MANAGEMENT OF THE SERVICES QUALITY OF THE GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.7

Keywords:

distance studying, educational institution, education seekers, educational services, stakeholders, total quality management (TQM)

Abstract

The purpose of the article is to study and evaluate management factors that affect the quality of educational services, to identify priority directions of action to quickly ensure the proper quality of educational organization services. Empirical methods, statistical methods (building a Pareto chart), analysis and synthesis were used during the research in order to assess the risks and weaknesses of distance studying, determine the level of quality of educational services, as well as justify proposals and practical recommendations.
In the process of research, it was found that the following factors, the impact on which will make it possible to solve the problems of improving the quality of distance education in GSEI in general by at least 80%, were: low motivation of students; insufficient digital infrastructure in GSEI; ineffective interaction with the participants of the educational process; managers lack previous experience in remote work organization; limited technical support of the distance studying organization.
However, the main factor in identifying quality assets and shortcomings should be the education seekers, as consumers of the services provided to them. The introduction of leadership approaches and the use of the concept of leadership-service is a way to revive the lost desire to experiment and create in the pedagogical team in order to improve quality. In order to optimize the process of distance studying, based on the results of the conducted research, a number of recommendations for improving the quality of educational services are proposed.

Author Biographies

Olena Akilina, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-b Tymoshenko Str., 04207 Kyiv, Ukraine

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management, Faculty of Economics and Management

Alla Panchenko, Faculty of Economics and Management, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-b Tymoshenko Str., 04207 Kyiv, Ukraine

PhD in Public Administration, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management

Svitlana Lytvynenko, General secondary educational institution № 2, 1 Osvita Str., 09600 Rokytne Ukraine

Principal’s Secretary

References

Аналітична довідка щодо організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році. Нова українська школа. 2021. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/37776.pdf (дата звернення: 15.09.2022).

Батечко Н. Управління якістю в сфері вищої освіти: методологічний контекст. Освітологія. 2017. № 6. С. 156–162. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.156162

Бєлова Л. О., Бульба В. Г., Поступна О. В. Стан і проблеми здійснення управління якістю освіти та освітньої діяльності в Україні: експертне оцінювання. Теорія та практика державного управління. 2018. № 2. С. 8–17.

Борбіт А. В., Федорчук В. А. Технічне забезпечення дистанційного навчання. Створення комунікативного простору для організації дистанційного навчання. Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів. 2020. URL: https://base.kristti.com.ua/?p=8356 (дата звернення: 05.09.2022).

Глуховський М. Інтерв’ю Голови Державної служби якості освіти України Руслана Гурака Інформаційному агентству «Главком». Державна служба якості освіти України. 11 Березня 2021. URL: https://sqe.gov.ua/interview-ruslan-gurak-rik-dystancijnoho-navchannia-glavkom/ (дата звернення: 15.09.2022).

Зварич Г. В. Критерії, показники та індикатори моніторингу, експертизи та оцінювання якості освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти. Імідж сучасного педагога. 2020. № 5 (194). С. 14–20. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-5(194)-14-20

Зелінська І. Стан розвитку управління якістю в Україні. Економічний аналіз. 2011. № 9. С. 193–196.

Злобін В.П. Менеджмент якості. Історіографія розвитку. Das menedgment. 2017. № 2. С. 100–102.

Іванюк І. В., Овчарук О. В. Дистанційне навчання в Україні в умовах карантину COVID-19: проблеми та потреби. Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти. 2021. № 1. С. 164–167. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-5495.1.15772

Ростока М. Л. Інформаційно-аналітичний супровід модернізації і реформування сучасної освіти в умовах форс-мажорних обставин, трансформаційних змін і цифровізації суспільства (2019–2022 рр.). С. В. Лапаєнко (ред.). Діяльність НАПН України щодо науково-методичного забезпечення модернізації та реформування освіти. Вінниця: Твори, 2022. С. 38–66.

Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів. ДСТУ КО 9000:2015. (ISO 9000:2015, IDТ). Київ: УкрНДНЦ, 2016. 45 с.

Системи управління якістю. Вимоги. (ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT).). Київ: УкрНДНЦ, 2016. 22 с.

Сіданіч І., Зварич Г. Характеристика моделі моніторингу якості освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. 2020. № 10 (19). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-10(19)-24

Траченко Л. А. Процесний підхід у системах управління якістю підприємств сфери послуг. Проблеми економіки. 2018. № 2. С. 251–257.

Díez F., Villa A., López A.L., Iraurgi I. Impact of quality management systems in the performance of educational centers: educational policies and management processes. Heliyon. 2020. Volume 6. Issue 4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03824

Dziminska M. Quality Management in Education -A Comparative Analysis of School Improvement Practices from Luxembourg, Belgium and Croatia. 36th International Business Information Management Conference (IBIMA), 2020. P. 7084–7091.

Kodrin L. Perceived Quality Management of Educational Services from the Perspective of Parents As Stakeholders. Economics. Ecology. Socium. 2020. № 4. Р. 41–52. DOI: https://doi.org/10.31520/2616-7107/2020.4.1-5

Manarbek G., Kondybayeva S., Doszhan R., Turarov D., Abylay A. Quality management of higher education: Innovation approach from perspectives of institutionalism. An exploratory literature review. Cogent Business & Management. 2020. Vol. 7. Issue 1. DOI: https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1749217

Matorera D. Quality Management Systems in Education. L. D. Kounis (Ed.). Quality Management Systems. London: IntechOpen, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.71431

Taylor A., Hill F. Quality Management in Education. Quality Assurance in Education. 1993. Vol. 1 № 1. Р. 21–28. DOI: https://doi.org/10.1108/09684889310040712

Tymoshko A., Dubinina O., Kravchynska T., Burlaienko T., & Sholokh E. Information support for quality management of education in general educational institutions of Ukraine. Educational Dimension. 2020. № 55 (3). Р. 285–302. DOI: https://doi.org/10.31812/educdim.v55i0.3949

Yuniza L., Sukmawati S., Chiar M. Quality Management of Educational Service (Case Study of Academic Service on Sambas 1 State Senior high School (SMAN 1 Sambas)). Journal Of Education, Teaching and Learning. 2019. Vol. 4. № 2. DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jetl.v4i2.1936

Published

2022-11-02

How to Cite

Akilina, O., Panchenko, A., & Lytvynenko, S. (2022). MANAGEMENT OF THE SERVICES QUALITY OF THE GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 53–61. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.7

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION