The foundation of сontent сulturological training of a future pedagogue

Authors

  • V. Piddyachiy

Keywords:

aesthetic culture, cultural personality of future pedagogue, culture, culturological preparation of future pedagogue, ethics culture, mental culture, personality, physical culture, spiritual culture professional culture, volitional culture.

Abstract

In connection with that one of primary purposes of culturological preparation of future pedagogue is development of his personality, the right that it was carried out in accordance with the structure of personality. In the article researched structure personality of a future pedagogue; on the basis of approaches I. A. Ziaziuna, M. M. Zakovycha,
І. Kanta and H. V. F. Hehelia is investigation concept «culture»; defined maintenance of culturological training of a future pedagogue, the structural elements of which are physical, aesthetic, ethics, volitional, mental, spiritual and professional cultures. To perspective directions of subsequent researches it is possible to deliver development of the methodical system of culturological preparation of students of higher pedagogical educational establishment, that would contain motivational, target, informative and active components. The structure of physical training culture consist of physical upbringing, vocational and applied physical culture, health and rehabilitative physical training, background species physical training. Psychological culture consists of meaningful, philosophical, personal, ontogenetic, phylogenetic and effective components. The basis of aesthetic culture are aesthetic sense, aesthetic taste and ideal. Professional culture provides possession of the specific professional knowledge, abilities, skills, values, attitudes and pedagogical abilities. Willed culture provides the ability to self-regulation, self-organization of his lives and professional activities, Self-limitation of some immediate needs and aspirations, self-limitation and manifestation volitional qualities. The contents of ethical culture include moral consciousness, moral relations and moral behavior. The structure of mental culture consist of motivational, cognitive and self-regulation components. Determined that the purpose of cultural preparation is cultural personality of future pedagogue.

References

Вико Дж. Основания Новой науки / Вико Дж. – М.-К.: «REFL-book» –«ИСА», 1994. – 656 с.

Гегель Г. В. Ф. Сочинения: в 14 т. / Гегель Г. В. Ф.; перевод В. Г. Столпнера. – М. : Государственное

социально-экономическое издательство, 1929– . – Т.12. – 1938. – 472 с.

Енциклопедія освіти / [гол. ред. В. Г. Кремень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Естетика : підручник / [Л. Т. Левчук, В. І. Панченко, О. І. Оніщенко, Д. Ю. Кучерюк] ; за ред.

Л. Т. Левчук. – [2-ге вид., допов. і переробл.]. – К. : Вища шк., 2005. – 431 с.

Жуков С. Естетична культура, естетичне виховання як складові всебічного розвитку особистості

[Електронний ресурс] / Сергій Жуков – Режим доступу: http://library.udpu.org.ua/library_files/zbirnuk_

nayk_praz/2011/2011_2_12.pdf

Кант И. Сочинения : в 6 т. / Кант И.; под общ. ред. В. Ф. Асмуса, А. В. Гулыги, Т. И. Ойзермана. –

М. : Мысль, 1961– . – Т. 5. – 1966. – 564 с.

Культурологія: українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / [М. М. Закович, І. А. Зязюн,

О. Л. Шевнюк та ін.] ; за ред. М. М. Заковича. – [4-те вид.,випр. і допов.]. – К.: Знання, 2009. – 589 с.

Максименко С. Д. Загальна психологія: навч.посібник / С. Максименко, В. Соловієнко. – К.:

МАУП, 2000. – 256 с.

Педагогічна майстерність : підручник / [І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.] ; за

ред. І. А. Зязюна. – [3-тє вид., допов. і переробл.]. – К. : СПД Богданова А. М., 2008. – 376 с.

Пильнік Р. О. Формування розумової культури старшокласників у процесі навчально-творчої

діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 “Теорія навчання” /

Р. О. Пильнік. – Режим доступу: http://lawdiss.org.ua/2011-01-15-11-45-49.html?amp&category_

id=9130009&flypage=flypage.tpl&page=shop.product_details&product_id=1053848

Платонов К. К. Занимательная психология / Платонов К. К. – СПб: Питер Пресс, 1997. – 288 с.

Помиткін Е. О. Психологічні закономірності та механізми духовного розвитку дітей і молоді: дис.

… доктора психол.наук: 19.00.07 / Помиткін Едуард Олександрович. – К., 2005. – 276 с.

Сачава К. Д. Формування культури розумової праці молодших підлітків [Електронний ресурс] / Карина Дмитріївна Сачава – Режим доступу: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/

sachava_k._d._formation_of_the_intellectual_labour_culture_of_the_preteen_youngsters.pdf

Скрипай Т. Емоційновольова культура важлива умова професійного становлення майбутніх

учителів початкових класів [Електронний ресурс] / Тетяна Скрипай – Режим доступу: http://dspace.pnpu.

edu.ua/bitstream/123456789/2335/1/Skrypai.pdf

НЕПЕРЕРВНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА, № 1-2 (42-43), 2015 57

Физическая культура студента: Учебник / [под ред. В.И. Ильинича]. – М.: Гардарики, 2001. – 448 с.

Харченко Л. П. Етична культура ділового спілкування [Електронний ресурс] / Харченко Л. П. –

Режим доступу: http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/666

How to Cite

Piddyachiy, V. (2019). The foundation of сontent сulturological training of a future pedagogue. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 52–58. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182920

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION