Professionally oriented environment as a condition for formation of specialists’ competence (in the context of training of television reporters)

Authors

  • А. Lisnevska

Keywords:

professional competence, professional trainingof television reporters, professionally oriented environment, active methods of teaching.

Abstract

Strengthening of cognitive and informational foundations in the modern world are not covered by the traditional concept of professional qualification, so the concept of competence becomes more adequate. The article deals with professionally oriented environment as a pedagogical condition for formation of future specialists’ competence and provides rationale for its creation in the process of training of television reporters.
One of the components of future specialists’ competence is professional thinking. It should be formed in a specially organized learning environment filled with meaningful professionally oriented content meeting the requirements of professional training.
Professionally-oriented environment has a task-oriented nature (formation of professional competence and thinking) based on the development and implementation of active forms and methods of learning into the training process. In this case the role of the teacher changes from the information source to students’ assistant and sometimes
co-author within the learning process. The specific forms of training of future television reporters at the university are considered as an example of the use of active training methods in the space of a professionally-oriented environment: problem solving lecture, practical seminar, lecture-discussion.

References

Байденко В. И. Модернизация профессионального образования: современный этап /

В. И. Байденко, Джерри Ван Зантворт. – 2-е изд., доп. и перераб. – М. : Исследоват. центр проблем качества

подготовки специалистов, 2003. – 674 с.

Вертов Д. Статьи. Дневники. Замыслы / Д. Вертов ; ред.-сост. С. Дробашенко. – М. : Искусство,

– 320 с.

Виленский В. Я. Технологии профессионально-ориентированного обучения в высшей школе : учеб.

пособие / В. Я. Виленский, П. И. Образцов, А. И. Уман ; под ред. В. А. Сластенина. – М. : Пед. о-во России,

– 192 с.

Закон України «Про вищу освіту» // Щоденне вид. органів держ. виконавчої влади України :

Уряд. кур’єр. – 24.12.2014. – № 240 – С. 1 – 5. – (Нормативно-правовий акт).

Зеер Э. Ф. Психология профессий : учеб. пособие для студентов вузов / Э. Ф. Зеер. – 2-е изд. – М. :

Академ. Проект ; Екатеринбург : Деловая кн., 2003. – 336 с. – («Gaudeamus»).

Морозова В. Е. Учет особенностей педагогического мышления при повышении профессиональной

компетентности воспитателей ДОУ в условиях ИПК : автореф. дис. на соиск. степ. канд. пед. наук : спец.

00.08 «Теория и методика профессионального образования» / В. Е. Морозова. Барнаул, 2000. – 20 с.

Пикулева Л. К. Профессионально ориентированная среда как средство повышения

эффективности непрерывного педагогического образования в комплексе «педвуз – педколледж» : дис. …

канд. пед. наук : 13.00.08 / Пикулева Людмила Константиновна. – Екатеринбург, 2004. – 203 с.

Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти [Текст] : монографія /

Ю. М. Рашкевич. – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2014. – 168 с

How to Cite

Lisnevska А. (2019). Professionally oriented environment as a condition for formation of specialists’ competence (in the context of training of television reporters). Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 68–72. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182970

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION