MOTIVATION FOR PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF TEACHERS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.8Keywords:
higher education institutions teachers, internal motivation, external motivation, motivation of professional self-development, professional self-development, self-developmentAbstract
The article is devoted to the theoretical justification of the motivation for professional self-development of teachers of higher education institutions and the generalization of the results of empirical research on the needs of self-development motivation. We define professional self-development as a conscious purposeful process of personal and professional self- improvement with the aim of creative self-realization while performing professional activities. However, we believe that teaching activity involves the dynamic involvement of both proficient and personal qualities and competences; therefore, the professional self-development of a teacher is aimed at self-cognition, self-affirmation, and self-improvement in all spheres of life. The process of professional self-development of teachers of higher education institutions requires a deeply realized value of its necessity, stable internal motivation, but it should be supplemented by external incentives in a creative educational environment, which was confirmed by empirical research.
The conducted research has proved the need to make up practical recommendations for teachers regarding professional self-development, which can become the basis for further research.
References
Бульвінська О., Капралова І. Підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників в університеті: актуальність тренінгів. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2019. № 1. С. 53–59. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2019.1.5359
Дікунова О. А. Мотивація професійного саморозвитку бібліотечних фахівців: ключові концепти. Розбудова громадянського суспільства: місія Української бібліотечної асоціації: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ: Українська бібліотечна асоціація, 2015. C. 45–48. URL: http://kdpu-library.ucoz.ru/Librarydocument/Nauk_metod/dikunova-motivation.pdf (дата звернення: 15.09.2022).
Капралова І., Бульвінська О. Сучасні підходи до формування професійної компетентності викладачів закладів вищої освіти в системі підвищення кваліфікації (на прикладі програми підвищення кваліфікації викладачів Київського університету імені Бориса Грінченка. Освітнє лідерство: від теорії до практики: монографія /За ред. В. Р. Міляєвої. Київ; Кривий Ріг: Видавець Р. А. Козлов, 2021. С. 119–137.
Мрака Н., Васюк С. Інтерес як емоційне підкріплення мотивації до саморозвитку. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2019. Випуск 5. С. 36–41. DOI: https://doi.org/10.30970/2522-1876-2019-5-6
Скиба Ю. А. Сутнісний аналіз дефініцій «саморозвиток» і «професійний саморозвиток» науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти. Актуальні питання підготовки майбутніх вчителів хімії : теорія і практика: збірник наукових праць. Випуск 3. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. С. 83–88.
Соколовська С. Сутнісна характеристика понять «саморозвиток» та «професійний саморозвиток» особистості. Професійний саморозвиток майбутнього фахівця: Монографія / За ред. В. А. Ковальчук. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 20–38.
Фрицюк В. А. Формування мотивації професійного саморозвитку майбутніх педагогів у творчому освітньому середовищі ВНЗ. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2016. № 6. С. 107–114.
Царенко Л., Бойко С. Мотивація до навчання дорослих в умовах системних змін. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2020. С. 120–125. DOI: https://doi.org/10.36074/20.11.2020.v1.4
da Costa M. C. O., & Domingos A. M. D. The role of leadership in a STEM teachers’ professional development programme. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences. 2019. № 6 (7). Р. 1–11. DOI: https://doi.org/10.18844/prosoc.v6i7.4504
Davis A. & McDonald D. Teachers’ reflections of instructional effectiveness: self-assessment through a standards-based appraisal process. Reflective Practice. 2019. № 20 (1). P. 125–141. DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2019.1569508
Nissilä S., Karjalainen A., & Koukkari M. It is the shared aims, trust and compassion that allow people to prosper: Teacher educators’ lifelong learning in competence-based education. European Journal of Educational Research. 2022. № 11 (2). Р. 965–980. DOI: https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.965
Valickas A., & Valickiene R. P. Relationship among individual level factors in career development system of civil service. Global Journal of Guidance and Counseling in Schools: Current Perspectives. 2017. № 7 (1). Р. 1–6. DOI: https://doi.org/10.18844/gjgc.v7i1.2941
Somantri C., Iskandar H. The impact of CPD in teaching, and the role of pincipal in promoting CPD. 4th International Conference on Research of Educational Administration and Management (ICREAM 2020). 2021. P. 336–343. DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.210212.074
Tursynay I., Rymshash T., Askar I., Karas K., & Azhar K. Scientific comparative analysis of Professional Self-Development of future social pedagogue in Kazakhstan and abroad. Cypriot Journal of Educational Science. 2021. № 16 (4). P. 1947–1955. DOI: https://doi.org/10.18844/cjes.v16i4.6062
Warsi L. Q., Khurshid Kh. The Role of Self-Assessment in English Language Teachers’ Professional Development in Pakistan. Education Research International. 2022. Art. 9401995. DOI: https://doi.org/10.1155/2022/9401995
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ірина Капралова, Наталія Шаповаленко, Оксана Бульвінська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.