DISTANCE LEARNING IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS: RETROSPECTIVE ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.13

Keywords:

digital educational space, distance learning, information and communication technologies, informatization, media education, professional training of a primary school teacher, telecommunication technologies, virtual technologies

Abstract

A retrospective analysis of the formation of the system of professional training of primary school teachers in the terms of distance learning in HEI of Ukraine has been carried out in the article. The tendencies of the dynamics of implementation of distance learning in the educational process of a higher pedagogical school in accordance with a number of factors (political and economic; social and educational; technological and program) and institutional aspects of regulatory and legal support have been singled out. Thematic researches in the educational and scientific space have been analyzed and the directions of urgency of transformation of distance learning in the chronology of its development have been determined. The periodization of the development of professional training of primary school teachers in terms of distance learning with certain stages and characteristic historical and pedagogical features has been presented.
The idea of a «triad» of possibilities on the way of evolutionary development has been proved: an educational technology, a form of training organization, distance professional training as a pedagogical system. An evaluative vision of the disadvantages and advantages of the research subject at all stages of implementation has been formed and the recommended ways of constructive changes in professional training of primary school teachers in the changing conditions of the digital educational space have been identified.

Author Biography

Nataliya Yaremchuk, Faculty of Pedagogical Education of the Ivan Franko National University of Lviv, 1 Universytetska Str., 79000 Lviv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor of the Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher School

References

Андрієвська В. М. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до використання інформаційно-комунікативних технологій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 61. С. 5–8.

Батечко Н., Михайліченко М. Еволюція освітніх парадигм у сучасному науковому дискурсі. Освітологія. 2020. № 9. С. 29–37. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4

Білоусова Л. І. Модель підготовки майбутнього вчителя початкової школи до проектування дидактичних електронних ресурсів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Т. 56. Вип. 6. С. 151–163. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v56i6.1511

Гринько В. О. Концептуальні засади проектування цифрових освітніх технологій у навчанні майбутніх учителів початкової школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. № 11. С. 107–119. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.11.2019.197213.

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю., Шевченко Л. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід. Вінниця: Планер, 2012. 348 с.

Калюжна Т. Г. Сучасні вимоги до професійної підготовки майбутнього вчителя. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки. 2013. № 4. С. 32–37.

Карташова Л. А., Бахмат Н. В., Пліш І. В. Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 68. № 6. С. 193–205. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2543

Ковальчук М. О. Методична система формування готовності вчителів початкових класів до використання мультимедійних технологій. Нові технології навчання. 2016. Вип. 89. С. 112–117.

Крижановський А., Кириленко Н., Кириленко В. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів початкової школи засобами хмарних сервісів у закладах вищої освіти. Молодь і ринок. 2020. № 3. С. 104–108. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.216721

Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні: Монографія. Харків: Міська друкарня, 2020. 409 с.

Муковіз О. П. Дистанційне навчання у системі неперервної освіти вчителів початкової школи: теорія та методика: монографія. Умань: Візаві, 2016. 392 с.

Нестеренко Т. С. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. 167. С. 69–74.

Павлик О., Білоконна Н., Лисевич О. Професійна підготовка фахівця початкової освіти у нових реаліях. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 83–91. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-83-91

Педагогічні технології в підготовці вчителів / за ред. І. Ф. Прокопенка. Харків: ХНПУ, 2018. 457 с.

Сисоєва С. Педагогічні аспекти цифровізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. № 4. С. 24–32. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.4.3

Хижняк І. Психолого-педагогічні засади підготовки майбутнього вчителя початкової школи до використання електронних освітніх ресурсів у професійній діяльності. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2019. № 5. С. 7–19. DOI: https://doi.org/10.31865/2077-1827.5(97)2019.196450

Хомич Л. О. Професійно–педагогічна підготовка вчителя початкових класів Київ: Магістр–S, 1998. 201 с.

Цюняк О. П. Професійна підготовка майбутніх педагогів засобами дистанційного навчання в умовах карантину. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2020. Том. 17. № 1. С. 106–115. DOI: https://doi.org/10.35387/od.1(17).2020.106-115

Чернякова О. Використання мультимедійних технологій як засобу розвитку пізнавальної активності учнів початкової школи на уроках іноземної мови. Соціум. Документ. Комунікація. 2019. № 6/2. С. 207–218. DOI: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2019-6/2-207-218

Яремчук Н. Я. Історико-педагогічний огляд професійної підготовки вчителів початкової школи в умовах дистанційного навчання. Тези доповідей ІІ міжнародної наукової конференції «Теоретичні та практичні аспекти формування освітнього простору: світовий і вітчизняний вимір». Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2021. С. 61–63.

Andriievska, V. М. (2018). Pidgotovka majbutnogo vchitelya pochatkovoyi shkoli do vikoristannya informacijno-komunikativnih tehnologij [Training of future primary school teachers to use ICTs] Scientific journal of M. P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 5 Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives, 61, 5–8.

Batechko, N., Mykhailichenko, М. (2020). Evolyuciya osvitnih paradigm u suchasnomu naukovomu diskursi [Evolution of educational paradigms in modern scientific discourse]. Osvitolohiya, 9, 29–37. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4

Bilousova, L. I., & Olefirenko, N. V. (2016). Model pidgotovki majbutnogo vchitelya pochatkovoyi shkoli do proektuvannya didaktichnih elektronnih resursiv [Model of primary school teacher training to design e-learning resources]. Information Technologies and Learning Tools, 56 (6), 151–163. https://doi.org/10.33407/itlt.v56i6.1511

Hrynko, V. (2019). Konceptualni zasadi proektuvannya cifrovih osvitnih tehnologij u navchanni majbutnih uchiteliv pochatkovoyi shkoli [Conceptual principles of designing digital educational technologies in trainingfuture primary school teachers]. Professionalism of the Teacher: Theoretical and Methodological Aspects, 11, 107–119. https://doi.org/10.31865/2414-9292.11.2019.197213

Gurevich, R. S., Kademiya, M. Yu., Shevchenko, L. S. (2012). Informacijni tehnologiyi navchannya: innovacijnij pidhid [Information learning technologies: an innovative approach]. Planer.

Каliuzhnа, T. (2013). Suchasni vimogi do profesijnoyi pidgotovki majbutnogo vchitelya [Modern requirements to professional preparation of future teachers]. Naukovi zapiski Nizhinskogo derzhavnogo universitetu im. Mikoli Gogolya. Seriya: Psihologo-pedagogichni nauki, 4, 32–37.

Kartashova, L. A., Bakhmat, N. V., & Plish, I. V. (2018). Rozvitok cifrovoyi kompetentnosti pedagoga v informacijno-osvitnomu seredovishi zakladu zagalnoyi serednoyi osviti [Development of teacher’s digital competency in terms of information and educational environment of a secondary education establishment]. Information Technologies and Learning Tools, 68 (6), 193–205. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2543

Kovalchuk, M. (2016). Metodichna sistema formuvannya gotovnosti vchiteliv pochatkovih klasiv do vikoristannya multimedijnih tehnologij [Methodical system of formation of readiness of primary school teachers to use multimedia technologies]. Novi tehnologiji navchannja, 89 (2), 112–117.

Kryzhanovskiy, A., Kyrylenko, N., Kyrylenko, V. (2020). Pedagogichni umovi pidgotovki majbutnih uchiteliv pochatkovoyi shkoli zasobami hmarnih servisiv u zakladah vishoyi osviti [Pedagogical conditions of training of future elementary school teachers by means of the application cloud services in higher educational institutions]. Youth & market, 3, 104–108. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.216721

Kuharenko, V. M., Bondarenko, V. V. (2020). Ekstrene distancijne navchannya v Ukrayini: Monografiya [Emergency distance learning in Ukraine: Monograph]. Miska drukarnya.

Mukoviz, O. P. (2016). Distancijne navchannya u sistemi neperervnoyi osviti vchiteliv pochatkovoyi shkoli: teoriya ta metodika: monografiya [Distance learning in the system of continuing education of primary school teachers: theory and methodology: monograph]. Vizavi.

Nesterenko, T. S. (2018). Profesijna pidgotovka majbutnogo vchitelya pochatkovoyi shkoli [Professional training of future primary school teachers]. Naukovi zapiski. Seriya: Pedagogichni nauki, 167, 69–74.

Pavlyk, O., BilokonnaN., Lysevych, O. (2020). Profesijna pidgotovka fahivcya pochatkovoyi osviti u novih realiyah [Professional training of primary education specialist in new realities]. Ukrainian Educational Journal, 4, 83–91. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-83-91

Prokopenko, I. F. (Ed.). (2018). Pedagogichni tehnologiyi v pidgotovci vchiteliv [Pedagogical technologies in teachers’ training]. HNPU.

Sysoieva, S. (2021). Pedagogichni aspekti cifrovizaciyi osviti [Pedagogical aspects of digitalization of education]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 4, 24–32. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.4.3

Khyzhniak, I. (2019). Psihologo-pedagogichni zasadi pidgotovki majbutnogo vchitelya pochatkovoyi shkoli do vikoristannya elektronnih osvitnih resursiv u profesijnij diyalnosti [Psychological and pedagogical basis of future primary school teachers’ training for using electronic educational resources in professional activity]. Gumanizaciya navchalno-vihovnogo protsesu, 5, 7–19. https://doi.org/10.31865/2077-1827.5(97)2019.196450

Khomych, L. O. (1998). Profesiino–pedahohichna pidhotovka vchytelia pochatkovykh klasiv [Pedagogical preparation of primary school teachers]. Magistr-S.

Tsiuniak, O. (2020). Profesijna pidgotovka majbutnih pedagogiv zasobami distancijnogo navchannya v umovah karantinu [Professional training of future teachers by means of distance learning in quarantine conditions]. Adult Education: Theory, Experience, Prospects,17 (1), 106–115. https://doi.org/10.35387/od.1(17).2020.106-115

Cherniakova, О. (2019). Vikoristannya multimedijnih tehnologij yak zasobu rozvitku piznavalnoyi aktivnosti uchniv pochatkovoyi shkoli na urokah inozemnoyi movi [The use of multimedia technologies as a development of citizenship activity of primary school schools in foreign language studies]. Society. Document. Communication, 6/2, 207–218. https://doi.org/10.31470/2518-7600-2019-6/2-207-218

Yaremchuk, N. (2021). Istoriko-pedagogichnij oglyad profesijnoyi pidgotovki vchiteliv pochatkovoyi shkoli v umovah distancijnogo navchannya [Historical and pedagogical review of professional training of primary school teachers in terms of distance learning]. In Tezi dopovidej II mizhnarodnoyi naukovoyi konferenciyi «Teoretichni ta praktichni aspekti formuvannya osvitnogo prostoru: svitovij i vitchiznyanij vimir» (pp. 61–63). Ivan Franko National University of Lviv.

Published

2022-05-22

How to Cite

Yaremchuk, N. (2022). DISTANCE LEARNING IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS: RETROSPECTIVE ANALYSIS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 112–118. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.13

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION