LIFELONG DEVELOPMENT OF A UNIVERSITY TEACHER’S PROFESSIONAL SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.10Keywords:
adult education, blended learning, distance education, professional skills, teacher mobility, teacher of higher education institution, self-motivationAbstract
The article offers a theoretical and practical analysis on the problem of formation and improvement of a university teacher’s professional and pedagogical skills. The authors reveal theoretical approaches to the problem of defining the concepts of «education», «blended learning», «distance learning». Based on the theoretical analysis on the essential features of modern society in general and the education system in particular the following issues are highlighted: forced isolation and migration of a significant part of citizens, search for new directions of formation and improvement of teachers’ professional skills; identification of forms and methods as well as determination of the main factors of formation and improvement of a university teacher’s professional skills.
Peculiarities of mixed and distance mode of educational process organization are indicated. System principles of open education are listed (mobility of the whole educational process, equal access to educational systems, provision of quality education, formation of structure and realization of educational services). The need to create a single information and educational space for the educational process of student’s training is noted as the article describes its main features.
In the context of improving the professional skills of a university teacher, different approaches to the interpretation of the skills of a university teacher are proposed; the research on the system of adult education is closely related. The tasks of the state policy in the field of adult education on the basis of normative-legal documents are listed.
The leading factors of formation and improvement of a university teacher’s professional skills (self-motivation, mobility, self-satisfaction and self-encouragement) are singled out; their thorough characteristic is given. Emphasis is placed on the creation of a single digital educational environment of the educational institution. Significant benefits are identified for all participants, including teachers. Particular attention is paid to the teacher’s personal educational portfolio, which is a set of information about the documents on personal achievements.
References
Алєксова Л. Змішане навчання: переваги та недоліки. URL: http://bkeipr.com/index.php/1745-zmishane-navchannya-perevagi-ta-nedoliki (дата звернення: 03.04.2022).
Гельвецій К. А. Про людину, її розумові здібності та її виховання. Київ: Основи, 1994. 416 с.
Дячок Н. Мобільність педагога як шлях реалізації положень нової концепції педагогічної освіти. Освітологічний дискурс. 2019. № 1–2. С. 128–140. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.128140
Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 01.04.2022).
Змішане навчання: сутність та переваги у сучасному світі. EdEra blog. 24.05.2019. URL: http://surl.li/bxjlm (дата звернення: 04.04.2022).
Ієвлєв О. М. Професійно-педагогічна мобільність викладача як чинник якості освітнього процесу: теоретичне та експериментальне дослідження. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 10. DOI: 10.32702/2307-2156-2020.10.38
Кові С. Р. 7 звичок надзвичайно ефективних людей. Харків: Клуб Сімейного Дозвілля, 2020. 384 с.
Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі / Національна академія педагогічних наук України, 2021. 52 с. URL: https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/Kontseptsiia-vykhovannia-ditey-ta-molodi-v-tsyfrovomu-prostori.pdf (дата звернення: 01.04.2022).
Корчак Я. Правила життя: педагогіка для дітей та дорослих. Харків: Фоліо, 2016. 376 с.
Кривко Т. А., Поліщук О. М. Цінності в освіті та цінність освіти. URL: http://intkonf.org/krivko-ta-kpsihn-polischuk-om-tsinnosti-v-osviti-ta-tsinnist-osviti (дата звернення: 01.04.2022).
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму у контексті проблем освіти. Гуманізм та освіта: Збірник матеріалів VIII міжнародної науково-практичної конференції, м. Вінниця, 2006 р., 19–21 вересня. Вінниця: Вінницький національно-технічний університет, 2006. С. 9–17.
Кухаренко В. М., Березенська С. М., Бугайчук К. Л., Олійник Н. Ю., Олійник Т. О., Рибалко О. В., Сиротенко Н. Г., Столяревська А. Л. Теорія та практика змішаного навчання: Монографія. Харків: ХПІ, 2016. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/23536/3/Kukharenko_Teoriia_ta_praktyka_2016.pdf (дата звернення: 02.04.2022).
Мачинська Н. І. Чинники формування професійної майстерності педагога в умовах змішаного навчання. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2021. Вип. 6. С. 11–13. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/Zbirnyk-vypusk-6.pdf (дата звернення: 01.04.2022).
Муращенко Т. В. Змішане та дистанційне навчання як спосіб доступу до якісної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 283–287. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.28387
Осадчий В. В. Методи, форми та засоби професійної підготовки учителів-тьюторів в умовах дистанційної форми навчання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 6. С. 82–86.
Пасічник О., Єлфімова Ю., Чушак Х., Шинаровська О., Донець А. Змішане навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Київ: МОН України, 2021. 92 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/2021/11/30/Zmish.navch.u.zakl.P-PT-O.30.11.pdf (дата звернення: 09.04.2022).
Практика. ЛНУ імені Івана Франка. https://pedagogy.lnu.edu.ua/academics/practice (дата звернення: 03.04.2022).
Проект Закону України «Про освіту дорослих». 22 лютого 2022 року. URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A (дата звернення: 04.04.2022).
Сисоєва С. Сфера освіти як об’єкт дослідження. Освітологія. 2012. Вип. 1. С. 22–29.
McGee P., Reis A. Blended Course Design: A Synthesis Of Best Practices. Journal of Asynchronous Learning Networks. 2012. Volume 16. Issue 4. P. 7–22. DOI: http://dx.doi.org/10.24059/olj.v16i4.239
Alieksova, L. (n.d.). Zmishane navchannia: perevahy ta nedoliky [Blended learning: advantages and disadvantages]. http://bkeipr.com/index.php/1745-zmishane-navchannya-perevagi-ta-nedoliki
Helvétius, C.-A. (1994). Pro lyudinu, yiyi rozumovi zdibnosti ta yiyi vihovannya [Treatise on Man: His Intellectual Faculties and his Education]. Osnovi.
Diachok, N. (2019). Mobilnist pedahoha yak shliakh realizatsii polozhen novoi kontseptsii pedahohichnoi osvity [The pedagogue’s mobility as the way of realization conditions of the new pedagogical concept of education]. Osvitolohichnyi dyskurs, 1–2, 128–140. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.128140
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Zmishane navchannia: sutnist ta perevahy u suchasnomu sviti [Blended learning: essence and advantages in the modern world] (2019, May 24). EdEra blog. http://surl.li/bxjlm
Pasichnyk, O., Yelfimova, Yu., Chushak, K., Shynarovska, O., Donets, A. (2021). Zmishane navchannia u zakladakh profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Blended learning in vocational (technical) education institutions]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/2021/11/30/Zmish.navch.u.zakl.P-PT-O.30.11.pdf
Iyevlyev, O. M. (2020). Profesiino-pedahohichna mobilnist vykladacha yak chynnyk yakosti osvitnoho protsesu: teoretychne ta eksperymentalne doslidzhennia [Professional and pedagogical mobility of the teacher as a factor of quality of the educational process: theoretical and experimental research]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 10. 10.32702/2307-2156-2020.10.38
Covey, S. R. (2020). 7 zvychok nadzvychaino efektyvnykh liudei [The 7 Habits of Highly Effective People]. Klub Simejnogo Dozvillya.
Kontseptsiia vykhovannia ditei ta molodi v tsyfrovomu prostori [The concept of raising children and youth in the digital space] / National Academy of Educational Sciences of Ukraine (2021). https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/Kontseptsiia-vykhovannia-ditey-ta-molodi-v-tsyfrovomu-prostori.pdf
Korchak, Ya. (2016). Pravyla zhyttia: pedahohika dlia ditei ta doroslykh [Rules of life: pedagogy for children and adults]. Folio.
Kryvko, T. A., Polishchuk, O. M. (n.d.). Tsinnosti v osviti ta tsinnist osvity [Values in education and the value of education]. http://intkonf.org/krivko-ta-kpsihn-polischuk-om-tsinnosti-v-osviti-ta-tsinnist-osviti
Kremen, V. H. (2006). Filosofiia liudynotsentryzmu u konteksti problem osvity [Philosophy of anthropocentrism in the context of educational problems]. Gumanizm ta osvita: Zbirnik materialiv VIII mizhnarodnoyi naukovo-praktichnoyi konferenciyi, m. Vinnicya, 2006 r., 19–21 veresnya (pp. 9–17). Vinnickij nacionalno-tehnichnij universitet.
Kukharenko, V. M., Berezenska, S. M., Buhaichuk, K. L., Oliinyk, N. Iu., Oliinyk, T. O., Rybalko, O. V., Syrotenko, N. H., Stoliarevska, A. L. (2016). Teoriia ta praktyka zmishanoho navchannia: Monohrafiia [Theory and practice of blended learning: Monograph]. KhPI. http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPIPress/23536/3/Kukharenko_Teoriia_ta_praktyka_2016.pdf
Machynska, N. I. (2021). Chynnyky formuvannia profesiinoi maisternosti pedahoha v umovakh zmishanoho navchannia [Factors of formation of professional skill of the teacher in the conditions of blended learning]. Materialy zvitnykh naukovykh konferentsii fakultetu pedahohichnoi osvity. LNU imeni Ivana Franka, 6, 11–13. https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/Zbirnyk-vypusk-6.pdf
Murashchenko, T. V. (2017). Zmishane ta dystantsiine navchannia yak sposib dostupu do yakisnoi osvity [Blended and distance learning as a way of access to quality education]. Open educational e-environment of Modern University, 3, 283–287. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.28387
Osadchiy, V. V. (2010). Metody, formy ta zasoby profesiinoi pidhotovky uchyteliv-tiutoriv v umovakh dystantsiinoi formy navchannia [Methods, forms and facilities of professional preparation of teachers-tutors in the conditions of the controlled from distance form of teaching]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 6, 82–86.
Praktika [Practice]. Ivan Franko National University of Lviv. https://pedagogy.lnu.edu.ua/academics/practice
Proekt Zakonu Ukrainy «Pro osvitu doroslykh» [Law of Ukraine «On adult education». Project] (2022, February 22). https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A
Sysoieva, S. (2012). Sfera osvity yak obiekt doslidzhennia [The field of education as an object of study]. Osvitolohiia, 1, 22–29.
McGee, P., Reis, A. (2012). Blended Course Design: A Synthesis of Best Practices. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16 (4), 7–22. http://dx.doi.org/10.24059/olj.v16i4.239
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Галина Бойко, Наталія Мачинська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.