FEATURES OF FUTURE ENGINEERS’ FUNDAMENTAL TRAINING IN CRISIS CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.2

Keywords:

crisis conditions, fundamental training, future engineers’ training, mathematical competence, system thinking formation

Abstract

The article reveals the features and the role of future engineers’ fundamental training, in particular, in crisis conditions. The importance of the fundamental component in engineering training and the didactic purpose of future engineers’ mathematical training have been considered. The peculiarities of future engineers’ fundamental training in the conditions of online learning and mixed format have been revealed. The main trends of engineering education in pedagogical theory have been highlighted.
The article considers future engineers’ fundamental training, in particular in mathematics, as the basis for their system thinking formation. Linear and non-linear systems of formation of future engineers’ system thinking have been highlighted. The linear system has been singled out against the background of the established educational process of future specialists’ training; non-linear – in crisis conditions which are characterized by instability, uncertainty and chaos. A nonlinear model of formation of future engineers’ system thinking in the aspect of student’s fundamental training has been generated.
The experimental part of the study was carried out on the basis of the sample data formalization on the stage of transformation of students' mathematical knowledge – from the elementary course of mathematics to higher education. As a compensation and preservation of mathematical knowledge, it has been proposed to conduct adaptation courses in elementary mathematics, which enable continuity and consistency in assimilation of mathematical knowledge, and therefore contribute to increasing efficiency in formation of future engineers’ system thinking.

Author Biographies

Viktor Kaplun, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, 15 Heroyiv Oborony Str., 03042 Kyiv, Ukraine

Professor, Doctor of Technical Sciences, Professor, Head of the Education and Research Institute of Energetics, Automation and Energy Efficiency

Nina Batechko, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, 15 Heroyiv Oborony Str., 03042 Kyiv, Ukraine

Doctor of Science in Pedagogy, Professor, Head of the Department of Higher and Applied Mathematics

Lyudmila Pantaliyenko, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, 15 Heroyiv Oborony Str., 03042 Kyiv, Ukraine

PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Higher and Applied Mathematics

References

Войдило Я. Гуманітарна підготовка інженерних кадрів: потреба та суперечності реалізації. Гілея: науковий вісник. 2015. Випуск 102. С. 341–345.

Валєєв К. Г., Джалладова І. А. Збірник задач з теорії ймовірностей та математичної статистики. Київ: КНЕУ, 2008. 352 с.

Даніл’ян В. О. Розвиток інформаційного системного мислення студентів. Матеріали науково-методичної конференції «Підготовка фахівців нової генерації – завдання вищої освіти», 29–30 листопада 2017. Харків: Український державний університет залізничного транспорту, 2017. С. 11.

Донченко В. С., Сидоров М. В.-С., Шарапов М. М. Теорія ймовірностей та математична статистика. Київ: Академія, 2009. 286 с.

Каверіна О. Т. Характеристика основних дефініцій професійної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю: інтегративний підхід. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2010. Вип. 53. Ч. 1. С. 68–72.

Ковальчук М. Б. Професійна спрямованість навчання математики як інтеграційна основа фахової підготовки студентів інженерних спеціальностей: автореф. дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04. Київ: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2021. 37 с.

Кузьміченко О. І. Сутність і структура професійної компетентності майбутнього інженера. Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2010. № 16 (203). Ч. 2. С. 13–17.

Реймерз Ф. М., & Шляйхер А. (2020). Рамкові настанови щодо відповіді освіти на пандемію COVID-19 2020 року: Рекомендації Директорату з питань освіти та навичок Організації економічного співробітництва і розвитку у співпраці з Гарвардською вищою школою освіти. Київ: НАПН України, 2020. 31 с. URL: https://naps.gov.ua/uploads/files/press/2020/Framework-guide_V1(COVID-19_ua).pdf (дата звернення: 5.10.2022).

Сисоєва С. Педагогічні аспекти цифровізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. № 4. С. 24–32. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.4.3

Сулима І. М., Яковенко В. М. Вища математика. Теорія ймовірностей. Математична статистика. Київ: НАУ, 2004. 238 с.

Сулима І. М., Ковтун І. І., Нікітіна І. А., Скороход Т. А., Яковенко В. М. Прикладна математика. Теорія ймовірностей. Математична статистика. Київ: НАУ, 2005. 148 с.

Published

2022-11-02

How to Cite

Kaplun, V., Batechko, N., & Pantaliyenko, L. (2022). FEATURES OF FUTURE ENGINEERS’ FUNDAMENTAL TRAINING IN CRISIS CONDITIONS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 15–23. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.2

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION