THE UNIVERSITY EDUCATION: BETWEEN THE HISTORICAL MISSION AND REAL PROSPECT

Authors

  • P. Sauch

Keywords:

unification, commercialization, mass outspread, utilitarian pragmatics, university education.

Abstract

In the article, basing on the analysis of new
tendencies of unification, commercialization and
mass outspread in university education an
algorithm of utilitarian pragmatics in professional
training with “pragmatics” of fundamental
knowledge and nationalcultural traditions
synthesis is suggested which will allow a modern
university not only to maintain itself, but to
continue performing an important social and
cultural mission. The university of the XXI
century should prepare the new generations of the
professionals and harmonically cultured people
that will be able to be responsible for their actions.
The global processes, on the one hand, form the
tasks to teach people how to coexist harmonically
basing on the historical and cultural knowledge,
the ways of other nations‘ thinking; on the other
hand, they focus on the keeping of the cultural
unique identity, languages and national systems
of education.

References

Collini S. The Dismantling of the

Universities: From Robbins to McKinsey //

London Review of Books. London: LRB.

Ltd, 2011. Vol. № 16; Ридингс Б.

Университет в руинах. Минск, 2009;

Никольский В. С. Коммодификация

знания и образования: эссе о ценностях

// Высшее образование в России. – 2010.

№ 3.

Drucker P. Age of Social Transformation //

The Atlantik Monthly 274, November, 1994.

Карпов А. О. Коммодификация обра

зования в ракурсе его целей, онгологии и

логики культурного движения //

Вопросы философии, 2012. № 10.

Карлов Н. В. Книга о Московском

физтехе. – М.: Физматлит, 2008.

Morin E. Les sept savoirs nйcessaries a

l’education du future. Paris: UNESCO,

– C. 15.

Степин В. С. Генезис социальногума

нитарных наук (философский и

методологический аспекты) // Вестник

Бурятского университета. Серия 5.

Философия. – УланУдэ, 2004. – Вып. 9.

Болонський процес і реформування

вищої освіти Франції / Упоряд.

Г. Г. Крючков, В. В. Бурбело. – К. : Вид.

полігр. центр “Київський університет”,

Filipkowski A. The Implementation of the

Bologna Declaration in Poland // European

Journal of Engineering Education. – 2002.

№ 28(2).

Саух П. Ю. Сучасна освіта: портрет без

прикрас. Монографія. – Житомир: Вид

во ЖДУ ім. І. Франка, 2012.

Дюркгейм Э. Социология образования /

Пер. с фр. Т. Г. Астаховой. – М., 1996.

Брейсі Джеральд Чому ми робимо школу

цапом відбувайлом? // Постметодика. –

– № 5–6.

Пінчук Є. А. Університет як соціоосвіт

ній феномен: ідеї та проблеми // Вісник

Житомирського державного універ

ситету імені Івана Франка. – 2012. –Вип.

Бакіров В. С. Дилеми класичної універ

ситетської освіти // Педагогічна і

психологічна науки в Україні. Т. 4 /

Педагогіка і психологія вищої школи. –

Педагогічна думка. – К., 2007.

Біла книга національної освіти Украї

ни / Т. Ф. Алексєєнко, В. М. Аніщенко,

Г. О. Балл (та ін.); за заг. ред. акад.

В. Г. Кременя; НАПН України. – К. :

Інформ. системи, 2010.

Модернізація України – наш стратегіч

ний вибір: Щорічне Послання Прези

дента України до Верховної Ради

України. – К. : НІСД, 2011

How to Cite

Sauch, P. (2019). THE UNIVERSITY EDUCATION: BETWEEN THE HISTORICAL MISSION AND REAL PROSPECT. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 12–17. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186373

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION