PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF INFORMATICS TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.4

Keywords:

future teacher of computer science, pedagogical practice, professional training, propaedeutic practice

Abstract

The importance of practical training of students, namely, pedagogical practice, in the process of obtaining the qualification «teacher of computer science» under the educational-professional program «Secondary education (Informatics)» is described. Current scientific and methodological works on the researched problem are generalized. The educational-professional programs of the first (bachelor's) level are analyzed, according to which future computer science teachers study on the content of different types of practices. The adaptive, didactic, developmental, diagnostic, prognostic, communicative and reflective functions of practice are presented. Propaedeutic and industrial pedagogical practices are singled out, each of which is aimed at the formation of professional competencies and allows students to realize themselves as teachers. The diagram shows the relationship between academic disciplines and propaedeutic practice on the example of the educational program of Rivne State University for the Humanities. The tasks of practice in a secondary education institution are specified. Pedagogical practice is presented as: a method of teaching aimed at consolidating awareness of psychology, pedagogy, computer science and methods of teaching; a means of developing students’ personal and professionally significant qualities; a form of combining the educational activities of students with the pedagogical work of a computer science teacher in a secondary school. It is proposed to implement pedagogical practices in various forms from the first year of study in a higher education institution, combining practical, educational and cognitive, research activities, using the results obtained in course and qualification projects, individual educational and research tasks from the cycle of disciplines.

Author Biography

Natalia Pavlova, Rivne State University for the Humanities, 31 Plastova Str., 33000 Rivne, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Information and Communication Technologies and Methods of Teaching Informatics

References

Власій О. Шляхи модернізації практичної підготовки майбутніх учителів інформатики. Гірська школа Українських Карпат. 2021. № 24. С. 60–63. DOI: https://doi.org/10.15330/msuc.2021.24.60-63

Горошкіна О. М., Греб М. М., Горошкін І. О., Караман С. О. Функції QR-кодів у структурі підручника української мови. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 78. № 4 С. 32–46. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v78i4.3360

Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Куліненко Л. Концепція моделювання практичної підготовки майбутнього педагога. Наука і освіта українського Придунав’я: виміри, виклики, перспективи: колективна монографія / За ред. Я. Кічука. Ізмаїл: РВВ ІДГУ – СМІЛ, 2020. С. 286–301.

Лаврентьєва О. О. Розвиток методологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін у процесі професійної підготовки: теоретико-методичний аспект: монографія. Київ: КНТ, 2014. 456 с.

Лякішева А. В., Грицюк Л. К. Методика викладання навчальних дисциплін соціально–педагогічного напряму студентам ВНЗ. Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2013. 504 с.

Манчуленко Л. В. Формування творчого стилю діяльності майбутніх педагогів у процесі педагогічної практики: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2006. 22 с.

Моделювання компетентнісної професійної освіти в контексті євроінтеграції: монографія / за заг. ред. Н. П. Волкової. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2021. 356 с.

Морзе Н. В., Василенко С. В. Звіт1_Інноваційне навчання та найкращі практики: українські університети. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвипуск «Педагогічна вища освіта України: аналіз і дослідження». 2020. С. 1–68. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020spv1

Небитова І. А. Педагогічні умови професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики: дис. … доктора філософії з галузі 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 011 – Освітні, педагогічні науки. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020. 278 с.

Педагогічна практика в початковій школі: посібник / за ред. О. Б. Будник. Івано-Франківськ: ПП Бойчук А. Б., 2016. 308 с.

Семенова А. В. Професійна підготовка інтерактивного міні-заняття з використанням мультимедійної презентації для викладачів – слухачів семінару «Педагогічна майстерність» на основі практичних навичок і ціннісного досвіду. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. № 46 (2). С. 139–152. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1209

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 р. № 776. URL: https://cutt.ly/8J0x077 (дата звернення: 15.05.2022).

Упатова І. П. Методична підготовка майбутніх учителів: теорія і практика: монографія. Харків: ДІСА ПЛЮС, 2018. 402 с.

Bulvinska O., Chervona L. Transformation of the roles of Ukrainian universities teachers in student-centred learning and teaching. Continuing Professional Education: Theory and Practice. 2019. № 3. P. 38–44. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2019.3.3844

Kuzminska O., Mazorchuk M., Morze N., Kobylin O. Digital Learning Environment of Ukrainian Universities: the Main Components to Influence the Competence of Students and Teachers. International Conference on Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. 2019. Vol. 6 (12). Р. 210–230. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-39459-2_10

Shchetynina O., Horbatiuk L., Alieksieieva H., Kravchenko N. Project Management Systems as Means of Development Students Time Management Skills. ICTERI. 2019. Vol. 6. P. 370–384.

Vlasii, O. (2021). Shliakhy modernizatsii praktychnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky [Ways to modernize the practical training of future teachers of computer science]. Mountain School of Ukrainian Carpaty, 24, 60–63. https://doi.org/10.15330/msuc.2021.24.60-63

Horoshkina, O. M.  Hreb, M. M.  Horoshkin, I. O.  Karaman, S. O. (2020). Funktsii QR-kodiv u strukturi pidruchnyka ukrainskoi movy. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Functions of QR-codes in the structure of the textbook of the Ukrainian language]. Information Technologies and Learning Tools, 78 (4), 32–46. https://doi.org/10.33407/itlt.v78i4.3360

Kremen, V. H. (Ed.) (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Yurinkom Inter.

Kulinenko, L. (2020). Kontseptsiia modeliuvannia praktychnoi pidhotovky maibutnoho pedahoha [The concept of modeling the practical training of future teachers]. In Ya. Kichuk (Ed.), Nauka i osvita ukrainskoho Prydunav’ia: vymiry, vyklyky, perspektyvy (pp. 286–301). RVV IDHU – SMIL.

Lavrentieva, O. O. (2014). Rozvytok metodolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u protsesi profesiinoi pidhotovky : teoretyko–metodychnyi aspekt [Development of methodological culture of future teachers of natural sciences in the process of professional training: theoretical and methodological aspect]. KNT.

Liakisheva, A. V.  Hrytsiuk, L. K. (2013). Metodyka vykladannia navchalnykh dystsyplin sotsialno–pedahohichnoho napriamu studentam VNZ [Methods of teaching socio-pedagogical disciplines to university students]. Lesya Ukrainka East European National University.

Manchulenko, L. V. (2006). Formuvannia tvorchoho styliu diialnosti maibutnikh pedahohiv u protsesi pedahohichnoi praktyky [Formation of creative style of activity of future teachers in the process of pedagogical practice]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.04. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University.

Volkova, N. P. (Ed.) (2021). Modeliuvannia kompetentnisnoi profesiinoi osvity v konteksti yevrointehratsii [Modeling of competence vocational education in the context of European integration]. Alfred Nobel University.

Morze, N. V.  Vasylenko, S. V. (2020). Zvit1_Innovatsiine navchannia ta naikrashchi praktyky: ukrainski universytety [Report 1 Innovative learning and best practices: Ukrainian universities]. Open educational e-environment of modern university. Spesial Edition «UA Pedagogical Higher Education: Profound Analysis and Study», 1–68. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020spv1

Nebytova, I. A. (2020). Pedahohichni umovy profesiinoho zrostannia maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi pedahohichnoi praktyky [Pedagogical conditions of professional growth of future primary school teachers in the process of pedagogical practice]: PhD thesis: 01 Education / Pedagogy in the specialty 011 – Educational, pedagogical sciences. G. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.

Budnyk, O. B. (Ed.) (2016). Pedahohichna praktyka v pochatkovii shk oli [Pedagogical practice in primary school]. PP Boichuk A. B.

Semenova, A. V. (2015). Profesiina pidhotovka interaktyvnoho mini-zaniattia z vykorystanniam multymediinoi prezentatsii dlia vykladachiv – slukhachiv seminaru «Pedahohichna maisternist» na osnovi praktychnykh navychok i tsinnisnoho dosvidu [Professional preparation of an interactive mini-lesson with the use of a multimedia presentation for teachers – students of the seminar «Pedagogical skills» based on practical skills and valuable experience]. Information Technologies and Learning Tools, 46 (2), 139–152. https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1209

Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity [On approval of the Concept of development of pedagogical education] (2018): Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 776. https://cutt.ly/8J0x077

Upatova, I. P. (2018). Metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv: teoriia i praktyka [Methodical training of future teachers: theory and practice]. DISA PLIuS.

Bulvinska, O.  Chervona, L. (2019). Transformation of the roles of Ukrainian universities teachers in student-centred learning and teaching. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 38–44. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2019.3.3844

Kuzminska, O.  Mazorchuk, M.  Morze, N.  Kobylin, O. (2019). Digital Learning Environment of Ukrainian Universities: the Main Components to Influence the Competence of Students and Teachers. International Conference on Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications, 6 (12), 210–230. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39459-2_10

Shchetynina, O.  Horbatiuk, L.  Alieksieieva, H.  Kravchenko, N. (2019). Project Management Systems as Means of Development Students Time Management Skills. ICTERI, 6, 370–384.

Published

2022-07-07

How to Cite

Pavlova, N. (2022). PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF INFORMATICS TEACHERS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 36–44. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.4

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION