DETERMINATION OF THE INNOVATIVE TRAJECTORY OF A MODERN EDUCATIONAL INSTITUTION DEVELOPMENT: VALUABLE AND SENSE ORIENTATIONS
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.9Keywords:
innovations, innovation activity, research and experimental work, innovative development, innovative trajectory of educational institution development, value-semantic orientationsAbstract
The article considers innovative activity and research and experimental work as the main factors in the innovative development of a modern educational institution. The need to understand the research and experimental work as an essential component of innovation, as a conscious effective tool for understanding the reform of the traditional school system in innovation is explained. The article examines the value and semantic orientations of teachers, and heads of educational institutions as certain guidelines in the situation of choosing the direction of innovative search by the teaching staff, determining the innovative trajectory of a particular educational institution. Is shown that the critical position of this definition is the awareness of value-semantic landmarks, which become the basis on the way from the emergence of the pedagogical idea (innovation), choosing the direction of innovative search and building an innovative trajectory of development in a particular educational institution to create a model of innovative development of such institution as a whole. The author argues that the separation and development of value-semantic orientations of teachers and, above all, heads of educational institutions in the context of innovation is the basis for creating optimal conditions for research and experimental work in modern educational institutions.
References
Бадер С. О. Класифікація цінностей та ціннісно-смислові орієнтації особистості. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 14. Т. 1. С. 18–22. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085- 2019-14-1-3
Гажала О. Дослідно-експериментальна робота як чинник інноваційного розвитку освітнього закладу. Рідна школа. 2015. № 7–8. С. 15–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2015_7-8_6 (дата звернення: 25.04.2022).
Георгієвський Ю. Законодавче регулювання пріоритетних напрямів інноваційної діяльності в Україні. Підприємство, господарство і право. 2021. № 2. С. 42–48. DOI: https://doi.org/10.32849/2663-5313/2021.2.08
Денисюк Н. Дослідно-експериментальна робота як умова ефективної професійної діяльності вчителя. Реалізація Концепції «Нова українська школа» в умовах інноваційного освітнього середовища: матеріали фестивалю інновацій (22 травня 2019 р., м. Луцьк) / уклад. Н. А. Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО, 2019. С. 52–57. URL: http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf (дата звернення: 25.04.2022).
Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 23.04.2022).
Закон України «Про повну загальну середню освіту». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 23.04.2022).
Закон України «Про інноваційну діяльність». 2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text (дата звернення: 23.04.2022).
Інноваційна діяльність педагога: від теорії до успіху: інформаційно-методичний збірник / упоряд. Г. О. Сиротенко. Полтава: ПОІППО, 2006. 124 с.
Калінська О. Упровадження освітніх інновацій як шлях до формування професіоналізму та педагогічної майстерності викладача вищого навчального закладу. Нова педагогічна думка. 2017. № 3. С. 28–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2017_3_9 (дата звернення: 25.04.2022).
Кошка О. Дослідно-експериментальна та інноваційна діяльність у сучасних закладах освіти. Майбуття. 2014. №13–16 (494–497). С. 81–84. URL: https://volrmk.at.ua/offdocs/recom2014/doslid.pdf (дата звернення: 25.04.2022).
Лавриненко О В., Радзімовська О. В., Якубов С. В., Пруцакова О. Л. (ред.). Експериментальні педагогічні дослідження регіонального рівня у закладах освіти м. Києва у 2016–2020 роках: Інформаційно-аналітичний збірник. Київ: ІПО Київського університету імені Бориса Грінченка, 2021. 122 с.
Мариновська О. Технологічне проектування інноваційного розвитку закладу освіти. Рідна школа. 2017. № 11–12. С. 16–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2017_11-12_5 (дата звернення: 25.04.2022).
Нова українська школа / Міністерство освіти і науки України. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (дата звернення: 25.04.2022).
Поповський Ю. Б. Інновації в освітніх закладах: фактори і інструменти розвитку процесів високо-технологічних послуг. Економіка і організація управління. 2017. Вип. 1. С. 142–151. URL: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/3988 (дата звернення: 25.04.2022).
Про організацію інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи у навчальних закладах України: лист Міністерства освіти і науки України №1/9-424 від 02.08.2017. URL: http://loippo.lviv.ua/files/2017/mon/1_9-424.pdf (дата звернення: 20.04.2022).
Романчук Г. Готовність вчителя до інноваційної діяльності як важлива якість сучасного педагога. Реалізація Концепції «Нова українська школа» в умовах інноваційного освітнього середовища: матеріали фестивалю інновацій (22 травня 2019 р., м. Луцьк) / уклад. Н. А. Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО, 2019. С. 52–57. URL: http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf (дата звернення: 23.04.2022).
Ткаченко В. П. Інноваційна діяльність у закладах освіти. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 10. С. 44–46. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2018_10_10 (дата звернення: 24.04.2022).
Ткачук Н. Педагогічна наука і практика в контексті дослідно-експериментальної роботи закладу освіти. Реалізація Концепції «Нова українська школа» в умовах інноваційного освітнього середовища: матеріали фестивалю інновацій (22 травня 2019 р., м. Луцьк) / уклад. Н. А. Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО, 2019. С. 19–29. URL: http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf (дата звернення: 21.04.2022).
Топузов О. М. Педагогічні інновації: від теорії до практики. Директор школи. 2015. № 9–10. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/716/ (дата звернення: 25.04.2022).
Турчина Л. Феномен успіху в інноваційній діяльності сучасного освітнього закладу. Реалізація Концепції «Нова українська школа» в умовах інноваційного освітнього середовища: матеріали фестивалю інновацій (22 травня 2019 р., м. Луцьк) / уклад. Н. А. Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО, 2019. С. 52–57. URL: http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf (дата звернення: 21.04.2022).
Ящишина Ю. М., Мироненко Є. В. Особливості розвитку ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх управлінців. Научный вестник ДГМА. 2017. № 1 (22Е). С. 211–221. URL: http://www.dgma.donetsk.ua/science_public/science_vesnik/%E2%84%961(22%D0%95)_2017/article/32.pdf (дата звернення: 25.04.2022).
García-Gómez S., Salas Martínez M. Claves para la sostenibilidad de un proyecto innovador en un instituto de Educación Secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 2021. № 25 (3). Р. 239–258. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i3.9499
Halász G. Individuální inovační chování a charakteristika pracoviště: potenciál výzkumu inovací ve vzdělávání. Studia paedagogica. 2020. № 25 (3). Р. 103–129. DOI: https://doi.org/10.5817/SP2020-3-4
Leal-Soto F., Albornoz Hernández M., & Rojas Parada M. I. (2016). Liderazgo directivo y condiciones para la innovación en escuelas chilenas: el que nada hace, nada teme. Estudios pedagógicos (Valdivia). № 42 (2). Р. 193–205. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200011
Simonović N. Teachers’ key competencies for innovative teaching. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education. 2021. № 9 (3). Р. 331–345. DOI: https://doi.org/10.23947/2334-8496-2021-9-3-331-345
Thoonen E. E. J. Sleegers P. J. C., Oort F. J. & Peetsma Th. T. D. (2012). Building school-wide capacity for improvement: the role of leadership, school organizational conditions, and teacher factors. School Effectiveness and School Improvement. № 23 (4). Р. 441–460. DOI: https://doi.org/10.1080/09243453.2012.678867
Bader, S. O. (2019). Klasyfikatsiia tsinnostei ta tsinnisno-smyslovi oriientatsii osobystosti [Classification of value and value-sense orientations of personality]. Innovative Pedagogy, 14 (1), 18–22. https://doi.org/10.32843/2663-6085- 2019-14-1-3
Hazhala, O. (2015). Doslidno-eksperymentalna robota yak chynnyk innovatsiinoho rozvytku osvitnoho zakladu [Research work as a factor in the innovative development of an educational institution]. Native school, 7–8, 15–19. http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2015_7-8_6.
Heorhiievskyi, Yu. (2021). Zakonodavche rehuliuvannia priorytetnykh napriamiv innovatsiinoi diialnosti v Ukraini [Legislative regulation of priority areas of innovation activity in Ukraine]. Entrepreneurship, economy and law, 2, 42–48. https://doi.org/10.32849/2663-5313/2021.2.08
Denysiuk, N. (2019). Doslidno-eksperymentalna robota yak umova efektyvnoi profesiinoi diialnosti vchytelia [Experimental work as a condition for effective professional activity of a teacher]. In N. A. Polishchuk (Ed.), Implementation of the Concept «New Ukrainian School» in an innovative educational environment: materials of the Innovation Festival (May 22, 2019, Lutsk) (pp. 52–57). Volyn IPPO. http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf
Zakon Ukraiiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Zakon Ukraiiny «Pro povnu zagalnu serednyu osvitu» [Law of Ukraine «On Complete General Secondary Education»] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Zakon Ukraiiny «Pro innovacijnu diyalnist» [Law of Ukraine «On Innovation Activity»] (2002). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text
Sirotenko, G. O. (Ed.) (2006). Innovatsiina diialnist pedahoha: vid teorii do uspikhu [Innovative activity of a teacher: from theory to success]. POIPPO.
Kalinska, O. (2017). Uprovadzhennia osvitnikh innovatsii yak shliakh do formuvannia profesionalizmu ta pedahohichnoi maisternosti vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu. [Introduction of educational innovations as a way to the formation of professionalism and pedagogical skills of a teacher of higher education]. New pedagogical thought, 3, 28–30. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2017_3_9
Koshka, O. (2014). Doslidno-eksperymentalna ta innovatsiina diialnist u suchasnykh zakladakh osvity [Research and experimental and innovative activities in modern educational institutions]. Maibuttia, 13–16 (494–497), 81–84. https://volrmk.at.ua/offdocs/recom2014/doslid.pdf
Lavrinenko, O. V., Radzimovska, O. V., Yakubov, S. V., Prutsakov, O. L. (Ed.) (2021). Eksperymentalni pedahohichni doslidzhennia rehionalnoho rivnia u zakladakh osvity m. Kyieva u 2016–2020 rokakh: Informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Experimental pedagogical research at the regional level in educational institutions of Kyiv in 2016–2020: Information and analytical collection]. IPO of Borys Grinchenko Kyiv University.
Marynovska, O. (2017). Tekhnolohichne proektuvannia innovatsiinoho rozvytku zakladu osvity [Technological design of innovative development of educational institution]. Native school, 11–12, 16–21. http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2017_11-12_5
Nova ukrainska shkola. Ministerstvo osviti i nauki Ukrayini [New Ukrainian school. Ministry of Education and Science of Ukraine] (2017). https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Popovsky, Yu. B. (2017). Innovatsii v osvitnikh zakladakh: faktory i instrumenty rozvytku protsesiv vysoko-tekhnolohichnykh posluh [Innovation in educational institutions: factors and tools development processes of high-technology services]. Economics and organization of management, 1, 142–151. https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/3988
Pro orhanizatsiiu innovatsiinoi diialnosti ta doslidno-eksperymentalnoi roboty u navchalnykh zakladakh Ukrainy. List Ministerstva osviti i nauki Ukrayini. №1/9-424 vid 02.08.2017 [About the organization of innovative activity and research and experimental work in educational institutions of Ukraine. Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine. №1 / 9-424 dated 02.08.2017] (2017). http://loippo.lviv.ua/files/2017/mon/1_9-424.pdf
Romanchuk, H. (2019). Hotovnist vchytelia do innovatsiinoi diialnosti yak vazhlyva yakist suchasnoho pedahoha [Teacher’s readiness for innovation as an important quality of a modern teacher]. In N. A. Polishchuk (Ed.), Implementation of the Concept «New Ukrainian School» in an innovative educational environment: materials of the Innovation Festival (May 22, 2019, Lutsk) (pp. 52–57). http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf
Tkachenko, V. P. (2018). Innovatsiina diialnist u zakladakh osvity [Innovative activity in education bodies]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 10, 44–46. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2018_10_10
Tkachuk, N. (2019). Pedahohichna nauka i praktyka v konteksti doslidno-eksperymentalnoi roboty zakladu osvity [Pedagogical science and practice in the context of research and experimental work of an educational institution]. In N. A. Polishchuk (Ed.), Implementation of the Concept «New Ukrainian School» in an innovative educational environment: materials of the Innovation Festival (May 22, 2019, Lutsk) (pp. 19–29). http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf
Topuzov, O. M. (2015). Pedahohichni innovatsii: vid teorii do praktyky [Pedagogical innovations: from theory to practice]. School Director, 9–10. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/716
Turchyna, L. (2019). Fenomen uspikhu v innovatsiinii diialnosti suchasnoho osvitnoho zakladu [The phenomenon of success in the innovative activities of a modern educational institution]. In N. A. Polishchuk (Ed.), Implementation of the Concept «New Ukrainian School» in an innovative educational environment: materials of the Innovation Festival (May 22, 2019, Lutsk) (pp. 52–57). http://vippo.org.ua/files/silskashkola/fest2019-1568964942.pdf
Yashchyshyna, Yu. M., Myronenko, Ye. V.(2017). Osoblyvosti rozvytku tsinnisno-smyslovykh oriientatsii maibutnikh upravlintsiv [Peculiarities of development of value-semantic orientations of future managers]. Nauchnyj vestnik DGMA, 1 (22E), 211–221. http://www.dgma.donetsk.ua/science_public/science_vesnik/%E2%84%961(22%D0%95)_2017/article/32.pdf
García-Gómez, S., Salas Martínez, M. (2021). Claves para la sostenibilidad de un proyecto innovador en un instituto de Educación Secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25 (3), 239–258. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i3.9499
Halász, G. (2020). Individuální inovační chování a charakteristika pracoviště: potenciál výzkumu inovací ve vzdělávání. Studia paedagogica, 25 (3), 103–129. https://doi.org/10.5817/SP2020-3-4
Leal-Soto, F., Albornoz Hernández, M., & Rojas Parada, M. I. (2016). Liderazgo directivo y condiciones para la innovación en escuelas chilenas: el que nada hace, nada teme. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42 (2), 193–205. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200011
Simonović, N. (2021). Teachers’ key competencies for innovative teaching. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 9 (3), 331–345. https://doi.org/10.23947/2334-8496-2021-9-3-331-345
Thoonen, E. E. J. Sleegers, P. J. C., Oort, F. J. & Peetsma, Th. T. D. (2012). Building school-wide capacity for improvement: the role of leadership, school organizational conditions, and teacher factors. School Effectiveness and School Improvement, 23 (4), 441–460. https://doi.org/10.1080/09243453.2012.678867
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Олена Лавриненко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.