PRACTICAL COMPONENT IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF THE SOCIAL SPHERE SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.3

Keywords:

competence, institution of higher education, practice, professional training, social pedagogue, social worker, social specialist

Abstract

The article analyzes and characterizes the peculiarities of the organization of practice in the process of professional training of social work specialists in higher education institutions. It is determined that the process of professional training of any specialist is a reflection of changes and changes in society. High-quality professional training of social specialists also contributes to the establishment of the profession itself, and the competence of the specialist affects the effectiveness of social work. The essence of practice as the main component of professionalism, personal and professional growth of the future specialist in the social sphere is considered. Difficulties in organizing the internship are emphasized (lack of a social worker as a specialist or lack of appropriate professional education, unclear definition of his professional responsibilities, inconsistency of the general activities of the social institution and the content of the social worker's professional activities, unwillingness to hire students). Forms and methods of working with students at the stage of choosing the base of practice (meetings-presentations in the institution councils, independent work, volunteering) are offered. The basic principles of organization of practice are defined and characterized (feedback of theoretical training and practice, consistency, continuity, dynamism, field functionality, perspective, freedom of choice, cooperation). Further prospects of research of use of various organizational forms for formation of professional competence of experts of social sphere, in particular its practical component are offered.

Author Biography

Vira Korniat, Ivan Franko National University of Lviv, 1 Universytetska Str., 79000 Lviv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Chairperson of Department of Social Pedagogy and Social Work, Faculty of Pedagogical Education

References

Безпалько О. В. Організація соціально-педагогічної роботи з дітьми та молоддю у територіальній громаді: теоретико-методологічні основи: монографія. Київ: Науковий світ, 2006. 363 с.

Бутенко Н. Ю. Грущенко Л. М. Педагогічна практика: підготовка та реалізація. Київ: КНЕУ, 2005. 184 с.

Вайнола Р. Х. Особистісний розвиток майбутнього соціального педагога в процесі професійної підготовки: монографія. Запоріжжя: ХНРБЦ, 2008. 460 с.

Волкова К., Чусова О., Лазарева А. Сучасні тенденції розвитку теорії та практики соціального виховання. Social Work and Education, 2021. Випуск 8. № 2. C. 164–174. DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.3

Главацька O. Професійне самовиховання як фактор профілактики професійної деформації соціальних працівників. Social Work and Education. 2020. Vol. 7. № 1. Р. 41–52. DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.3

Іванюк Г., Венгловська О., Антипін Є. Особистісно-професійний розвиток майбутніх педагогів у процесі навчальних практик. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2019. № 2. С. 25–34. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.2.4

Карпенко О. Професійна підготовка соціальних працівників в умовах університетської освіти: науково-методичний та організаційно-технологічний аспекти: монографія. Київ – Дрогобич: КОЛО, 2007. 369 с.

Корнят В. Неперервність у системі професійної підготовки соціальних педагогів. Освітологічний дискурс. 2018. № 3–4. С. 185–197. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.51342

Мартиненко С. Проблема персоналізації та персоніфікації фахової підготовки в закладах вищої освіти: теоретичний аспект. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. № 3. С. 28–32. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.3.3

Останіна Н. С. Професійна підготовка соціальних працівників в умовах модернізації вищої освіти на засадах компетентнісного підходу. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 1. С. 204–208.

Поліщук В. А. Теорія і методика підготовки соціальних педагогів в умовах неперервної освіти: Монографія. Тернопіль: ТНПУ, 2006. 424 с.

Поліщук В. А. Фундаменталізація професійної підготовки соціальних працівників у контексті глобалізаційних процесів. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2018. Vol. 8. С. 182–196. DOI: https://doi.org/10.31470/2415-3729-2018-8-182-196

Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України. Наказ Міністерства освіти і науки України від 08 квітня 1993 р. № 93, м. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0035-93#Text (дата звернення: 25.05.2022).

Cисоєва С. О., Алексюк А. М., Воловик П. М. Педагогічні технології у неперервній професійній освіті: монографія. Київ: ВІПОЛ, 2001. 502 с.

Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження. Київ: ЕКМО, 2010. 362 с.

Троценко Н. Є. Методичний супровід профілактичної роботи соціальних педагогів загальноосвітніх закладів. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2009. № 11. Ч. 2. С. 75–79.

Харченко С. Я. Соціалізація дітей та молоді в процесі соціально-педагогічної діяльності: теорія і практика: монографія. Луганськ: Альма-матер, 2006. 320 с.

Blok W. Social work: an international profession in national straitjackets. Journal of Social Intervention: Theory and Practice. 2011. № 20 (1). Р. 118–122.

Povidaichuk O., Khomenko S. Korniat V., Cherneta S., Martirosian L. Profesional Training of Future Social Workers for R&D Activities. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. № 13 (2). P. 110–131. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/413

Sapir A. Globalization and the reform of European social models. JCMS: Journal of Common Market Studies. 2006. № 44 (2). Р. 369–390. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-5965.2006.00627.x

Bezpalko, O. V. (2006). Orhanizatsiia sotsialno-pedahohichnoi roboty z ditmy ta moloddiu u terytorialnii hromadi: teoretyko-metodolohichni osnovy: monohrafiia [Organization of social and pedagogical work with children and youth in the territorial community: theoretical and methodological foundations]. Naukovyi svit.

Butenko, N. Iu. Hrushchenko, L. M. (2005). Pedahohichna praktyka: pidhotovka ta realizatsiia [Pedagogical practice: preparation and implementation]. KNEU.

Vainola, R. Kh. (2008). Osobystisnyi rozvytok maibutnoho sotsialnoho pedahoha v protsesi profesiinoi pidhotovky: monohrafiia [Personal development of the future social pedagogue in the process of professional training]. KhNRBTs.

Volkova, K., Chusova, O., Lazareva, A. (2021). Suchasni tendentsii rozvytku teorii ta praktyky sotsialnoho vykhovannia [Current trends in the development of theory and practice of social education] Social Work and Education, 8 (2), 164–174. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.3

Hlavatska, O. (2020). Profesiine samovykhovannia yak faktor profilaktyky profesiinoi deformatsii sotsialnykh pratsivnykiv [Self care for social workers in avoiding burnout]. Social Work and Education, 7 (1), 41–52. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.3

Ivaniuk, H., Venhlovska, O., Antypin, Ye. (2019). Osobystisno-profesiinyi rozvytok maibutnikh pedahohiv u protsesi navchalnykh praktyk [Personal and professional development of future teachers in the process of educational practices]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2, 25–34. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.2.4

Karpenko, O. (2007). Profesiina pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv v umovakh universytetskoi osvity: naukovo-metodychnyi ta orhanizatsiino-tekhnolohichnyi aspekty: monohrafiia [Professional training of social workers in the conditions of university education: scientific-methodical and organizational-technological aspects]. KOLO.

Korniat, V. (2018). Neperervnist u systemi profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedahohiv. [Continuity in the system of professional training of social educators]. Osvitolohichnyi dyskurs, 3–4, 185–197. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.51342

Martynenko, S. (2021). Problema personalizatsii ta personifikatsii fakhovoi pidhotovky v zakladakh vyshchoi osvity: teoretychnyi aspekt [The problem of personalization and personification of professional training in higher education institutions: theoretical aspect]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 28–32. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.3.3.

Ostanina, N. S. (2016). Profesiina pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv v umovakh modernizatsii vyshchoi osvity na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Professional training of social workers in the conditions of modernization of higher education on the basis of the competence approach]. Research Notes. Series «Psychology and Pedagogy Research» (Nizhyn Mykola Gogol State University), 1, 204–208.

Polishchuk, V. A. (2006). Teoriia i metodyka pidhotovky sotsialnykh pedahohiv v umovakh neperervnoi osvity [Theory and methods of training social educators in continuing education]. TNPU.

Polishchuk, V. A. (2018). Fundamentalizatsiia profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv u konteksti hlobalizatsiinykh protsesiv [Fundamentalization of the Social Workers’ Professional Training in the Context of Globalization Processes]. Professional education: methodology, theory and technologies, 8, 182–196. https://doi.org/10.31470/2415-3729-2018-8-182-196

Polozhennia pro provedennia praktyky studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy [Regulations on the practice of students of higher educational institutions of Ukraine. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine] (1993). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0035-93#Text.

Sysoieva, S. O., Aleksiuk, A. M., Volovyk, P. M. et.al (2001). Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii profesiinii osviti : monohrafiia [Pedagogical technologies in continuing professional education]. VIPOL.

Sysoieva, S. O., Sokolova, I. V. (2010). Problemy neperervnoi profesiinoi osvity: tezaurus naukovoho doslidzhennia [Problems of continuing professional education: a thesaurus of scientific research]. EKMO.

Trotsenko, N. Ye. (2009). Metodychnyi suprovid profilaktychnoi roboty sotsialnykh pedahohiv zahalnoosvitnikh zakladiv [Methodical support of preventive work of social pedagogues of secondary schools]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 11 (2), 75–79.

Kharchenko, S. Ya. (2006). Sotsializatsiia ditei ta molodi v protsesi sotsialno-pedahohichnoi diialnosti: teoriia i praktyka : monohrafiia [Socialization of children and youth in the process of socio-pedagogical activities: theory and practice]. Alma-mater.

Blok, W. (2011). Social work: an international profession in national straitjackets. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 20 (1), 118–122.

Povidaichuk, O., Khomenko, S. Korniat, V., Cherneta, S., Martirosian, L. (2021). Profesional Training of Future Social Workers for R&D Activities. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13 (2), 110–131. https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/413

Sapir, A. (2006). Globalization and the reform of European social models. JCMS: Journal of Common Market Studies, 44 (2), 369–390. https://doi.org/10.1111/j.1468-5965.2006.00627.x

Published

2022-07-07

How to Cite

Korniat, V. (2022). PRACTICAL COMPONENT IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF THE SOCIAL SPHERE SPECIALISTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 29–35. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.3

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION