The phenomenon of scientific school at higher art education

Authors

  • T. Dyba

Keywords:

scientific school, higher art education, paradigm, identification, the scientific community

Abstract

The article deals with the essence and peculiarities of the scientific school in the coordinate system of higher art education, also in the field of paradigmatic perspective. Characterized by the identification characteristics of scientific schools in higher arts education and their achievements. Conducted historical digression into the problem of determining the nature, structure and characteristics of the scientific school at different stages of social development. Based on the analysis of modern concepts’ identification of scientific schools described the major trends in reproduction research culture in the scientific community. The article highlights leading scientific schools at art education since the time of independence of Ukraine. It is emphasized that the mechanism of occurrence of a new school is the differentiation of the old school or the integration around a new direction of research. Paradigms of Thomas Kuhn “found” by studying the system’s organization of cognitive group or reputable research samples, which are used as new search models. A crucial role is played by the commonality of aims, scientific-methodological commonality of evaluation criteria and the most importantly is the presence of a leader, the author of the original ideas and methods. A significant role in the development of scientific schools is their influence on art education. Scientific schools in higher arts education provide the reproduction of scientific-pedagogical culture in the next generation of scientists.

References

Багій Д. Український мандрівний філософ Григорій Сковорода. – К.: Обрій, 1992. – С. 423.

Бельский И. В. Основные термины физической культуры в образовательном пространстве

высшего учебного заведения / И. В. Бельский, П. Г. Сыманович, В. В. Руденик // Первый международный

конгресс «Термины и понятия в сфере физической культуры» (20-22 декабря 2006 года): Доклады конгресса. – Санкт-Петербург, 2007. – С. 33-35.

Берестовская Д. С. Культурология. Учебное пособие. – Симферополь. Бизнес-Информ, 2005. - 392 с

Бодалев А. А. Акмеолгия. М.: РАГС, 2002. – 287 с.

Бодалев А. А. Вершина в развитии взрослого человека. Характеристики и условия достижения. -

М.: Флинта: Наука, 1998. – 168 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. Ред. В. Т. Бусел. – К.;

Ірпінь: ВТФ «Перун», 2001. – 1440 с.

Волков И. П. Акмеология 2000. Методические и методологические проблемы. СПб.: СПбАА.

– С.82.

Гагин Ю. А. Концептуальный словарь-справочник по педагогической акмеологии. Учебное пособие. СПб.: ГУПМ, 2004. – 203 с.

Гулай О. Неперервна освіта – умова формування висококваліфікованого фахівця / Філософія

сучасної освіти // Вісник Львівського університету. Серія педаг. 2010. Вип. 26. – С. 3-10.

Деркач А., Зазыкин В. Акмеология: Учебное пособие / – СПб.: Питер, 2003. – 256 с.

Закон України «Про вищу освіту» (№ 1556-VII від 01.07.2014) [Електронній ресурс]. – Режим

доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2984-14

Зинченко Г. П. Непрерывное образование – веление времени / Г.П.Зинченко. – М.: Наука, 1988. –

с.

Каган М. С. Философия культуры. СПб., 1996. – 415 с.

Кларин М. В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры и дискуссии (анализ зарубежного опыта) – Рига, НПЦ «Эксперимент», 1995. – 176 с.

Кузьмина Н. В. Акмеологическая теория повышения качества подготовки специалистов

образования. М., 2001. – 144 с.

Максименко А. М. Теория и методика физической культуры: Учебник / А. М. Максименко. – М.:

Физическая культура, 2005. – 544 с

Мудрік І. В. Сутність і розбіжності між поняттями «фізична культура», «фізична культура

особистості» і «фізичне виховання» / І. В. Мудрік // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту

школярів та студентів України: Матеріали Х Всеукраїнської наук. – практ. конф. (29-30 квітня 2010 року).

– Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2010. – т.2. – С. 111-115.

Новітній англо-український словник. / Укладач М. Г. Зубков. / За ред. В. Г. Пасинок. – Харків:

Белкар-книга, 2006. – 1072 с. – С.194

Освітологія: витоки наукового напряму: Монографія / За ред. В. О. Огнев’юка. – К.: ВП

«Едельвейс», 2012. – 336 с.

Папуша В. Г. Теорія і методика фізичного виховання у схемах і таблицях. – Тернопіль: Підручники

і посібники, 2011. – 128 с.

Пожарский С. Д. Акмеология философии успеха. – СПб: Северный коледж, 2010. – 255 с.

Про перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за

освітньо-кваліфікаційними рівнем бакалавр [Електронний ресурс]: Постанова Кабінету Міністрів України

від 13 грудня 2006 р. №1719. – Режим доступу: http://www.osvita.org.ua/pravo

Сазоненко Г. С., Приступа В. В. Компетентність у системі неперервної освіти: акмеологічна модель: науково-методичний посібник / Г. С. Сазоненко, В. В. Приступа. – Макарів: Софія, 2013. – 416 с.

Сергієнко Л. П. Терміни і поняття у фізичній культурі: навчальний посібник / Л. П. Сергієнко. –

Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 264 с

Сисоєва С. О. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження /

С. О. Сисоєва, І. В. Соколова. – К.: ЕКМО, 2010. – 362 с.

Сулейманов И. И. Система основных понятий теории физической культуры: Учебное пособие /

И. И. Сулейманов. – Тюмень: Вектор Бук, 1999. – 165 с.

Теорія і методика фізичного виховання. У 2-х томах / за ред. Т. Ю. Круцевич // т. 1. Загальні

основи теорії і методики фізичного виховання. – К.: Олімпійська література, 2012. – 391 с.

Терминология спорта. Толковый словарь спортивных терминов / Сост. Ф. П. Суслов, Д. А. Тышлер. – М.: СпортАкадемПресс, 2001. – 480 с.

Томенко О. Формування понятійного апарату неспеціальної фізкультурної освіти в умовах

сучасності / О. Томенко // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2009. - №2. – С.99-102.

Чобітько М. Г. Особиситісно орієнтована професійна підготовка майбутнього вчителя: теоретико-

НЕПЕРЕРВНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА, № 1-2 (42-43), 2015

методологічний аспект: [монографія] / М. Г. Чобітько; МОН України, АПН України; Ін-т педагогіки і

психології проф. освіти АПН України. – Черкаси: Брамо-Україна, 2006. – 560 с.

Шичалина Ю. А. Греческо-русский словарь. М.: ГЛК - 1991. – С. 1286-1292.

Dave R. Foundation of Lifelong Education: Some Methodological Aspects // Foundation of Lifelong

Education. – Hamburg, 1976. – P. 34.

Quennerstedt M., Larsson H. Learning movement cultures in physical education practice

[Електронний ресурс] / M. Quennerstedt, H. Larsson // Sport, Education and Society. – Published online: 21

Jan 2015. – DOI: 10.1080/13573322.2014.994490. – Режим доступу: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1

/13573322.2014.994490#. – Назва з екрану.

How to Cite

Dyba, T. (2019). The phenomenon of scientific school at higher art education. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 24–31. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182594

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION