DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(3-4)101105

THE PROBLEM OF FORMATION OF STUDENT’S SOCIOCULTURAL AND MULTICULTURAL COMPETENCES OF PHILOLOGICAL COURSE

Vicktoriia Romashenko

Abstract


The article deals with the problem of formation of students’ sociocultural and multicultural competence of philological course. It was determined the peculiarities of formation of indicated competences as a part of cultural paradigm. Cultural paradigm of modern education is understood by the author of the article as equal interaction of participants in educational process, which is led to form a motivation and interest of future philologists to the culture of other people, to develop analytical skills which will be necessary while comparing and analyzing cultural events, way of live or mentality of a particular ethnos, to get ready to intercultural interaction in cosmopolitan surrounding. It was systemized different approaches to define a notion «multicultural competence». In the article it was characterized the structure of multicultural competence which is presented as a complex of dynamic and static components. It was considered the process of formation of the notion «sociocultural competence» in pedagogical science. The author analyzed means of formation of multicultural and sociocultural competences at future philologists. It was pointed out that one of the most effective means of formation of sociocultural competence is sociocultural suitcase.Through attention is paid to the fact that sociocultural suitcase allows to cover and plan the whole complex of student’s self-work; it motivates him to choose his own aims and appraises the activity of a student reflectively; it is the basis for control and self-control; it does not limit creativity, responsibility, initiative, teachers’ and pupils’ independence, it assists appearing of a concept of formation definite skills to teach foreign language and its realization.

Keywords


cultural paradigm; multicultural competence; sociocultural competence.

References


Zakirianova I. A. (2006). Formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti u maibutnikh uchyteliv inozemnoi movy v protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of sociocultural competence of future teachers of a foreign language in the process of professional training]: Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 (ukr).

Zimnjaja I. A. (2003). Kljuchevye kompetencii – novaja paradigma rezul’tata obrazovanija [Key competences is the new paradigm of education result]. Vysshee obrazovanie segodnja, 5, 34–42 (rus).

Makarenko І. A. (2010). Internet kak sposob polikul’tury v uslovijah global’nogo obrazovanija [The Internet as a method of polyculture in the context of global education]. Izdatel’skij dom «Pervoe sentjabrja». Available at: http://festival/ 1september/articles/503278/ (rus).

Osypova N. V., Vinnyk M. O., Tarasich Ju. Gh. (2014). Modelj formuvannja doslidnycjkoji kompetentnosti u majbutnikh inzheneriv-proghramistiv [The model of formation of research competence of future engineers]. Informacijni tekhnologhiji v osviti, 20, 150–159 (ukr).

Petranghovsjka N. R. (2012). Sociokuljturnyj portfelj jak zasib formuvannja sociokuljturnoji kompetentnosti majbutnjogho vchytelja inozemnoji movy [Sociocultural portfolio as a means of forming sociocultural competence of future foreign language teacher]. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/10153/1/ Petrang.pdf (ukr).

Sokolova I. V. (2008). Profesijna pidghotovka majbutnjogho vchytelja-filologha za dvoma specialjnostjamy [Professional training of future teacher-philologist in two specialties]. S. O. Sysojeva (Ed.). Mariupol: ART-PRES, 400 (ukr).

Savignon S. J. (2002). Communicative Language Teaching: Linguistic Theory and Classroom Practice, Interpreting Communicative Language Teaching. Yale University Press (eng).

Van Ek J. A., Trim J. L. M. (2001). Vantage. Cambridge University Press (eng).


GOST Style Citations


  • Закірянова І. А. Формування соціокультурної компетентності у майбутніх учителів іноземної мови в процесі професійної підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд.пед. наук : спец. 13. 00. 04 «Теорія і методика професійної освіти» / І. А. Закірянова. – Київ, 2006. – 20 с.
  • Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И. А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – № 5. – С. 34–42.
  • Макаренко І. А. Интернет как способ поликультуры в условиях глобального образования [Електронний ресурс] / І. А. Макаренко / Издательский дом «Первое сентября» [в рамках Всероссийского фестиваля педагогических идей «Открытый урок»]. – 2010 р. – Режим доступу: http://festival/1september/ articles/ 503278/ (дата звернення: 02.08.2017). – Назва з екрана.
  • Осипова Н. В. Модель формування дослідницької компетентності у майбутніх інженерів-програмістів / Н. В. Осипова, М. О. Вінник, Ю. Г. Тарасіч // Інформаційні технології в освіті. – 2014. – № 20. – С. 150–159. doi:10.14308/ite000505// ISSN 1998-6939.
  • Петранговська Н. Р. Соціокультурний портфель як засіб формування соціокультурної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови [Електронний ресурс] / Н. Р. Петранговська. – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/10153/1/ Petrang.pdf (дата звернення: 03.08.2017). – Назва з екрана.
  • Соколова І. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями : монографія / І. В. Соколова // За ред. С. О. Сисоєвої ; МОН України. АПН України. Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – Маріуполь : Д.: АРТ-ПРЕС, 2008. – 400 с.
  • Savignon S. J. Communicative Language Teaching: Linguistic Theory and Classroom Practice, Interpreting Communicative Language Teaching / S. J. Savignon // Yale University Press, 2002.
  • Van Ek J. A. Vantage / J. A. Van Ek, J. L. M. Trim // Cambridge University Press, 2001.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Vicktoriia Romashenko