FORMATION OF PRACTICAL PSYCHOLOGISTS’ READINESS FOR WORK IN AN INCLUSIVE ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.9

Keywords:

inclusive environment, people with special needs, practical psychologists, readiness for work

Abstract

The article highlights the problem of forming the readiness of practical psychologists to work in an inclusive environment and analyses the latest scientific studies on the outlined problem. It presents the main approaches to the interpretation of the essence of the readiness of practical psychologists for professional activity as well as the components (motivational, cognitive, activity-based), the relevant criteria (awareness and perception, tolerant attitude, active work; general knowledge about the essence of psychological support in an inclusive environment, technological knowledge about diagnosis and monitoring of educational needs of children with problems; diagnostic, preventive, corrective and educational, consultative, educational activities) and the areas of work of specialists with clients in an inclusive environment.
The article concentrates on the characteristics of the components of the formation of readiness of practical psychologists for the specified activity. It gives the effective methods and technologies for each component of readiness: psychological and pedagogical observation, emphasis, survey, interviewing, tests and individual tasks). It emphasises the difficulties in the process of conflict situation prevention and the mistakes made when providing correctional and developing services for people with common educational problems. The article determines the prospects for further research, in particular, the introduction of educational disciplines into the educational program that would expand the professional competence of practical psychologists in the process of providing psychological support to clients in an inclusive environment.

Author Biography

Nataliіa Rodina, Kyiv International University, 49 Lvivska Str., 03179 Kyiv, Ukraine

Postgraduate Student

References

Байбекова Н. Р. Аналіз стану підготовки майбутніх психологів до консультативної діяльності. Науковий огляд. 2015. Том 2. № 12. URL: https://naukajournal.org/index.php/ naukajournal/article/view/412 (дата звернення: 29.08.2022).

Войціх І. В. Формування емоційної компетентності майбутніх психологів у процесі професійної підготовки: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Хмельницький: Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, 2017. 23 с.

Гончаровська Г. Ф. Формування готовності майбутніх психологів до корекції емоційного розвитку дітей дошкільного віку: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2015. 228 с.

Затворнюк О. М. Формування у майбутніх психологів готовності до професійного самовдосконалення: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2016. 22 с.

Калиновська І. С. Підготовка майбутніх практичних психологів до роботи в умовах інклюзивного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Умань: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2020. 23 с.

Книш А. Є. Формування особистісної готовності майбутніх психологів-тренерів до професійної діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук: 19.00.07. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2014. 22 с.

Ковалькова Т. О. Формування готовності майбутніх психологів до професійної діяльності в авіаційній галузі у процесі фахової підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ: Національний авіаційний університет, 2016. 23 с.

Мартиненко С. М. Педагогічне моделювання освітнього середовища університету в умовах євроінтеграції. Освітній простір України. 2018. № 14. С. 22–30. DOI: https://doi.org/10.15330/esu.14.22-30

Наход С. А. Формування прогностичних умінь майбутніх практичних психологів засобами інтерактивних технологій: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет ім. Альфреда Нобеля, 2015. 24 с.

Ратєєва В. О. Формування готовності майбутніх психологів до використання засобів естетотерапії у професійній діяльності: практико зорієнтований аспект. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології 2016. № 1 (55). С. 125–132.

Руденок А. І. Програма формування готовності майбутніх психологів до запобігання та подолання сімейних конфліктів. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Психологія. 2015. Вип. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2015_2_17 (дата звернення: 18.08.2022).

Смалиус Л. Н. Педагогічні умови професійного самовдосконалення майбутніх психологів у процесі фахової підготовки: автореф. дис… канд. пед. наук. 13.00.04. Черкаси: Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького, 2014. 20 с.

Супрун Д. М. Теорія та практика професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.03. Київ: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2018. 43 с.

Сухоставська Л. О. Сутність і структура професіоналізму та професійної компетентності психолога. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. 2012. Вип. 36. С. 289–295.

Ярая Т. А. Особистісна готовність майбутніх психологів до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 19.00.07. Київ: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2014. 23 с.

Martynenko S., Nekryach A., Naumenko R., Petrenko N., Movchaniuk A., Nevlad V. Decentralization of authorities in Ukraine as an efficient instrument for strengthening local democracy in the modern stage of government. International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT). 2019. № 9 (1). Р. 6786–6792. DOI: 10.35940/ijeat.A2978.109119

Published

2022-11-02

How to Cite

Rodina, N. (2022). FORMATION OF PRACTICAL PSYCHOLOGISTS’ READINESS FOR WORK IN AN INCLUSIVE ENVIRONMENT. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 70–77. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.9

Issue

Section

PSYCOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION