DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(3-4)8489

MODERNIZATING OFEDUCATIONAL PRACTICES IN PEDAGOGICAL UNIVERSITIES

Hanna Trotsko

Abstract


In the article are considered transformations of educational practices holding in pedagogical universities taking into account modern mobile sociocultural process. It is proved that moral senses of university idea realize society transformation potential of education thanking to involving to the system of studying and educational practices. Societal self-representation of pedagogical education is possible only because of humanized strategy of society modernization which expects wide involving of pedagogical ideas, norms, values into life world of society and person. Education in the spirit of piece, interconnection of moral and law education are important compounds of political education. One of the most important tasks of educational work should become world outlook culture forming of responsible pedagogue able to self-knowing, self-development, self-education.Pedagogical science and education which substantiates meaning of cultural and moral factors must act not as an object but as a subject of social order. Educational practices holding in pedagogical university must be based on moral senses of university idea.

Keywords


dignity; education; educational practices; freedom; modernization; nation patriotic education; pedagogical communication; pedagogical ethics; pedagogical university; pedagogy of peace; Skovoroda tradition.

References


Honcharov D. O. (2013). Vykhovna robota u pedahohichnomu VNZ yak skladnyk profesiynoyi pidhotovky maybutn’oho vchytelya [Educational work at pedagogical university as a component of the future teacher’s professional training]. Humanizatsiya navchal’no-vykhovnoho protsesu, LXI, 83-89 (ukr). Kalashnikova L. Yu. (2014). Umovy formuvannya sotsial’noyi pozytsiyi studenta [Conditions for forming a student’s social position]. Pedahohika ta psykholohiya, 45, 125-134 (ukr).

Kultayeva M. (2016). Pedahohichna provintsiya Petera Sloterdayka: revolyutsiyi na prykordonni [Pedagogical province of Peter Sloterdijka: Revolutions at the border]. Filosofs’ka dumka, 2, 94-112 (ukr).

Kultayeva M. D. (2005). Moral’ni smysly ideyi universytetu u konteksti dosvidu pereotsinky «usikh kolyshnikh tsinnostey» [The moral meaning of the ideas of the university in the context of the experience of reassessing «all former values»]. Poklykannya universytetu, 47-55 (ukr).

Kultayeva M. D. (2016). Myr i viyna u realiyakh mul’tykul’turalizmu: osvitniy vymir [World and War in the Realities of Multiculturalism: Educational Dimension]. Visnyk KhNPU im. H .S. Skovorody «Filosofiya», 47, Ch. II, 67-74 (ukr).

Prokopenko I. F. H. S. Skovoroda i skovorodynivtsi [Skovoroda and «skovorodynivtsi»]. In «Osvita i dolya natsiyi»: I. Kant ta H. Skovoroda: uyavnyy dialoh u suchasnykh sotsiokul’turnykh kontekstakh [«Education and the Fate of the Nation»: I. Kant and G. Skovoroda: An Imaginary Dialogue in Contemporary Socio-Cultural Contexts]: Procedings of International Conference, 4-6 (ukr).

Prokopenko I. F. (2003). Peredmova [Preface]. In Kozats’ka hramota (naukovo-metodolohichne vprovadzhennya idey kozats’koyi pedahohiky u suchasnu pedahohichnu praktyku [Cossack charter (scientific and methodological introduction of the ideas of Cossack pedagogy to modern pedagogical practice]. H. Ye. Hrebenyuk (Ed.). Kharkiv: Styl’Izdat, 89 (ukr).

Trotsko H. (2014). Filosofiya H. S. Skovorody yak dzherelo pedahohichnoho natkhnennya [G. S. Skovoroda philosophy as a source of pedagogical inspiration]. In «Osvita i dolya natsiyi»: I. Kant ta H. Skovoroda: uyavnyy dialoh u suchasnykh sotsiokul’turnykh kontekstakh [«Education and the Fate of the Nation»: I. Kant and G. Skovoroda: An Imaginary Dialogue in Contemporary Socio-Cultural Contexts]: Procedings of International Conference, 6-9 (ukr).


GOST Style Citations


  • Гончаров Д. О. Виховна робота у педагогічному ВНЗ як складник професійної підготовки майбутнього вчителя / Д. О. Гончаров // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. – Слов’янськ : ДДПУ, 2013. – Вип. LXI. – С. 83-89.
  • Калашнікова Л. Ю. Умови формування соціальної позиції студента / Л. Ю. Калашнікова // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. – Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2014. – Вип. 45. – С. 125-134.
  • Култаєва М. Педагогічна провінція Петера Слотердайка: революції на прикордонні / М. Култаєва // Філософська думка. – 2016. – № 2. – С. 94-112.
  • Култаєва М. Д. Моральні смисли ідеї університету у контексті досвіду переоцінки «усіх колишніх цінностей» // Покликання університету : Збірник наукових праць. - Київ : РІА «ЯНКО», «ВЕСЕЛКА», 2005. – С. 47-55.
  • Култаєва М. Д. Мир і війна у реаліях мультикультуралізму: освітній вимір // Вісник ХНПУ ім. Г .С. Сковороди «Філософія» / Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків : ХНПУ, 2016. – Вип. 47.Ч.II. – С. 67-74.
  • Прокопенко І. Ф. Г. С. Сковорода і сковородинівці // «Освіта і доля нації»: І. Кант та Г. Сковорода: уявний діалог у сучасних соціокультурних контекстах : Мат. XV міжнар. наук.-практ. конф. (26-27 вересня 2014 р.) / Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків : ХНПУ, 2014. – С. 4-6.
  • Прокопенко І. Ф. Передмова // Козацька грамота (науково-методологічне впровадження ідей козацької педагогіки у сучасну педагогічну практику: метод. посібник, вип. 5 / за заг. ред. Г. Є. Гребенюк. – Харків : СтильІздат, 2003. – 89 с.
  • Троцко Г. Філософія Г. С. Сковороди як джерело педагогічного натхнення // «Освіта і доля нації»: І. Кант та Г. Сковорода: уявний діалог у сучасних соціокультурних контекстах: Мат. XV міжнар. наук.-практ. конф. (26-27 вересня 2014 р.) / Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків : ХНПУ, 2014. – С. 6-9.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Hanna Trotsko