DIRECTIONS OF OSVITOLOGICAL PRE0 PARATION: SOCIOLOGY OF EDUCATION

Authors

  • N. M. Сhernukha

Keywords:

sociology of education, osvitologiya, integration, liberal education.

Abstract

The article analyses the sociology of education
as industry of scientific knowledge from positions
of osvitologii; it is offered the analysis of
integrative principles in modern educational area;
it is indicated the priority of humanistic education
in the process of preparation and personality’s self
realization. Osvitologiya is given as direction of
scientific cognition, which called to integrate all
directions of scientific researches in the area of
education and offer new, more effective and
optimal ways of development of educational
industry. Osvitologiya is examined as scientific
direction of modern educational space, the main
task of that is effective development of education’s
area as the integral public phenomenon, that
substantially influences on the spiritual, cultural,
socioeconomic, scientificallytechnological
constituent of society’s functioning, recreation and
development. A substantial place is shown in
educational space, in particular, in development in
the osvitologii, sociology of education by her
methodological, theoretical and by sociopractical
works. It is carried out the sociology of education’s
historicallypedagogical analysis; it is given rich
in content and structural constituents, it is offered
functions in the process of modern educational
practice

References

История социологии в Западной Европе

и США. М.: Наука, 1993. С. 21.

Добронравов И., Мирский Э. Социоло

гия образования // Философская

энциклопедия. т.5. М.: Сов.

Энциклопелия, 1970. С. 90.

Бахтин М.М. Эстетика словесного твор

чества. – М., 1979.

Бех І.Д. Життя особистості у духовному

діапазоні // журнал «Рідна школа». –

листопад 2009, Вид. «Фелікс», м.Київ.

с.717.

Буш Г. Диалогика и творчество. – Рига.

Галицких Е.О. От сердца к сердцу:

Мастерские ценностных ориентаций. –

СПб. , 2002, с.19,29.

Гершунский Б.С. Философия образова

ния в ХХІ веке. М., 1997

Кільова Г.О. Використання новітніх

технологій у системі навчання та

виховання студентської молоді. Журнал

«Освіта Донбасу», №6 (149) 2011. – с. 43

Мамардашвили М. Этика мышления. М.,

Огнев’юк В. О. Філософія та її місце в

обробці наукових досліджень феномену

освіти. Освітологія. Польсько

Український Журнал,ч. І, Варшава

Київ 2012р. с.69 75

Педагогіка вищої школи: Навчальний

посібник // За ред.. доктора пед..наук,

проф.. З.Н. Курленд: Знання, м. Київ,

Сисоєва С. О. Сфера освіти як об’єкт

дослідження. Освітологія. Польсько

Український Журнал,ч. І, Варшава

Київ 2012р. с.22 25

Ухтомский А.А. Доминанта души.

Рыбинск, 2000.

Учитель и ученик: Возможность диалога

и понимания. – Т.2 / Под общ.ред

Л.И.Семиной / . М., 2002.

Фромм Э. Гуманістичний психоаналіз /

/ Спб.: Питер,Ж 2002. – 544c.

Хоружа Л. Л. Аксіологічні засади осві

тології. Держава, суспільство і особис

тість. Освітологія. ПольськоУкраїнсь

кий Журнал,ч. І, Варшава Київ 2012р.

с.86 91

How to Cite

Сhernukha N. M. (2019). DIRECTIONS OF OSVITOLOGICAL PRE0 PARATION: SOCIOLOGY OF EDUCATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 19–24. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186403

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION