QUALITY, EFFECTIVENESS AND EXCELLENCE AS ACME GUIDES FOR THE MODERN UNIVERSITY?

Authors

  • O Kuzmenko

Keywords:

quality, effectiveness, excellence, idea of the University, world-class university, world rankings.

Abstract

It is analyzed the influence of the market forces on the forming of modern university ideals; it is defined new main acme guides – quality, effectiveness and excellence of the university education; it is comprehend their meaning both in the international and Ukrainian contexts.

It is defined that crisis of Modern University is caused by the need to define new grounds of its existence. In global knowledge-based society one cannot no longer have a monopoly on the preservation, enhancement and transmission of knowledge. It is assumed that the further development of the University at the local level will be influenced by combining private, public and civil sectors. Its global development will be determined by the global transnational economy. So we can admit the inconsistency between the essence of the idea of the University with its mission to provide free spiritual production and the reality in which modern universities do not differ much from other higher education institutions.

Revival of the University idea is possible as a result of the formation of global civil society, whose task will be search for alternative directions of human development. This problem is actualized by deepening social crisis and accumulation of various risks. So we need new scientific and education centers that will not engage in the sale of information, knowledge but form and develop the intelligence, search new orientations for the whole human community.

References

Андрущенко В. П., Савельєв В. Л. Освітня політика (огляд порядку денного) / В. П. Андрущенко,

В. Л. Савельєв. – К.: «МП Леся», 2010. – 368 с.

Балацкий Е. В., Екимова Н. А. Глобальные рейтинги университетов: проблема манипулирования / Е. В. Балацкий, Н. А. Екимова // Журнал Новой экономической ассоциации. – 2012. – № 1

(13). – С. 126–146.

Вітренко Ю. Освіта України в системі національних рахунків / Ю. Вітренко // Вища освіта

України. – 2013. – № 3. – С. 9 – 22.

Генеральна угода про торгівлю послугами (укр/рос) СОТ; Угода, Міжнародний документ

від 15.04.1994 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/981_017/page.

– Назва з екрану.

Графік специфічних зобов’язань в секторі послуг. Перелік вилучень з режиму найбільшого

сприяння (РНС), відповідно до статті ІІ ГАТС [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.

ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/mu08015g.html. – Назва з екрану.

Жиляєв І. Ризики національної системи освіти у зв’язку з приєднанням до Світової організації торгівлі

[Електронний ресурс] / І. Жиляєв // Віче. –№ 18, вересень 2008. – Режим доступу: http://www.viche.info/

journal/1104/. – Назва з екрану.

Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс] – Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014,

№ 37–38, ст.2004. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556–18. – Назва з екрану.

Ідея університету: сучасний дискурс: монографія / Л. В. Губерський, В. Г. Кремень, С. В. Курбатов

та ін. / за ред. Л. В. Губерського, А. С. Філіпенка. – К. : ВПЦ «Київський університет», 2014. – 367 с.

Огнев’юк В. Як звільнитися від кріпосного права в освіті [Електронний ресурс] / В. Огнев’юк //

Дзеркало тижня. – № 34. – 26 вересня 2014. – Режим доступу: http://gazeta.dt.ua/EDUCATION/yakzvilnitisya-vid-kriposnogo-prava-v-osviti-_.html. – Назва з екрану.

Програма заходів із забезпечення якості освіти у Київському національному університеті імені

Тараса Шевченка (Затверджена Ухвалою Вченої ради Київського національного університету імені Тараса

Шевченка від 7 листопада 2011 року) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nmc.univ.kiev.ua/

docs/Progr_zabezp_yakost_osv.doc

Ридингс Б. Университет в руинах / Б. Ридингс; пер. с англ. А. М. Корбута; под общ. ред.

М. А. Русаковского. – Минск: БГУ, 2009. – 248 с.

Рукшин С. Ломоносовых больше не будет [Електронний ресурс] / С. Рукшин // Газета.ru. – 2013. –

нояб. – Режим доступу: http://www.gazeta.ru/social/2013/11/22/5764921.shtml. – Назва з екрану.

Сацик В. Сучасні моделі дослідницьких університетів: витоки, стратегії розвитку та перспективи

розбудови в Україні / В. Сацик // Ідеологія і політика. – 2012. – №2. – С. 25 – 39.

Шість українських університетів увійшли до світового рейтингу QS World University Rankings

[Електронний ресур]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/ua/news/36777-shist-ukrayinskih-universitetivuviyshli-do-svitovogo-reytingu-qs-world-university-rankings. – Назва з екрану.

Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions [Електронний ресурс]. – Berlin, 20 May

– Режим доступу: http://euroosvita.net/prog/data/doc/BerlinPrinciples.pdf. – Назва з екрану.

Education and European Competence: ERT Study on Education and Training in Europe. – European

Round Table of Industrialists, 1989. – 43 pp.

ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ

European Higher Education in the World [Електронний ресурс] / Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee

of the Regions. – Brussels, 11.7.2013. – Режим доступу: https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=

s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.em-a.eu%2Ffileadmin

%2Fcontent%2FPromo%2FErasmus__in_the_world_layouted.pdf&ei=-u8wVNf4LoL3OvKwgcgK&usg=AFQ

jCNEluRS0ACvTJYxES7Y3DN3wtQc0Mg&sig2=WpgAG8ndep61qlyiECSw5g&bvm=bv.76802529,d.ZWU. –

Назва з екрану.

Moving towards a Learning Society. A CRE-ERT Forum Report on European Education [Електронний

ресурс]. – European Round Table of Industrialists, Brussels (Belgium), Association of European Universities,

Geneva (Switzerland). 1995. – 164 pp. – Режим доступу: http://eric.ed.gov/?id=ED409437. – Назва з екрану.

Richardson K. Big Business and the European Agenda / K. Richardson. – Sussex European Institute,

– 39 pp.

How to Cite

Kuzmenko, O. (2019). QUALITY, EFFECTIVENESS AND EXCELLENCE AS ACME GUIDES FOR THE MODERN UNIVERSITY?. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 31–36. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/183473

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION