Personality characteristics of medical worker

Authors

  • Yu. Kolisnyk-Humenyuk
  • V. Humenyuk

Keywords:

health worker, humanism, medical education, professional and ethical culture, tolerance.

Abstract

In thearticle there is viewed the problem of modern medical education, it is finding out for the relationship between training and educational objectives at medical establishment as forming basis for professionalism of medical specialist. After the analysis of scientific works was found that during the training of professionals in the medical field
should take into account not only the formation of a system of knowledge and skills, but also develop their personality qualities that meet the requirements of future professional activity. Medical education directed at the personality traits of future physicians, involving them in awareness and knowledge of humanistic and universal values.
The social significance and complexity of professional duties of medical workers requires a high level of their training, fundamental knowledge of the theory and practice of medicine, acquisition of skills and techniques of medical practice. Health professionals should be educated, competitive, mobile and independent in making decisions,
responsible for their activities, harmoniously developed, to own scientific style of thinking, to see a natural-scientific picture of the world, to develop ecological thinking. Healthcare workers should also realize the responsibility placed on them, to be friendly, attentive to the patient, hospitable and restrained. An important are interest by the health professional in their profession, loving it, patience and dedication, combination offirmness with carefulness. Features of medical practice determine specific requirements for personal qualities health professionals, such as altruism and self-discipline. Medical specialists must not only express their moral qualities, but also influence on others, reflect moral obligations attitude towards colleagues, partners, members of society, aware their moral responsibility and show willingness to carry out their duties. The concept of professional duty, professional responsibility, professional conscience intersect with other relative by origin positions, such as professional honor, professional dignity, professional justice, professional tact and are combined with each other.

References

Попіль М.І., Галян І.М. Психологічні умови становлення професійної ідентичності майбутніх

медсестер / М.І. Попіль, І.М. Галян // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх

справ. Серія психологічна: [зб. наук. праць / голов. ред. В.Л. Ортинський]. – Львів: ЛьвДУВС, 2008. – Вип.

– С. 130 – 141.

Колісник-Гуменюк Ю. І. Концептуальні основи формування професійно-етичної культури

майбутніх медиків / Юлія Колісник-Гуменюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. — 2011. —

№ 5. — C. 23—32.

Переймибіда Л. В. Організаційні засади діяльності педагогічного колективу з розвитку

деонтологічної культури учнів медичного ліцею : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук :

спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Л. В. Переймибіда — К., 2008. — 21 с.

Плахотнік А. М. Формування моральної культури засобами мистецтва в процесі підготовки

лікарів / А. М. Плахотнік // Сучасні проблеми підготовки фахівців у вищих навчальних медичних та

фармацевтичних закладах України : матеріали доповідей науково-методичної конференції. — Луганськ,

— С. 279.

Пономаренко О. В. Формування професійно-етичної культури соціального педагога : автореф. дис.

на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / О. В. Пономаренко. — К.,

— 20 с.

How to Cite

Kolisnyk-Humenyuk, Y., & Humenyuk, V. (2019). Personality characteristics of medical worker. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 72–77. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182972

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION