : Книга для учителя /
А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов.
– М. : Просвещение, 1990 – 192с.
Платонов К. К. Краткий словарь системы
психологических понятий / К. К. Плато
нов. – М. : Высшая школа, 1981. – 175с.
Побірченко Н.А. Розвиток освітологічної
мотивації в психологічній освіті /
Н.А. Побірченко // Неперервна
професійна освіта: теорія і практика. –
– №12. – с. 37 – 40.
Поляков А.О. Педагогічні умови
мотивації професійного зростання
студентів педагогічних університетів у
процесі неперервної освіти. – автореф.
дис.. на здобуття наук. ступеня канд..
педагог. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і
методика професійної освіти» / Поляков
Андрій Олександрович; Харків. Нац. пед.
ун. – т ім. Г.С. Сковороди. – Харків,
– 19 с.
Пономаренко Володимир. Проблеми
підготовки наукових кадрів /Володимир
Пономаренко// Вища школа. – 2012.
№2. – с.7 – 19.
Психологические основы формирова
ния личности в педагогическом процессе
: Пер. с нем. / Под ред. А. Коссаковски
и др. – М. : Педагогика, 1981. – 224с.
Сисоєва С. О. Формування педагогічної
компетентності викладача вищого
навчального закладу непедагогічного
профілю: постановка проблеми і
напрями її вирішення/ С.О. Сисоєва//
Реалізація європейського досвіду
компетентнісного підходу у вищій школі
України : матеріали методологічного
семінару. – К. : Педагогічна думка, 2009.
– с. 310321.
Супрун М. В. Магістратура як форма
підготовки високопрофесійних науково
педагогічних кадрів для ВНЗ України/
М.В. Супрун// Науковий вісник
Волинського Національного універ
ситету імені Лесі Українки. – 2011. №7.
– с. 3337 .
Хекхаузен Х. Мотивация и деятель
ность/ Х. Хекхаузен : Пер. с нем. – СПб.:
Питер; М. : Смысл, 2003. – 860с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 N. G. Batechko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.