Agency of the personality of a pupil as an interdisciplinary scientific problem

Authors

  • О. Halyan

Keywords:

interdisciplinary discourse, structural and semantic model, agent, agency of the personality.

Abstract

The article emphasizes the need to expand the categorical apparatus of the pedagogical science through the use of concepts belonging to other disciplines, but help to enrich the essential context of describing the position of a pupil in education and upbringing. It is about «agency of a personality». It is determined that having philosophical and psychological roots this category acquires a new meaning in connection with the analysis of its pedagogical aspect and recognition of this category as an interdisciplinary one. The author analyzed the relationship between the concepts «agent» and «agency». It is determined that their differentiation reflects different views on the determinants that allow us to refer to a person as an agent or describe his/her agency. Thus, agency is usually used in conjunction with the term «activity», «communication», «knowledge». Therefore, the agent manifests himself through externally specified circumstances and is externally controlled. Agency has internal causality, intentionality. The author of the article gives the definition of «agency». According to the author, it is a potential and (or) implemented ability to exercise autonomy, initiative, responsibility, creativity and freedom of choice in various spheres of life. And activity is seen as a systemically important factor that determines the operation of each of the attributes of agency. The author offered a structural and semantic model of agency of the pupil’s personality. It is represented as a multilevel system. It refers to a certain organization of educational environment, special conditions that ensure the formation of all the attributes of agency, and the spheres of its manifestation (educational activities, communicative activity, socially significant activities and self-knowledge).

References

Богданович Н.В. Субъект как категория отечественной психологии: дис… канд. психол. наук :

00.01 / Н.В.Богданович ; Институт психологии РАН. – М., 2004. – 170 с.

Боднар А.Я. Психолого-педагогічний аналіз проблеми суб’єкта та суб’єктності в процесі

становлення професійної суб’єктності майбутнього вчителя / А.Я.Боднар, Ю.В.Журат // Наукові записки

НаУКМА. – 2013. – Том 149: Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. – С. 37 – 43.

Брушлинский А.В. Проблемы психологии субъекта / А.В.Брушлинский. – М.: Институт

психологии РАН, 1994. – 109 с.

Вишневський О.І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : навч.посіб. – [3-тє вид.,

доопрац. і доп.] / О.І.Вишневський. – К. : Знання, 2008. – 566 с.

Кодлюк Я. Суб’єктність молодшого школяра в навчальній діяльності / Я. Кодлюк // Початкова

школа. – 2013. – № 1. – С. 6 – 9.

Петровский В.А. Феномен субъектности в психологии личности: автореф. дис… д. психол. н:

00.11 / В.А. Петровский ; Інститут педагогических инноваций РАО. – М., 1993. – 76 с.

Рубинштейн С.Л. Принцип творческой самодеятельности / С.Л.Рубинштейн // Ученые записки

Высшей школы Одессы. – 1922. – Т. 2. – С. 148 – 154.

НЕПЕРЕРВНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА, № 1-2 (42-43), 2015

Селиверстова Е.Н. Субъектность как принцип систематизации современного дидактического

знания / Е.Н. Селиверстова // Педагогика. – 2013. – № 10. – С. 25 – 33.

Скотний В.Г. Філософія освіти: екзистенція ірраціонального в раціональному /В.Г.Скотний. –

Дрогобич : Вимір, 2004. – 348 с.

Татенко В.А. Психология в субъектном измерении : [монография] / В.А.Татенко. – К.: Просвіта,

– 404 с.

Abdullaeva M. Forms and features of use of the interactive training methods in elementary classes //

The Science Advanced. – Issue 9, Volume 2014. – P.31-34. – doi: 10.15550/ASJ.2014.09.031

Mieszalski S. Interpretacje podmiotowości dziecka : kultura – szkoła – wczesna edukacja / S.Mieszalski

// Problemy Wczesnej Edukacji. – 2005. – № 2. [Electronic resource]. – Retrieved from : http://www.uwm.edu.

pl/pwe/

Zhongxin D. On the Philosophy of Subjectivity Education in China / D. Zhongxin, L. Jun // Journal

of Education and Practice. – 2012. – Vol. 3. – No 4. [Electronic resource]. – Retrieved from : iiste.org/Journals/

index.php/JEP/article/

How to Cite

Halyan О. (2019). Agency of the personality of a pupil as an interdisciplinary scientific problem. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 58–63. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182921

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION