Discussion aspects of the science thesaurus of the new Law of Ukraine “On Higher Education”

Authors

  • S. Sysoіeva

Keywords:

сompetence building approach, competence, competences, сompetent, learning outcomes.

Abstract

The article studies the problem of scientific thesaurus formation of competency oriented higher education. Here are analyzed the basic concepts included in the new Law on Higher Education of Ukraine (2014). It is shown that during the implementation of the Bologna process in Ukraine thanks to the efforts of scholars and practitioners a basis for implementing
competence building approach and curriculum based on competencies have been created. The need for harmonization of training models at the national level with the requirements of European higher education to develop a common understanding of the content of qualifications at the bachelor’s and master’s degrees in terms of learning outcomes were actualized in Ukrainian studies whose purpose was to develop different models of competences. It is stressed here that the importance of such studies and documents that are being developed with their account, has adequate interpretation of the meaning of concepts according to the meaning of the concepts of national pedagogical area. Competence in our understanding – a rate determined in relation to life long learning, which is set by educational standards and used to form the requirements for learning outcomes. Competent – a personal quality integrated entity (his capital), which is being developed during the learning process, and has finally been formed during practice and provides competence building approach to solving professional tasks. Competent is a personal valuable characteristic. Competences of individual are his personal capital and learning outcomes in various forms of formal, non-formal and in-formal education. Competence building approach is an approach aimed at upbringing a competent person.

References

Байденко В. И. Выявление состава компетенций выпускников вузов как необходимый этап

проектирования ГОС ВПО нового поколения: метод. пособие / В. И. Байденко. – М.: Исследовательский

центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. – 72 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред.

В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Кремень. – К.: Юрінком Інтер,

– 1040 с.

Загальноєвропейський проект TUNING [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://www. let.rug.nl/TuningProject/index.htm.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII [Електронний ресурс]. – Режим

доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного

подхода в образовании. Авторская версия. / И. А. Зимняя. – М.: Исследовательский центр проблем

качества подготовки специалистов, 2004. – С. 22 – 23.

Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи стандартів

вищої освіти // За загальною редакцією В. Д. Шинкарука / [Укладачі: К. М. Левківський, В. Л. Гуло,

Л. О. Котоловець, Т. Ю. Морозова, М. О. Присенко, Н. І. Тимошенко. Для упорядкування матеріалів

залучались: В. І. Калініченко, А. В. Кошель, В. П. Погребняк, Ю. В. Сухарніков] – МОН України: Інститут

інноваційних технологій і змісту освіти. – Київ, 2007. – 79 с.

Равен Джон. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация / Равен

Джон. – М., 2002.– С. 253 – 258.

Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія / Ю. М. Рашкевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с.

Сисоєва С. О. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження: наук.

видання / С. О. Сисоєва, І. В. Соколова / НАПН України. Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих, МОН.

Маріупольський держ. Гуманітарний ун-т. – К.: Видавничий Дім «ЕКМО», 2012. – 362 с.

Соколова І. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями в

вищих навчальних закладах: моногр. / І. В. Соколова ; за ред. С. О. Сисоєвої; АПН України, Ін-т пед. освіти

і освіти дорослих. – Маріуполь, 2008. – 500 с.

Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы

образования / А. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 60-64.

Hutmacher Walo. Key competencies for Europe // Report of the Symposium Berne, Switzezland

–30 March, 1996. Council for Cultural Co-operation (CDCC) a // Secondary Education for Europe,

Strаsburg, 1997. – Р. 11.

Light Janice, Mcnaughton David. Communicative Competence for Individuals who require Augmentative and Alternative Communication: A New Defi nition for a New Era of Communication? Augmentative and

Alternative Communication, 2014; 30(1): 1–18, doi: 10.3109/07434618.2014.885080 (eng).

Universities contribution to the Bologna Process: An introduction. – [2nd Edition] / Edited by Julia

Gonzalez and Robert Wagenaar. – Spain , 2008. – 160 р

How to Cite

Sysoіeva S. (2019). Discussion aspects of the science thesaurus of the new Law of Ukraine “On Higher Education”. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 7–14. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182585

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION