FORMATION OF MEDIA COMPETENCE IN THE PROCESS OF DISTANCE EDUCATION: FACTORS OF INFLUENCE. QUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.7

Keywords:

distance learning, information technologies, media competence, media environment, media technologies

Abstract

The article considers the main factors that affect the quality of distance learning in the context of media competence formation. Incompetent use of information and media technologies, lack of modern software, computer equipment and media, as well as the media competence formation in tutors and students negatively affect the quality of distance learning. Our research allowed us to identify the main factors influencing the effectiveness of the media competence formation of the teachers and students in the distance education system. The factors we have identified directly affect the quality of distance learning. Such factors include: preparation of the discipline’s content, motivation and interest of all participants in the educational process, media competence of the tutor and students, material and technical equipment of both tutor and student, factors of the media environment of higher education, factors related with individual characteristics of all participants in the educational process. We also substantiate the significance and nature of the factor we have identified that significantly affects the effectiveness of distance learning in higher education institutions. In our study it has been found that for the effective use of the media environment of a higher education institution it is necessary to have: material and technical equipment, educational content, competent tutors, means of control, technologies for using cloud technologies. Therefore, we have considered the criteria of the process of evaluating educational content, the effective use of communicative means of participants in the educational process, the professionalism of the teachers.

Author Biography

Olena Murzina, Zaporizhzhia State Medical University, 26 Maiakovskyi Ave, 69035 Zaporizhzhia, Ukraine

PhD in Pedagogy, Senior Lecturer, Department of Medical Physics, Biophysics and Higher Mathematics

References

Буленок С. М., Коваленко Л. В. Психологічні та педагогічні особливості дистанційного навчання. Дистанційне навчання в глобалізованому світі. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2021. С. 7–14.

Галаган В. Я. Переваги дистанційного навчання в глобалізованому світі Дистанційне навчання в глобалізованому світі. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет. 2021. С. 14–17.

Колісніченко Н. Критерії ефективності дистанційного навчання: управління процесом оцінювання якості. Актуальні проблеми державного управління. 2021. № 3 (84). С. 110–116. DOI: https://doi.org/10.35432/1993-8330appa3842021246304

Кравчина Т. В. Критерії якості дистанційного навчання. Сучасні освітні технології дистанційного та електронного навчання: Матеріали Всеукраїнського науково-методичного семінару з елементами вебінару. 27 лютого 2017 р. Харків: РВВ ХТЕІ КНТЕУ, 2017. С. 45–46.

Митрофанова Г., Гавяда В., Євтушенко О. Цифрові інструменти в освітньому процесі: підсумки карантину та перспективи розвитку / В. М. Кухаренко, В. В. Бондаренко (ред.). Екстрене дистанційне навчання в Україні: монографія. Харків: Міська друкарня, 2020. С. 264–272.

Мурзіна О. Сутність, зміст та структура медіакомпетентності лікаря. Неперервна професійна освіта: теорія та практика. 2021. № 1. С. 21–29. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.1.3/

Нагорна Ю. В. Методика дистанційного навчання хімії у закладах середньої освіти в умовах карантину. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка. 2020. 68 с.

Стаднiй А. Моделi дистанцiйного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Том 4. № 29. С. 151–156. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/29.209666

Шафір О. В., Бобчинець Л. І. Використання онлайн ресурсів у дистанційному навчанні іноземних мов. Дистанційне навчання в глобалізованому світі. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2021. С. 101–103.

Bulenok, S. M., Kovalenko, L. V. (2021). Psykholohichni ta pedahohichni osoblyvosti dystantsiinoho navchannia [Psychological and pedagogical features of distance learning]. In Dystantsiine navchannia v hlobalizovanomu sviti (pp. 7–14). Kyiv National University of Trade and Economics.

Halahan, V. Ya. (2021). Perevahy dystantsiinoho navchannia v hlobalizovanomu sviti [The benefits of distance learning in a globalized world]. In Dystantsiine navchannia v hlobalizovanomu sviti (pp. 14–17). Kyiv National University of Trade and Economics.

Kolisnichenko, N. (2021). Kryterii efektyvnosti dystantsiinoho navchannia: upravlinnia protsesom otsiniuvannia yakostiaktualni problemy derzhavnoho upravlinnia [Distance learning efficiency criteria: managing the process of quality assessment]. Actual problems of public administration, 3 (84), 110–116. https://doi.org/10.35432/1993-8330appa3842021246304.

Kravchyna, T. V. (2017). Kryterii yakosti dystantsiinoho navchannia [Quality criteria for distance learning]. In Suchasni osvitni tekhnolohii dystantsiinoho ta elektronnoho navchann: Materiali Vseukrayinskogo naukovo-metodichnogo seminaru z elementami vebinaru. 27 lyutogo 2017 r. (pp. 45–46). RVV HTEI KNTEU

Mytrofanova, H., Haviada, V., Yevtushenko, O. (2020). Tsyfrovi instrumenty v osvitnomu protsesi: pidsumky karantynu ta perspektyvy rozvytku [Digital tools in the educational process: the results of quarantine and prospects for development]. In V. M. Kukharenko, V. V. Bondarenko (Eds.), Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini: monohrafiia (pp. 264–272). Miska drukarnya.

Murzina, O. (2021). Sutnist, zmist ta struktura mediakompetentnosti likaria [The essence, content and structure of media competence of the doctor]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 1, 21–29. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.1.3/

Nahorna, Yu. V. (2020). Metodyka dystantsiinoho navchannia khimii u zakladakh serednoi osvity v umovakh karantynu [Methods of distance learning of chemistry in secondary education in quarantine]. SumDPU im. A. S. Makarenka.

Stadnii, A. (2020). Modeli dystantsiinoho navchannia [Distance learning models]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka, 4 (29), 151–156. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/29.209666

Shafir, O. V., Bobchynets, L. I. (2021). Vykorystannia onlain resursiv u dystantsiinomu navchanni inozemnykh mov [Use of online resources in distance learning of foreign languages]. In Dystantsiine navchannia v hlobalizovanomu sviti (pp. 101–103). Kyiv National University of Trade and Economics.

Published

2022-07-07

How to Cite

Murzina, O. (2022). FORMATION OF MEDIA COMPETENCE IN THE PROCESS OF DISTANCE EDUCATION: FACTORS OF INFLUENCE. QUALITY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 60–65. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.7

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION