FEATURES OF THE PROFESSIONAL PRE-HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF THE SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.5

Keywords:

competency approach, education for sustainable development, professional junior bachelor, professional pre-higher education, student-oriented learning, sustainability, vocational college

Abstract

The scientific article substantiates the important role of the initiation and development of professional pre-higher education in Ukraine in modern socio-economic conditions. It is noted that education for sustainable development of society is a holistic education, and therefore mediative, health, based on self-awareness and self-creation of the individual, which implements a new type of relationship in the system «human – nature», meeting personal needs and development through self-organization. The place of professional pre-higher education in the structure of the modern education system in Ukraine is highlighted. The main attention is focused on the analysis of the leading features of the development of professional pre-higher education in Ukraine in the conditions of sustainable development of society, among which the author singles out the creation and approval of the legal framework for educational services in this area; standardization of training of applicants for educational and professional degree «professional junior bachelor»; introduction of the competence approach and principles of student-oriented learning in educational activities; active involvement of experts, scientists, various business entities in the development of standards, modernization of the system of professional development of teachers for professional pre-higher education, expansion of the existing network of vocational education institutions with training and production infrastructure that meets modern requirements. Emphasis is placed on the fact that the introduction of professional pre-higher education in Ukraine opens wide opportunities for lifelong learning; Adult education is becoming more flexible, as a person will be able to obtain several vocational education at the expense of the budget during his or her lifetime. Further development of professional pre-higher education in Ukraine will contribute to the recognition of the national system of vocational education at the world level while preserving the best traditions and practices formed by the previous long-term activities of domestic technical schools and colleges.

Author Biography

Iryna Kuzmich, International European University, 42С Akademik Glushkov Ave, 03187 Kiev, Ukraine

Leading Specialist of the Department for Work with the Unified State Base on Education

References

Братко М. Фахові коледжі як освітній ресурсний центр розвитку людського капіталу. Освітологічний дискурс. 2021. Т. 35. № 4. С. 15–36. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.42

Ваніна Н. М. Студенти як суб’єкти оцінки якості фахової передвищої освіти. Colloquium-journal. 2021. № 31 (113). С. 55–60. DOI: 10.24412/2520-6990-2021-31118-51-56

Ваніна Н. М., Котоловець Л. О. Сучасний методичний підхід до внутрішньої оцінки якості підготовки фахівців передвищої освіти. Colloquium-journal. 2020. № 7. С. 21–25. DOI: 10.24411/2520-6990-2020-11497

Доповідь Брундтланд (1987). URL: http://www.esz.org.ua/?page_id=3129 (дата звернення: 5.02.2022).

Каленський А. А. Фахова передвища освіта: концептуальні засади стандартизації підготовки молодших спеціалістів. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2017. Вип. 277. С. 101–105.

Курок Р. Тенденції розвитку фахової передвищої освіти в сучасних умовах. Професійна педагогіка. 2021. № 1 (22). С. 41–48. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.22.41-48

Лузан П., Тітова О., Мося І., Пащенко Т. Методика оцінювання якості підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти. Професійна педагогіка. 2021. Т. 1. № 22. С. 169–184. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.22.169-184

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів фахової передвищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України від 13.07.2020 № 918. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-rozroblennya-standartiv-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (дата звернення: 6.02.2022).

Мороз В. М. Система сучасної фахової передвищої освіти як складова механізму забезпечення якості вищої освіти: державно-управлінський аспект. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 1. С. 88–96. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.1.88

Національна рамка кваліфікацій. Додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» (Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 509 від 12.06.2019, № 519 від 25.06.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#n12 (дата звернення: 3.02.2022).

Освітньо-професійна програма «Харчові технології». Ірпінь: Ірпінський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України, 2021. 15 с. URL: http://iek.irpin.com/assets/images/resources/2203/204c320a06bb3af0c58b75c0f3cdce608d41a597.pdf (дата звернення: 6.02.2022).

Основные вехи интеграционных процессов в области профессионального образования и обучения в странах ЕС (2000). URL: http://official-europass.narod.ru/docs/1.2.3/7.htm#_ftn1 (дата звернення: 6.02.2022).

Півень О. А. Студентоорієнтоване навчання у закладах фахової передвищої освіти. Університетська наука – 2020: тези доповідей Міжнародної науково-технічної конференції (Маріуполь, 20–21 травня 2020 р.): в 4 т. Маріуполь: ПДТУ, 2020. Т. 4. С. 60–61.

Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 6.02.2022).

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 5.02.2022).

Закон України «Про фахову передвищу освіту». 2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text (дата звернення: 6.02.2022).

Прохорчук П. С. Использование smart-технологии для проведения констатирующего эксперимента у графических дизайнеров в заведениях профессионального предвысшего образования. Colloquium-journal. 2021. № 1 (33). С. 58–65. DOI: 10.24412/2520-2480-2021-188-58-65

Равчина Т., Шемелюк Г. Організація освітнього процесу в системі фахової передвищої освіти у вимірі законодавчих змін. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2019. Вип. 34. С. 198–208. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2019.34.10590

Стандартизація професійної освіти: теорія і практика: монографія / за ред. А. А. Каленського. Житомир: Полісся, 2018. 256 с.

Супрун В. В. Максимчук В. В. Децентралізація та оптимізація управління професійною (професійно-технічною) і фаховою передвищою освітою України. Вісник післядипломної освіти. 2016. Вип. 4/5. С. 60–92.

Хомишин І. Ю. Правове регулювання фахової передвищої освіти в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. 2019. № 24. С. 134–138.

Щодо запровадження пілотного проекту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 15.10.2019 р. № 1296. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zaprovadzhennya-pilotnogo-proektu-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti-z-pidgotovki-fahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti (дата звернення: 4.02.2022).

Deutscher Qualifikationsrahmen (DQR) – Ein Instrument zur Einordnung der Qualifikationen des deutschen Bildungssystems. 2021. URL: https://www.management-qualifizierung.de/blog/berufliche-fortbildung/deutscher-qualifikationsrahmen (дата звернення: 6.02.2022).

Educational Ecosystems for Societal Transformation. 2018. URL: https://futuref.org/educationfutures (дата звернення: 4.02.2022).

EI, ESU. Student-Centred Learning. An Insight into Theory and Practice. Brussels: Education International, European Students’ Union. 2010. URL: https://www.esu-online.org/wp-content/uploads/2016/07/2010-T4SCL-Stakeholders-Forum-Leuven-An-Insight-Into-Theory-And-Practice.pdf (дата звернення: 1.02.2022).

Green D., Sadedin S. & Leishman T. G. Self-organization. B. Fath (Ed.). Encyclopedia of Ecology. Amsterdam: Elsevier, 2019. Vol. 1. P. 628–636. DOI: 10.1016/B978-0-444-63768-0.00696-X

Sustainable Development – What Is It? Definition, History, Evolution, Importance And Examples. 2020, 26 May. URL: https://youmatter.world/en/definition/definitions-sustainable-development-sustainability/ (дата звернення: 5.02.2022).

Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. 2015. URL: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015 (дата звернення: 3.02.2022).

Yusoff M. M. Improving the quality of life for sustainable development. The International Conference of Science and Applied Geography. 2020. Vol. 561. Art. 012020. DOI: 10.1088/1755-1315/561/1/012020

Bratko, M. (2021). Fakhovi koledzhi jak osvitnij resursnyj centr rozvytku ljudsjkogho kapitalu [Applied colleges as an educational resource center for human capital development]. Educological discourse, 4 (35), 15–36. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.42

Vanina, N. M. (2021). Studenty jak sub’jekty ocinky jakosti fakhovoji peredvyshhoji osvity [Students as subjects of assessment of the quality of professional pre-education]. Colloquium-journal, 31 (113), 55–60. 10.24412/2520-6990-2021-31118-51-56

Vanina, N. M., Kotolovec, L. O. (2020). Suchasnyj metodychnyj pidkhid do vnutrishnjoji ocinky jakosti pidghotovky fakhivciv peredvyshhoji osvity [Modern methodological approach to the internal assessment of the quality of training of professional pre-education]. Colloquium-journal, 7, 21–25. 10.24411/2520-6990-2020-11497

Dopovid Brundtland [Brundtland report] (1987). http://www.esz.org.ua/?page_id=3129

Kalenskyi, A. A. (2017). Fakhova peredvyshha osvita: konceptualjni zasady standartyzaciji pidghotovky molodshykh specialistiv [Vocational education: conceptual foundations of standardization junior specialists training]. Naukovyj visnyk Nacionaljnogho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannja Ukrajiny. Serija : Pedaghoghika, psykhologhija, filosofija, 277, 101–105.

Kurok, R. (2021). Tendenciji rozvytku fakhovoji peredvyshhoji osvity v suchasnykh umovakh [Trends in the development of professional pre-education in modern conditions]. Profesijna pedaghoghika, 1 (22), 41–48. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.22.41-48

Luzan, P., Titova, О., Mosya, І., & Pashchenko, Т. (2021). Metodyka ocinjuvannja jakosti pidghotovky fakhivciv u zakladakh fakhovoji peredvyshhoji osvity [Methodology for assessing the quality of training specialists in institutions of professional pre-higher education]. Professional Pedagogics, 1 (22), 169–184. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.22.169-184

Metodychni rekomendaciji shhodo rozroblennja standartiv fakhovoji peredvyshhoji osvity Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 13.07.2020 № 918 [Methodical recommendations for the development of standards of professional pre-education. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 13.07.2020 № 918]. (2020). https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-rozroblennya-standartiv-fahovoyi-peredvishoyi-osviti

Moroz, V. M. (2021). Systema suchasnoji fakhovoji peredvyshhoji osvity jak skladova mekhanizmu zabezpechennja jakosti vyshhoji osvity: derzhavno†upravlinsjkyj aspekt [The system of modern professional pre-higher education as a component of the mechanism for ensuring the higher education quality: public and managerial aspect]. Investyciji: praktyka ta dosvid, 1, 88–96. 10.32702/2306-6814.2021.1.88

Nacionaljna ramka kvalifikacij. Dodatok do postanovy Kabinetu Ministriv Ukrajiny vid 23 lystopada 2011 r. № 1341 «Pro zatverdzhennja Nacionaljnoji ramky kvalifikacij» [National Qualifications Framework. Annex to the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of November 23, 2011 № 1341 «On Approval of the National Qualifications Framework»] (2012). Oficijnyj visnyk Ukrajiny, 101, 3700.

Nacionaljna ramka kvalifikacij. [Dodatok do postanovy Kabinetu Ministriv Ukrajiny vid 23 lystopada 2011 r. № 1341 «Pro zatverdzhennja Nacionaljnoji ramky kvalifikacij» (Iz zminamy, vnesenymy zghidno z Postanovamy KM № 509 vid 12.06.2019, № 519 vid 25.06.2020] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#n12

Osvitnjo-profesijna proghrama «Kharchovi tekhnologhiji» [Educational and professional program «Food Technology»] (2021). http://iek.irpin.com/assets/images/resources/2203/204c320a06bb3af0c58b75c0f3cdce608d41a597.pdf

Osnovnye vekhy ynteghracyonnykh processov v oblasty professyonaljnogho obrazovanyja y obuchenyja v stranakh ES [Main milestones of integration processes in the field of vocational education and training in the EU countries] (2000). http://official-europass.narod.ru/docs/1.2.3/7.htm#_ftn1

Piven, O. A. (2020). Studentooriientovane navchannja u zakladakh fakhovoji peredvyshhoji osvity [Student-oriented education in institutions of professional pre-education]. In Universytetsjka nauka – 2020: tezi dopovidej Mizhnarodnoyi naukovo-tehnichnoyi konferencii): v 4 t. (4, 60–61). PSTU.

Zakon Ukraiiny «Pro vyshhu osvitu» [Law of Ukraine «On higher education»] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zakon Ukraiiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakon Ukraiiny «Pro fakhovu peredvyshhu osvitu» [Law of Ukraine «On the professional pre-higher education»] (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text

Prokhorchuk, P. S. (2021). Yspoljzovanye smart-tekhnologhyy dlja provedenyja konstatyrujushhegho eksperymenta u ghrafycheskykh dyzajnerov v zavedenyjakh professyonaljnogho predvysshegho obrazovanyja [The use of smart technology for conducting an ascertaining experiment among graphic designers in institutions of professional pre-education]. Colloquium-journal, 1 (33), 58–65. 10.24412/2520-2480-2021-188-58-65

Ravchyna, T. Shemeliuk, Gh. (2019). Orghanizacija osvitnjogho procesu v systemi fakhovoji peredvyshhoji osvity u vymiri zakonodavchykh zmin [Organization of the educational process in the system of professional pre-education in the dimension of legislative changes]. Visnyk Ljvivsjkogho universytetu. Serija pedaghoghichna, 34, 198–208. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2019.34.10590

Kalenskyi, A. A. (Ed.) (2018). Standartyzaciia profesijnoi osvity: teoriia i praktyka: monoghrafija [Standardization of professional education: theory and practice: monograph]. Polissia.

Suprun, V. V. Maksymchuk, V. V. (2016). Decentralizacija ta optymizacija upravlinnja profesijnoju (profesijno-tekhnichnoju) i fakhovoju peredvyshhoju osvitoju Ukrajiny [Decentralization and optimization of management of professional (vocational and technical) and professional pre-education in Ukraine]. Visnyk pisljadyplomnoii osvity, 4/5, 60–92.

Khomyshyn, I. Ju. (2019). Pravove reghuljuvannja fakhovoji peredvyshhoji osvity v Ukrajini [Legal regulation of professional pre-education in Ukraine]. Visnyk Nacionalnogho universytetu «Lvivska politekhnika». Serija: Yuridichni nauki, 24, 134–138.

Shhodo zaprovadzhennja pilotnogho proektu u zakladakh fakhovoji peredvyshhoji ta vyshhoji osvity z pidghotovky fakhivciv za dualjnoju formoju zdobuttja osvity: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 15.10.2019 r. № 1296 [Regarding the introduction of a pilot project in institutions of professional pre-education for the training of specialists in the dual form of education: the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 15.10.2019 № 296] (2019). https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zaprovadzhennya-pilotnogo-proektu-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti-z-pidgotovki-fahivciv-za-dualnoyu-formoyu-zdobuttya-osviti

Deutscher Qualifikationsrahmen (DQR) – Ein Instrument zur Einordnung der Qualifikationen des deutschen Bildungssystems (2021). https://www.management-qualifizierung.de/blog/berufliche-fortbildung/deutscher-qualifikationsrahmen

Educational Ecosystems for Societal Transformation (2018). https://futuref.org/educationfutures

EI, ESU. Student-Centred Learning. An Insight into Theory and Practice (2010). Education International, European Students’ Union. https://www.esu-online.org/wp-content/uploads/2016/07/2010-T4SCL-Stakeholders-Forum-Leuven-An-Insight-Into-Theory-And-Practice.pdf

Green, D., Sadedin, S. & Leishman, T. G. (2019). Self-organization. In B. Fath (Ed.), Encyclopedia of Ecology (Vol. 1, pp. 628–636). Elsevier. 10.1016/B978-0-444-63768-0.00696-X

Sustainable Development – What Is It? Definition, History, Evolution, Importance And Examples (2020, 26 May). https://youmatter.world/en/definition/definitions-sustainable-development-sustainability/

Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development (2015). https://sustainabledevelopment.un.org/post2015

Yusoff, M. M. (2020). Improving the quality of life for sustainable development. The International Conference of Science and Applied Geography. The International Conference of Science and Applied Geography, 561, 012020. 10.1088/1755-1315/561/1/012020

Published

2022-05-22

How to Cite

Kuzmich, I. (2022). FEATURES OF THE PROFESSIONAL PRE-HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF THE SOCIETY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 49–60. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.5

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION