IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL DISTANCE TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.4.6

Keywords:

primary school teacher training; immersive learning technologies; augmented reality technology; virtual reality technology; mixed reality technology; digital educational environment; the Concept of «New Ukrainian School».

Abstract

The article analyzes the peculiarities of the use of immersive learning technologies of primary school teacher training in the conditions of digitization in the educational environment of  higher education institutions. The features of the using digital tools for training of primary school teachers for the performance of professional activities are analyzed. The interpretation of immersive learning technologies as the newest form of visualization and learning technology based on the features of "immersion" in alternative reality (augmented (AR), virtual (VR), mixed (MR)) are summarized; it deals with the visualization of educational material in the context of changing image perception. Peculiarities of the functioning of augmented, virtual and mixed reality technologies in the potential of software and technical resources are presented. The approaches to the classification of immersive learning technologies are highlighted and the author's scientific views are presented. The advantages and disadvantages of using immersive learning technologies in educational practice are determined. The organizational and pedagogical, didactic, methodical, psychological factors of immersive learning technologies as conditions and levers of influence on the use of digital technologies in the pedagogical process are formed. The initial principles of the organization of the pedagogical process in the conditions of digital technologies are determined. The peculiarities of the use of immersive technologies in the content of primary education and software and technical possibilities for their presentation are defined. The results of these studies point to the opinion on the importance of the application of augmented reality technologies in the conditions of the New Ukrainian School (NUS) and the readiness of primary school teacher to build a digital educational environment with the use of appropriate tools and resources.

References

Список використаної літератури

Биков В. Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного поданні і освітнього застосування. Інформаційні технології в освіті. 2013. Вип. 17. С. 9–37. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000445

Боса В. П. Використання імерсивних методів навчання та кейс-методу в професійній підготовці філологів. Інноваційна педагогіка. 2020. № 1 (29). С. 43–47. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/29-1.8

Волинець В. Використання технологій віртуальної реальності в освіті. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. № 2. С. 40–47. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.5

Гуревич Р., Лазаренко Н., Жовнич Л. Цифровізація сучасної освіти: виклики, можливості, напрями, ризики. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи: 2021 (Подолання викликів у період карантину, спричиненого COVID-19): Збірник матеріалів всеукраїнського наукового-практичного семінару (Київ, 2 березня 2021 р.). Київ: Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2021. С. 43–46.

Крюкова Є. С., Голуб Т. П., Амерідзе О. С. Використання імерсивних технологій в освіті. Інноваційна педагогіка. 2021. № 32. Т. 2. С. 186–188. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/32-2.37

Литвинова С. Г., Буров О. Ю., Семеріков С. О. Концептуальні підходи до використання засобів доповненої реальності в освітньому процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 55. C. 46–62. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62

Литвинова С. Г. Технології доповненої реальності в освітньому контенті. Імерсивні технології в освіті: Збірник матеріалів І Науково-практичної конференції з міжнародною участю. Київ: ІІТЗН НАПН України, 2021. С. 105–109.

Нежива Л., Паламар С. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до застосування доповненої реальності на уроках навчання грамоти й літературного читання. Освітологічний дискурс. 2021. № 2 (33). С. 144–160. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.11

Паламар С., Нежива Л. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читання в початковій школі. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 2 (34). С. 6–13. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.1

Слободяник О. В. Імерсивні технології у працях вітчизняних та зарубіжних науковців. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С. 120–124. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-120-124

Соколюк О. М. Вплив VR /AR на технології навчання й освітянські практики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 60. С. 108–116. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-108-116

Сороко Н., Гаєвська О. Використання імерсивних технологій при вивченні японської мови студентами філологічних спеціальностей. Науково-педагогічні студії. 2021. № 5. С. 66–80. DOI: https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-66-80

Тарангул Л., Романюк С. Використання технологій доповненої реальності в освітньому процесі закладів вищої освіти. Проблеми освіти. 2022. Вип. 1 (96). С. 187–204. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-96.2022.12

Трач Ю. VR-технології як метод і засіб навчання. Освітологічний дискурс. 2017. № 3–4 (18–19). С. 309–322. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.3932

Чабан О. Використання цифрових технологій в процесі фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи: 2021 (Подолання викликів у період карантину, спричиненого COVID-19): Збірник матеріалів всеукраїнського наукового-практичного семінару (Київ, 2 березня 2021 р.). Київ: Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2021. С. 108–110.

Чайка В. М., Шишак А. М. Діджиталізація початкової освіти: проблеми і перспективи. Педагогічний альманах. 2021. Вип. 50. С. 38–47. DOI: https://doi.org/10.37915/pa.vi50.301

Яремчук Н., Сениця Н. Шляхи формування віртуального освітнього простору закладу вищої освіти. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2021. Вип. 35. С. 227–235. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11329

Lee K. Augmented reality in education and training. TechTrends. 2012. Vol. 56. № 2. Р. 13–21. DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-012-0559-3

Yuen S., Yaoyuneyong G., Johnson E. Augmented reality: An overview and five directions for AR in education. Journal of Educational Technology Development and Exchange. 2011. Vol. 4. № 1. Р. 119–140. DOI: https://doi.org/10.18785/jetde.0401.10

References

Bykov, V. Ju. (2013). Mobiljnyj prostir i mobiljno orijentovane seredovyshhe internet-korystuvacha: osoblyvosti modeljnogho podanni i osvitnjogho zastosuvannja [The mobile space and mobile targeting environment for internet users: features of model submission and using in education]. Journal of Information Technologies in Education, 17, 9–37. https://doi.org/10.14308/ite000445

Bosa, V. P. (2020). Vykorystannja imersyvnykh metodiv navchannja ta kejs-metodu v profesijnij pidghotovci filologhiv [The use of immersive teaching methods and the case method in the professional training of philologists]. Innovative Pedagogy, 1 (29), 43–47. https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/29-1.8

Volynets, V. (2021). Vikoristannya tehnologij virtualnoyi realnosti v osviti [Use of virtual reality technologies in education]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2, 40–47. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.5

Hurevych, R., Lazarenko, N., Zhovnych, L. (2021). Tsyfrovizacija suchasnoji osvity: vyklyky, mozhlyvosti, naprjamy, ryzyky [Digitization of modern education: challenges, opportunities, directions, risks]. Digital competence of a modern teacher of a new Ukrainian school: 2021 (Overcoming challenges during the quarantine period caused by COVID-19): Collection of materials of the all-Ukrainian scientific-practical seminar (Kyiv, March 2, 2021) (pp. 43–46). Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine.

Kriukova, Y. S., Golub, T. P., Ameridze, O. S. (2021). Vykorystannja imersyvnykh tekhnologhij v osviti [Application of immersive technologies for education]. Innovative Pedagogy, 32 (2), 186–188. https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/32-2.37

Lytvynova, S., Burov, O., Semerikov, S. (2020). Konceptualjni pidkhody do vykorystannja zasobiv dopovnenoji realjnosti v osvitnjomu procesi [Conceptual approaches to the use of augmented reality means within the educational process]. Modern Informational Technologies and Innovative Methods in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 55, 46–62. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62

Lytvynova, S. (2021). Tekhnologhiji dopovnenoji realjnosti v osvitnjomu kontenti [Augmented reality technologies in educational content]. Immersive technologies in education: the collection of materials of the І Scientific and Practical Conference with International Participation (рр. 105–109). Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine.

Nezhyva, L., Palamar, S. (2021). Pidgotovka majbutnih uchiteliv pochatkovih klasiv do zastosuvannya dopovnenoyi realnosti na urokah navchannya gramoti j literaturnogo chitannya [Preparation of future primary school teachers for the use of augmented reality in literacy and literary reading lessons]. Educological discourse, 2 (33), 144–160. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.11

Palamar, S. Nezhyva, L. (2021). Metodichna model zastosuvannya dopovnenoyi realnosti na urokah chitannya v pochatkovij shkoli [Methodological model of applying augmented reality at reading lessons in primary school]. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 2 (34), 6–13. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.1

Slobodianyk, O. V. (2021). Imersyvni tekhnologhiji u pracjakh vitchyznjanykh ta zarubizhnykh naukovciv [Immersive technologies in the works of domestic and foreign scientists]. Naukovi zapysky. Serija: Pedaghoghichni nauky, 201, 120–124. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-120-124

Sokolyuk, O. M. (2021). Vplyv VR /AR na tekhnologhiji navchannja j osvitjansjki praktyky [Influence of VR / AR on learning technologies and educational practices]. Modern Informational Technologies and Innovative Methods in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 60, 108–116. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-108-116

Soroko, N., Gayevska, O. (2021). Vykorystannja imersyvnykh tekhnologhij pry vyvchenni japonsjkoji movy studentamy filologhichnykh specialjnostej [Using Immersive Technologies for Learning Japanese by Students of Philological Specialities]. Research and educational studies, 5, 66–80. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-66-80

Tarangul, L., Romaniuk, S. (2022). Vykorystannja tekhnologhij dopovnenoji realjnosti v osvitnjomu procesi zakladiv vyshhoji osvity [The usage of augmented reality technology in the educational process of higher education institutions]. Problems of education, 1 (96), 187–204. https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-96.2022.12

Trach, Ju. (2017). VR-tekhnologhiji jak metod i zasib navchannja [VR-technology as a method and means of training]. Educological Discourse, 3–4 (18–19), 309–322. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.3932

Chaban, O. (2021). Vykorystannja cyfrovykh tekhnologhij v procesi fakhovoji pidghotovky majbutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [The use of digital technologies in the process of professional training of future primary school teachers]. Digital competence of a modern teacher of a new Ukrainian school: 2021 (Overcoming challenges during the quarantine period caused by COVID-19): Collection of materials of the all-Ukrainian scientific-practical seminar (Kyiv, March 2, 2021) (pp. 108–110). Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine.

Chaika, V. M., Shyshak, A. M. (2021). Didzhytalizacija pochatkovoji osvity: problemy i perspektyvy [Digitalization of primary education: problems and prospects]. Pedagogical almanac, 50, 38–47. https://doi.org/10.37915/pa.vi50.301

Yaremchuk, N., Senytsia, N. (2021). Shljakhy formuvannja virtualjnogho osvitnjogho prostoru zakladu vyshhoji osvity [The ways of forming virtual educational space of higher education institution]. Visnyk of the Lviv University. Series Pedagogics, 35, 227–235. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11329

Lee, K. (2012). Augmented reality in education and training. TechTrends, 56 (2), 13–21. https://doi.org/10.1007/s11528-012-0559-3

Yuen, S., Yaoyuneyong, G., Johnson, E. (2011). Augmented reality: An overview and five directions for AR in education. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 4 (1), 119–140. https://doi.org/10.18785/jetde.0401.10

Published

2022-12-24

How to Cite

Yaremchuk, N. (2022). IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL DISTANCE TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 73(4), 61–68. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.4.6

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION