SCIENTIFIC RESEARCH PRACTICE IN EDUCATIONAL PROGRAMS FOR THE TRAINING OF MASTERS OF PHILOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.4.3Keywords:
educational program, master's degree of higher education, masters of philology, practice, research competence, scientific research practice, specialty 035 «Philology»Abstract
Research practice as a component of the educational programs of the specialty «Philology» at the master's degree in higher education is analyzed, namely its place in the system of specialists' research skills formation. Descriptions of 80 educational programs for the preparation of masters in philology, introduced in 2019-2022 in six universities of Ukraine, were analyzed, particularly the presence of practice(s), which correlates with the defined purpose of these programs from the point of view of the masters' scientific and research skills formation. It was found that some educational programs don't include this kind of practice. The existing practices have various names not only in different universities but also in the same one; some of the names do not reflect the essence of this practice as scientific and research (production, pre-diploma, etc.). It has been proved that research practice should be a compulsory component of the master's educational programs in philology. The purpose of such practice should be subordinated to the broader task of forming the research competence of the philologist, taking into account the professional suitability of the future specialist, which is not limited to teaching philological disciplines in secondary or higher education. The content of the philological master's practice should be consistent both with the standard of higher education in philology for obtaining the master's degree and with the description of a specific educational program. The volume in ECTS credits (in some programs also the duration) of practice(s) has been clarified. It is suggested to conduct this practice in the middle of the curriculum – for educational and scientific programs at the end of the second semester or after it; so that the practice becomes a connecting link between the studied theoretical courses and future independent research, especially a master's thesis.
References
Список використаної літератури
Бульвінська О. Підготовка викладачів до навчання на основі дослідження: європейський досвід. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2022. № 2 (71). С. 82–92. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.10
Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 #Text (дата звернення: 18.07.2022)
Іконнікова М. Організаційно-педагогічні засади професійної підготовки філологів у вищих навчальних закладах України. Обрії. 2017. № 2 (45). С. 45–50.
Каніболоцька О. А. Педагогічна практика як головний компонент неперервної підготовки вчителя іноземної мови в університеті. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 75 (т. 1). С. 103–106. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.75.22
Князян М. Науково-дослідницька діяльність як чинник формування компетентності професійного саморозвитку майбутніх фахівців. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 27. Том 6. С. 84–87. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.6/27.204647
Кононенко І. Формування професійної компетенції майбутніх фахівців філологів під час проходження наскрізної практики. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2020. № 11. С. 82–95. DOI: https://doi.org/10.31470/2415-3729-2020-11-82-95
Копусь О. А. Теоретико-методичні засади формування фахової лінгводидактичної компетентності майбутніх магістрів-філологів: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02. Луганськ Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка, 2013. 43 с.
Лугова А. О. Дослідницька компетентність та сутність її впливу на майбутніх учителів іноземних мов у процесі професійної підготовки. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. (Серія: Педагогічні науки). 2019. Вип. 4 (160). C. 170–175. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3614650
Магістр української філології: теорія і практика навчання: колективна монографія. За редакцією М. М. Торчинського. Хмельницький: ХНУ, 2021. 202 с.
Нікітіна А. В. Наукова робота магістрантів-філологів у процесі опанування лінгвістичних дисциплін. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2015. № 2 (14). С. 227–234.
П’ятакова Г. Тенденції дидактичної підготовки магістрів-філологів в університетах країн Вишеградської групи: монографія. Львів, 2020. 496 с.
Семеног О. М., Земка О. І. Формування дослідницьких умінь у майбутніх учителів-словесників: теорія і практика. Суми, 2014. 286 с.
Сисоєва С. О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури. Київ: Едельвейс, 2014. 404 с.
Стандарт вищої освіти України за спеціальністю 035 «Філологія» галузі знань 03 «Гуманітарні науки» для другого (магістерського) рівня вищої освіти. МОН України. Київ, 2019. 17 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/035-filologiya-magistr.pdf (дата звернення: 18.07.2022).
Торчинська Н. М., Торчинський М. М. Формування компетенцій наукового мовлення у студентів-філологів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 204. С. 255–260. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-204-255-260
Berg N. van den. Boundary-crossing competences of educators and researchers in working on educational issues. UAS-Journal. Special Issue: EAPRIL. 2016. URL: https://uasjournal.fi/in-english/boundary-crossing-competences-of-educators-and-researchers-in-working-on-educational-issues1/ (дата звернення: 20.09.2022).
Connecting Higher Education: International perspectives on research-based education. Book of abstracts of the conference. London: UCL, 2017. 78 р. URL: https://www.ucl.ac.uk/teaching-learning/sites/teaching_learning/files/book_of_abstracts_0.pdf (дата звернення: 22.09.2022).
Linden van der, P. W. J. A design-based approach to introducing student teachers in conducting and using research: Phd Thesis. Eindhoven: Eindhoven University of Technology, 2012. DOI: https://doi.org/10.6100/IR741499
De waarde(n) van weten. Strategische agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015–2025. 2015. URL: https://open.overheid.nl/repository/ronl-0794c03b-8ac3-4d63-b927-d9f6036de16e/1/pdf/strategische-agenda-hoger-onderwijs.pdf (дата звернення: 22.09.2022).
References
Bulvinska, O. (2022). Pidghotovka vykladachiv do navchannja na osnovi doslidzhennja: jevropejsjkyj dosvid [Preparation of lecturers for research-based learning: European experience]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2 (71), 82–92. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.10
Zakon Ukrajiny «Pro vyshhu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 #Text
Ikonnikova, M. (2017). Orghanizacijno-pedaghoghichni zasady profesijnoji pidghotovky filologhiv u vyshhykh navchaljnykh zakladakh Ukrajiny [Organizational and pedagogical concepts of philologists’ professional training at higher educational institutions of Ukraine]. Obriji, 2 (45), 45–50.
Kanibolotska, O. A. (2020). Pedaghoghichna praktyka jak gholovnyj komponent neperervnoji pidghotovky vchytelja inozemnoji movy v universyteti [Pedagogical practice as a leading component of life-learning training of a foreign language teacher at the university]. Naukovyj chasopys Nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni M. P. Draghomanova. Serija 5. Pedaghoghichni nauky: realiji ta perspektyvy, 75 (1), 103–106. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.75.22
Kniazian, M. (2020). Naukovo-doslidnycjka dijaljnistj jak chynnyk formuvannja kompetentnosti profesijnogho samorozvytku majbutnikh fakhivciv [Research activities as a factor to form the future specialists’ competence of professional self-development]. Aktualjni pytannja ghumanitarnykh nauk, 27 (6), 84–87. https://doi.org/10.24919/2308-4863.6/27.204647
Kononenko, I. (2020). Formuvannja profesijnoji kompetenciji majbutnikh fakhivciv filologhiv pid chas prokhodzhennja naskriznoji praktyky [Formation of professional competence of future specialists in philology during the end-to-end practice]. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies, 11, 82–95. https://doi.org/10.31470/2415-3729-2020-11-82-95
Kopus, O. A. (2013). Teoretyko-metodychni zasady formuvannja fakhovoji linghvodydaktychnoji kompetentnosti majbutnikh maghistriv-filologhiv [Theoretical and methodological principles of the formation future masters of philology’s professional linguistic and didactic competence]: Extended abstract of doctor’s thesis: 13.00.02. Taras Shevchenko National University of Luhansk.
Lugova, A. O. (2019). Doslidnycjka kompetentnistj ta sutnistj jiji vplyvu na majbutnikh uchyteliv inozemnykh mov u procesi profesijnoji pidghotovky [Research competence and the essence of its influence on future teachers of foreign languages in the process of professional training]. Visnyk Nacionaljnogho universytetu «Chernighivsjkyj koleghium» imeni T. Gh. Shevchenka. (Serija: Pedaghoghichni nauky), 4 (160), 170–175. https://doi.org/10.5281/zenodo.3614650
Torchynskyj, M. M. (Ed.) (2021). Maghistr ukrajinsjkoji filologhiji: teorija i praktyka navchannja [Master of Ukrainian Philology: teaching theory and practice]. KhNU.
Nikitina, A. V. (2015). Naukova robota maghistrantiv-filologhiv u procesi opanuvannja linghvistychnykh dyscyplin [Scientific work of philology master’s students in the process of mastering linguistic disciplines]. Psykhologho-pedaghoghichni osnovy ghumanizaciji navchaljno-vykhovnogho procesu v shkoli ta VNZ, 2 (14), 227–234.
Piatakova, Gh. (2020). Tendenciji dydaktychnoji pidghotovky maghistriv-filologhiv v universytetakh krajin Vysheghradsjkoji ghrupy [Trends in the didactic training of masters in philology in the universities of the Visegrad Group countries]. Ivan Franko National University of Lviv.
Semenog, O. M., & Zemka, O. I. (2014). Formuvannja doslidnycjkykh uminj u majbutnikh uchyteliv-slovesnykiv: teorija i praktyka [Formation of research skills of future language teachers: theory and practice]. Niko.
Sysoіeva, S. O. (2014). Tvorchyj rozvytok fakhivciv v umovakh maghistratury. [Creative development of specialists in the conditions of a master’s degree]. Edelvejs.
Standart vyshhoji osvity Ukrajiny za specialjnistju 035 «Filologhija» ghaluzi znanj 03 «Ghumanitarni nauky» dlja drughogho (maghistersjkogho) rivnja vyshhoji osvity [Standard of Higher Education of Ukraine in Specialty 035 «Philology» in the Field of knowledge 03 «Humanities» for the second (master’s) degree of higher education] (2019). The Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/035-filologiya-magistr.pdf
Torchynska, N. M., & Torchynskyi, M. M. (2022). Formuvannja kompetencij naukovogho movlennja u studentiv-filologhiv [Formation of scientific speech competences among philology students]. Naukovi zapysky. Serija: Pedaghoghichni nauky, (204), 255–260. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-204-255-260
Berg, N. van den (2016). Boundary-crossing competences of educators and researchers in working on educational issues. UAS-Journal. Special Issue: EAPRIL. https://uasjournal.fi/in-english/boundary-crossing-competences-of-educators-and-researchers-in-working-on-educational-issues1/
Connecting Higher Education: International perspectives on research-based education. Book of abstracts of the conference (2017). UCL. https://www.ucl.ac.uk/teaching-learning/sites/teaching_learning/files/book_of_abstracts_0.pdf
Linden van der, P. W. J. (2012). A design-based approach to introducing student teachers in conducting and using research: PhD Thesis. Eindhoven University of Technology. https://doi.org/10.6100/IR741499
De waarde(n) van weten. Strategische agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015–2025 (2015). https://open.overheid.nl/repository/ronl-0794c03b-8ac3-4d63-b927-d9f6036de16e/1/pdf/strategische-agenda-hoger-onderwijs.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ірина Прожогіна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.