DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(3-4)9094

PREPARATION OF FUTURE KINDERGARTEN TEACHERS FOR PEDAGOGICAL CREATIVITY

Yuliya Kosenko

Abstract


The current pre-school educational institutions of Ukraine expect a kindergarten teacher who is willing to work under the conditions of innovative changes which take place in the pre-school education. This educator should be willing to produce new ideas concerning the organization of the educational process. He / she should be ready to initiate and implement their own creative projects. The educator should be capable to show the skills of creative activity, to organize such a learning environment which will bring up a creative personality of a child revealing his / her artistic inclinations and abilities. It means that an educator should at the same time be a researcher with new pedagogical thinking. This educator should definitely have a certain pedagogical courage and be a humanist and an optimist in beliefs. She / he also should see the preschool childhood in all its uniqueness and the pre-school educational institution – in all its diversity of creative ways and forms of pedagogical interaction with children. It is this teacher who should be prepared at universities nowadays and the university should first of all use the possibilities of professional subjects to achieve this target. The article discusses a teaching and methodical support and organizational promotion of the study of the subject «Pedagogical creativity» as a means of professional training of students of the «Preschool education» specialty for their pedagogical creativity.

Keywords


pedagogical creativity; professional training of future kindergarten teachers of pre-school educational institutions; teaching and methodical support and organizational promotion of the study of a subject

References


Zavgorodnya E. E. (2015). Do problemy rozvytku tvorchogo potentsialu osobystosti. [As for the problem of development of creative potential of a personality]. Neperervna profesiyna osvita: teoriya i praktyka, 4 (45) (ukr).

Kosenko Yu. M. (2011). Formuvannya tvorchoyi osobystosti majbutn`ogo vyhovatelya v procesi navchannya u VNZ [Formation of creative personality of a future kindergarten teacher during the process of learning at university]. Naukovi zapysky Vinnyts’koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhayla Kotsyubyns’koho, 34, 350–353 (ukr).

Kosenko Yu. M. (2014). Osnovy pedagogichnoi majsternosti vyhovatelya [The fundamentals of pedagogical skills of a kindergarten teacher]. Mariupol: TOV «Drukarnya «Novyj svit», 360 (ukr).

Myshlenie uchitelya: lichnostnye mehanizmy i ponyatijnyj apparat [Thinking of a teacher: mechanisms of personality and definitions] (1990). Yu. N. Kulyutkin, G. S. Suhobskoj (Eds.). Moscow : 140 (rus).

Molyako V. A. (1978). Psihologiya tvorcheskoj deyatel`nosti [The psychology of creative activity]. Kyiv: Obshhestvo «Znanie Ukraynskoj SSR», 45 (ukr).

Kosenko Yu. M. (2017). Pedagogichna tvorchist`: navchal`nyj kontent [Pedagogical skills: learning contents]. Mariupol: MDU, 40 (ukr).

Rachenko Y. P. (1972). Nauchnaya organizaciya pedagogicheskogo truda [The scientific organization of pedagogical work]. Moscow: Pedagogika, 180 (rus).

Romenets V. A. (2001). Psihologiya tvorchosti [The psychology of creativity]. Kyiv: Lybid`, 288 (ukr).

Sysoyeva S. O. (2006). Osnovy pedagogichnoyi tvorchosti [The fundamentals of pedagogical creativity]. Kyiv: Milenium, 346 (ukr).


GOST Style Citations


  • Завгородня Є. Є. До проблеми розвитку творчого потенціалу особистості / Є. Є. Завгородня // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2015. – Вип. 4 (45). – С. 46–49.
  • Косенко Ю. М. Формування творчої особистості майбутнього вихователя в процесі навчання у ВНЗ / Ю. М. Косенко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : Зб. наук. праць. – 2011. – Вип. 34. – С. 350–353.
  • Косенко Ю. М. Основи педагогічної майстерності вихователя : Навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів спеціальності «Дошкільна освіта». 2-е видання, доповнене / Ю. М. Косенко. – Маріуполь : ТОВ «Друкарня «Новий світ», 2014. – 360 с.
  • Мышление учителя: личностные механизмы и понятийный аппарат / Под ред. Кулюткина Ю. Н., Сухобской Г. С. – Москва, 1990. – 140 с.
  • Моляко В. А. Психология творческой деятельности / В. А. Моляко. – Київ : Общество «Знание Украинской ССР», 1978. – 45 с.
  • Педагогічна творчість: навчальний контент / Укл. Косенко Ю. М. – Маріуполь : МДУ, 2017. – 40 с.
  • Раченко И. П. Научная организация педагогического труда / И. П. Раченко. – Москва : Педагогика, 1972. – 180 с.
  • Роменець В. А. Психологія творчості : Навчальний посібник, 2-ге вид., доп. / В. А. Роменець. – Київ: Либідь, 2001. – 288 с.
  • Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : Підручник / С. О. Сисоєва. – Київ : Міленіум, 2006. – 346 с.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Yuliya Kosenko