HYFLEX ORGANIZATION OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING: SPECIALTIES 013 «PRIMARY EDUCATION» AND 012 «PRESCHOOL EDUCATION»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.3

Keywords:

foreign language (English), HyFlex foreign language training organization, HyFlex training, specialty, 013 Primary education, specialty 012 Preschool education

Abstract

The article is devoted to the theoretical aspects of the HyFlex organization of foreign language learning for students of specialties 013 «Primary Education» and 012 «Preschool Education». The essence of the basic concepts «HyFlex training» and «HyFlex organization of foreign language training» have been clarified. Based on the analysis of the scientific and pedagogical literature, the term «HyFlex learning» is defined as a form of learning in which one part of the students is present (physically) in the auditorium, while the other simultaneously participates in the learning process remotely (online). The concept «Hyflex organization of foreign language training for students of specialties 013 «Primary Education» and 012 «Preschool Education» is considered as a purposeful, structured set of actions of subjects of the educational process (lecturer and students) aimed at flexible provision and receipt of educational services with the purpose of achieving the results of foreign language training, which are determined by the educational and professional programs of the specified specialties. HyFlex foreign language training is aimed at expanding, improving and enriching the flexibility of education seekers in the content of their foreign language training.

With the help of a complex of theoretical methods (analysis, synthesis, comparison, generalization, specification), the HyFlex technology of foreign language learning for students of specialties 013 «Primary Education» and 012 «Preschool Education» was determined. Its purpose is to create favorable conditions so that students could to master a foreign language effectively, taking into account the objective risks of nowadays (pandemic, war, etc.). The tasks and outcomes of the Hyflex technology of foreign language learning for students of specialties 013 «Primary Education» and 012 «Preschool Education» are correlated with the Educational and Professional Programs of the specified specialties.

The structure and logic of the Hyflex organization of foreign language learning for students of specialties 013 «Primary Education» and 012 «Preschool Education» was determined, which includes the following stages (components): organizational-target, activity-procedural and evaluation-refective. The authors have characterized each structural component of the Hyflex foreign language learning technology in short.

Author Biographies

Natalia Kosharna, Faculty of Pedagogical Education, Borys Grinchenko Kyiv University, 18/2 I. Shamo blvd., 02154 Kyiv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Head of Foreign Languages and Methodology Department

Lada Petryk, Borys Grinchenko Kyiv University, 18/2 I. Shamo blvd., 02154 Kyiv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor of Foreign Languages and Methodology Department, Faculty of Pedagogical Education

References

Бондаренко Г. Л., Дубовик С. Г., Паламар С. П. Освітньо-професійна програма 013.00.01 «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (зі змінами від 29.04.2021). Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/OPP_PO_bak_2021_.pdf (дата звернення: 25.09.2022).

Бондаренко Г. Л., Ващенко О. М., Вишнівська Н. В. Освітньо-професійна програма 013.00.01 «Початкова освіта» (скорочена програма підготовки) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (зі змінами від 29.04.2021). Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/OPP_sk_PO_bak_013.00.01.pdf (дата звернення: 25.09.2022).

Бульвінська О. І., Капралова І. М. Використання масових відкритих онлайн курсів у професійному розвитку викладачів закладів вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Том 88. № 2. C. 273–290. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4568

Котенко О. В. Сутність комбінованого навчання у змісті іншомовної методичної підготовки вчителів початкової школи. Вища школа. 2016. № 11–12 (149). С. 43–54. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/18721/ (дата звернення: 23.09.2022).

Козак Л. В. та інші. Освітньо-професійна програма 012.00.01 «Дошкільна освіта» другого (магістерського) рівня вищої освіти (нова редакція). Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2022. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/OPP_DO_mag_2022.pdf (дата звернення: 20.09.2022).

Лінник О. О., Бондаренко Г. Л., Дубовик С. Г. Освітньо-професійна програма 013.00.01 «Початкова освіта» другого (магістерського) рівня вищої освіти. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2018. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/po_mag_opys-2018.pdf (дата звернення: 25.09.2022).

Онлайн-версія академічного тлумачного «Словника української мови» в 11 томах. URL: http://sum.in.ua/s/orghanizacija (дата звернення: 22.09.2022).

Петрик Л. В. Медіадидактичний супровід іншомовної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Освітологічний дискурс. 2021. № 1 (32). С. 112–128. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.8

Петрик Л. В. Інтерактивне навчальне середовище процесу іншомовної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Інноваційна педагогіка. 2020. № 2 (25). С. 138–142. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/25-2.27

Петрик Л. В. Ефективність використання медіазасобів для вивчення іноземних мов у початковій школі: від усвідомлення до готовності. Освітологічний дискурс. 2019. № 3–4. С. 185–196. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/25-2.27

Петрик Л. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи: особливості застосування медіазасобів на уроках іноземних мов. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2019. № 88. С. 120–125. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-88-20

Петрик Л. В. Медіаграмотність як навичка ХХІ століття. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2017. № 27. С. 100–103.

Половіна О. А., Машовець М. А., Гаращенко Л. В. Освітньо-професійна програма 012.00.01 «Дошкільна освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2020. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/OPP_bak_DO_012.00.01.pdf (дата звернення: 25.09.2022).

Половіна О. А., Куземко Л. В., Гаращенко Л. В. Освітньо-професійна програма 012.00.01 «Дошкільна освіта» (скорочена програма підготовки) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2022. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/pi/OPP_DO_bac_m_s_2_zminy.pdf (дата звернення: 25.09.2022).

Bozkurt A., Sharma R. C. In pursuit of the right mix: blended learning for augmenting, enhancing, and enriching flexibility. Asian Journal of Distance Education. 2022. № 16 (2). URL: http://www.asianjde.com/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/609 (дата звернення: 23.09.2022).

Cambridge Dictionary. HyFlex. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/hyflex (дата звернення: 02.10.2022).

Kosharna N. V. Modern European experience of practical teacher training. Educological discourse. 2021. № 1 (32). P. 143–155. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.10

Kosharna N., Petryk L. Organization of future primary school teachers’ professional practice within the optional block «Foreign Language». Continuing professional education: theory and practice (Series: Pedagogical Sciences). 2021. № 4 (69). Р. 50–59. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.4.6

Кosharna N., Terletska L., Chahrak N., Nazarenko O., Vovchasta N. Changes in the methodology of teaching foreign languages at higher educational institutions under current conditions. Laplage Em Revista (International). 2021. Extra-A (7). Р. 463–470. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-622020217Extra-A845p.463-470

Kosharna N. Students’ critical thinking skills development within pedagogical specialties of master’s educational level in the content of the discipline «professional communication in a foreign language». Educological discourse. 2021. № 2 (29). P. 14–25. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.2

Lohmann M., Randolph K. M., Ji Hyun Oh. Classroom Management Strategies for Hyflex Instruction: Setting Students Up for Success in the Hybrid Environment. Early Childhood Educational Journal. 2021. Vol. 49. P. 807–814. DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-021-01201-5

Milman N., Irvine N., Kelly K., Saichaie K. Seven things you should know about the HyFlex course model. EDUCAUSE. 2020, July 7. URL: https://library.educause.edu/resources/2020/7/7-things-you-should-know-about-the-hyflex-course-model (дата звернення: 21.09.2022).

Norwood K. The Hyflex Model – an effective aproach to teaching with numerous modalities. South Carolina. Center for teaching excellence. 2020. URL: https://sc.edu/about/offices_and_divisions/cte/about/news/2020/hyflex_model.php (дата звернення: 24.09.2022).

Penrod J. Staying Relevant: The Importance of Incorporating HyFlex Learning into Higher Education Strategy (Teaching and Learning). EDUCAUSE. 2022, March 25. URL: https://er.educause.edu/articles/2022/3/staying-relevant-the-importance-of-incorporating-hyflex-learning-into-higher-education-strategy (дата звернення: 25.09.2022).

Raman R., Sullivan N., Zolbanin H., Nittala L., Hvalshagen M., & Allen R. Practical tips for Hyflex undergraduate teaching during a pandemic. Communications of the Association for Information Systems. 2021. № 48. DOI: https://doi.org/10.17705/1CAIS.04828

Udovychenko L., Kuzminets N., Stadnik O., Kosharna N., Petryk L. The use of blended learning technology in the training for students of pedagogical specialties. Revista on line de Política e Gestão Educacional. 2021. № 25 (3). P. 2258–2271. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15958

Yuzkiv H, Ivanenko I, Marchenko N., Kosharna N., Medvid N. Іnnovative Methods in Language Disciplines During Profile Training Implementation. International Journal of Higher Education. 2020. № 9 (7). Р. 230–242. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n7

Published

2022-11-02

How to Cite

Kosharna, N., & Petryk, L. (2022). HYFLEX ORGANIZATION OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING: SPECIALTIES 013 «PRIMARY EDUCATION» AND 012 «PRESCHOOL EDUCATION». Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 24–32. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.3

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION