CORPORATE CULTURE AS A FACTOR OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF MODERN UNIVERSITY

Authors

  • Olena Aleksandrova Borys Grinchenko Kyiv University, Ukraine

Keywords:

corporate culture, university, competitiveness, corporate culture types, internal and external attributes of the university corporate culture, functions of corporate culture.

Abstract

The phenomenon of corporate culture of the university is considered as a factor in its formation and institutional development. Such an approach is possible under the following conditions: clarification of the semantic notion of "corporate culture"; characteristic of the nature of corporate culture through the analysis of its type; investigation of its internal components and external attributes; comprehension its guiding principles and functions.

 The internal components of the corporate culture of the university should include the following: behaviors; customs and traditions; rituals, group norms; declared values; philosophy of the university, code of conduct; corporate climate; existing practical experience; integration characters.

The external attributes of corporate culture include the following: awareness of myself and my own place in the organization; communication system and speech communication; appearance, clothes and self-presentation; relationship between people; external presentation of values and norms; faith and loyalty; the development of the individual employee and his training.

The basic principles must be followed during the formation of the university corporate culture: the principle of universality; the principle of availability; the principle of clarity and uniqueness; the principle of respect for the individual personal culture and national culture; the principle of reasonableness; principle reach the main objectives and values of corporate culture.

 To determine the conditions of formation of the corresponding model of corporate culture, it is necessary diagnosis of the existing situation at the university, which will highlight and justify the need for a mechanism for its future development.

References

Ахиезер А. С. Социально-культурные проблемы развития России / А. С. Ахиезер. – М. : Ин-т науч.

информации по обществ. наукам РАН, 1992. – 82 с.

Баханова О. Соціокультурні чинники соціального моделювання державного управління /

О. Баханова // Держава і суспільство. – 2010. – №3-4. – С. 264-270.

Бурдье П. Социальное пространство и генезис классов / П. Бурдье // Социология политики : [пер.

с фр. Н. А. Шматко] / [сост., общ. ред. и предисл. Н. А. Шматко]. – М. : Socio-logos, 1993. – 329 с.

Виханский О. С. Менеджмент: человек, стратегия, организация, процесс / О. С. Виханский,

А. И. Наумов. – М.: Дашков и Ко, 2006. – 184 с.

Зарубина Н. Н. Социокультурные факторы хозяйственного развития : М. Вебер и современные

теории модернизации / Н. Н. Зарубина. – М. : РГ ХИ, 1998. – 456 с.

Камерон К. Диагностика и изменение организационной культуры / К. Камерон, Р. Куинн ; [пер. с

англ.] ; [под ред. И.В Андреевой]. – СПб.: Питер, 2001. – 320 с.

Корпоративна культура : [навчальний посібник] / [під заг. ред. Г. Л. Хаєта]. – Київ : Центр

навчальної літератури, 2003. – 403 с.

Лапин Н. И. Пути России: социокультурные трансформации / Н. И. Лапин. – М. : ИФ РАН, 2000.

– 194 с.

Организационная культура / Грошев И. В., Емельянов П. В., Юрьев В. М. – М. : ЮНИТИ-ДАНА,

– 288 с.

Соломанидина Т. О. Организационная культура компании / Т. О. Соломанидина. – М. : Управление персоналом, 2003. – 455 с.

Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество / П. А. Сорокин ; [пер. с англ.] / [общ. ред. сост.

и предисл. А.Ю. Соломонова]. – М. : Политиздат, 1992. – 573 с.

Темницкий А. Л. Исследовательские возможности категории «социокультурность» /

А. Л. Темницкий // Социология: методология, методы и математическое моделирование. – 2007. – №24. –

С. 73-84.

Шейн Э. Организационная культура и лидерство: Построение, эволюция, совершенствование /

Шейн Э.; [пер. с англ. С. Жильцова, А.Чеха] / [под ред. В. А. Спивака]. – СПб. : Питер, 2002. – 336 с.

Яблонскене Н. Л. Корпоративная культура современного университета / Н. Л. Яблонскене //

Университетское управление. – 2006. – № 2 (42). – С. 7-25. Режим доступу: http: ksp-ed-union.ru/doc/

yablonskene.pdf

Harris D. L. Managing cultural differences / D. L. Harris, R. T. Moran : [2nd ed.]. – Houston, TX: Gulf

Publishing Company, 1987. – 431 p.

Hofstede G. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations

Across Nations / Hofstede G.; [2 ed.]. – Ed. Thousand Oaks, CA: Sage, – 2001. – 358 р.

Robbins Stephen P. Organizational Behavior / Robbins Stephen P. ; [Eleventh Edition ] ; [International

Edition]. – Pearson Education Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 2005. – 649 p.

Triandis H. Multimethod Probes of Individualism and Collectivism / Triandis H., McCuster С., Hui C.

// Journal of Personality and Social Psychology. – 1990. – V. 59. – № 5. – P.106-120.

How to Cite

Aleksandrova, O. (2019). CORPORATE CULTURE AS A FACTOR OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF MODERN UNIVERSITY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 21–26. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/183320

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION