PRINCIPLES OF INNOVATIVE EDUCATION THROUGH THE PRISM OF A SYSTEM APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.6

Keywords:

educational innovations, innovations, innovative education, principles of innovative education, system approach

Abstract

The article considers the theoretical and practical importance of using general scientific methodology and, in particular, a systematic approach as a methodological basis for understanding the essence of innovative education and the ability to identify, structure and organize the body of knowledge about all its components. It is noted that innovations in education should be focused primarily on the spiritual, human nature of innovative transformations, cultural and professional development of students, stimulate creative thinking, form a spiritual value system, willingness to make decisions and be responsible for them in constant change, risk, innovation. The concept of «principles of innovative education» as a starting point of a systemic nature aimed at improving the quality of innovative education, in particular, improved or new educational systems, components of the educational process, educational technologies, scientific and methodological developments, technical means of educational institutions. The content of the principles of innovative education is defined, substantiated and characterized through the prism of a systems approach: the principle of global goal, the principle of integrity, the principle of structure, the principle of hierarchy, the principle of functionality, the principle of functionality, uncertainty.
The study of certain principles of innovative education in the perspective of a systems approach shows that their implementation in the modern educational space will ensure the integrity of transformations of innovative education and integrative outcome, which will significantly exceed significant changes in individual components of its system.

Author Biography

Olena Tadeush, Borys Grinchenko Kyiv University, 18/2 I. Shamo blvd, 02000 Kyiv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Associate Professor of Department of Theory and History of Pedagogy

References

Базиль Л. Педагогічні інновації в системі сучасної освіти. Освітній простір. Глобальні, регіональні та інформаційні аспекти. 2015. № 17. С. 11–17.

Балабанов В. До проблеми формування інноваційної культури суспільства. XXI століття: Альтернативні моделі розвитку суспільства. Третя світова теорія. 2004. Ч. 1. С. 388–391.

Бех І. Принципи інноваційної освіти. Освіта і управління. 2005. Т. 8. С. 39–52.

Бех Ю. Філософські проблеми сучасного управління складними системами: ідеї, принципи і моделі: монографія. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. 404 с.

Гамідов В. Глобальна освіта – як детермінат розвитку світоглядної свободи особистості. ІІ Міжнародна наукова конференція: Соціально-гуманітарні вектори педагогіки вищої школи, м. Харків, ХДАДМ, 15–16 квітня 2010. Харків: ХДАДМ, 2010. С. 220–221.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 374 с.

Гуменюк Т. Системний підхід як складова освітньої інноватики. Наука і освіта. 2014. № 7. С. 63–67.

Даниленко Л. Менеджмент інновацій в освіті. Київ: Шкільний світ, 2007. 119 с.

Дичківська І. Інноваційні педагогічні технології. Київ: Академвидав, 2012. 352 с.

Закон України «Про інноваційну діяльність». 2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text (дата звернення: 20.02.2022).

Закон України «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні». 2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3715-17#Text (дата звернення: 20.02.2022).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 20.02.2022).

Козак Л. Науковий тезаурус інноваційної освіти. Освітологія. 2013. Вип. ІІ. С. 74–81.

Кремень В. Інноваційна людина як мета сучасної освіти. Філософія освіти. 2013. № 1. С. 7–22.

Кремень В. Інноваційність і освіта. Рідна школа. 2012. № 4–5. С. 7–12.

Огнев’юк В. Інноваційна освіта як фактор інноваційного поступу суспільства. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. 2003. Вип. 598. С. 5–12.

Феномен інновації: освіта, суспільство. Монографія / В. Г. Кремень (ред.). Київ: Педагогічна думка, 2008. 472 с.

Hellstroem Т. Innovation as Social Action. Organization Articles. 2004. Vol. 11 (5). P. 631–649. DOI: https://doi.org/10.1177/1350508404046454

Wolfe R. A. Organizational innovation: review, critique and suggested research directions. Journal of Management Studies. 1994. Vol. 31. № 3. Р. 405–431. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6486.1994.tb00624.x

Bazyl, L. (2015). Pedahohichni innovatsii v systemi suchasnoi osvity [Pedagogical innovations in the system of modern education]. Educational space. Global, regional and information aspects, 17, 11–17.

Balabanov, V. (2004). Do problemy formuvannia innovatsiinoi kultury suspilstva [On the problem of forming an innovative culture of society]. XXI century: Alternative models of society development. The third world theory, І, 388–391.

Bekh, I. (2005). Pryntsypy innovatsiinoi osvity [Principles of innovative education]. Education and management, 8, 3–52.

Bekh, Yu. (2012). Filosofski problemy suchasnoho upravlinnia skladnymy systemamy: idei, pryntsypy i modeli: monohrafiia [Philosophical problems of modern management of complex systems: ideas, principles and models: monograph]. NPU imeni M. P. Drahomanova.

Hamidov, V. ( 2010). Hlobalna osvita – yak determinat rozvytku svitohliadnoi svobody osobystosti [Global education – as a determinant of the development of ideological freedom of the individual]. In II Mizhnarodna naukova konferenciya: Socialno-gumanitarni vektori pedagogiki vishoyi shkoli, m. Harkiv, HDADM, 15–16 kvitnya 2010 (pp. 220–221). HDADM.

Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Lybid.

Humeniuk, T. (2014). Systemnyi pidkhid yak skladova osvitnoi innovatyky [System approach as a component of educational innovation]. Science and education, 7, 63–67.

Danylenko, L. (2007). Menedzhment innovatsii v osviti [Management of innovations in education]. Shkilnyi svit.

Dychkivska, I. (2012). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Akademvydav.

Zakon Ukrainy «Pro innovatsiinu diialnist» [Law of Ukraine «On Innovation»] (2002). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text

Zakon Ukrainy «Pro priorytetni napriamy innovatsiinoi diialnosti v Ukraini» [Law of Ukraine «On priority areas of innovation in Ukraine»] (2012). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3715-17#Text

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031] (2020). https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdfс.3

Kozak, L. (2013). Naukovyi tezaurus innovatsiinoi osvity [Interdisciplinary approach as a prerequisite for the development of economics and education]. Osvitology, 2, 74–81.

Kremen, V. (2013). Innovatsiina liudyna yak meta suchasnoi osvity [Innovative Man as the Goal of Contemporary Education]. Philosophy of Education, 1, 7–22.

Kremen, V. (2012). Innovatsiinist i osvita osvity [Innovation and education]. Native school, 4–5, 7–12.

Ohneviuk, V. (2003). Innovatsiina osvita yak faktor innovatsiinoho postupu suspilstva [Innovative education as a factor of innovative progress of society]. Bulletin of Kharkiv National University V. N. Karazina, 598, 5–12.

Kremen, V. (Ed.) (2008). Fenomen innovatsii: osvita, suspilstvo Monohrafiia [The phenomenon of innovation: education, society. Monograph]. Pedahohichna dumka.

Hellstroem, Т. (2004). Innovation as Social Action. Organization Articles, 11 (5), 631–649. https://doi.org/10.1177/1350508404046454

Wolfe, R. (1994). Organizational innovation: review, critique and suggested research directions. Journal of Management Studies, 31 (3), 405–431. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6486.1994.tb00624.x

Published

2022-05-22

How to Cite

Tadeush, O. (2022). PRINCIPLES OF INNOVATIVE EDUCATION THROUGH THE PRISM OF A SYSTEM APPROACH. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 61–67. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.6

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION