MILITARY EDUCATION: A REFLECTION OF THE MODERN MAINSTREAM

Authors

  • Оlena Uvarkina National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute», 4 Verhnoklyuchova Str., 03056 Kyiv, Ukraine, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9053-2016

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.1

Keywords:

cyber security, military leadership, national security strategy, professional military education, system of military education

Abstract

This article examines current problems of transformation of the system of military education, which require reflexion of basic and new conceptual constructs.

The goal of the research is to identify the essence and specific features of the transformation of the military education system to the standards of the leading educational systems. In order to achieve the set goal, the methodological basis of the research was determined at the level of philosophical and general scientific positions: systematization, analysis, synthesis, extrapolation and simplification. The use of the method of structural-system analysis allowed us to identify the main trends of changes in the structure of the system of military education on the basis of best practices of the countries -. members of the Pan-Atlantic alliance. The essence of the immanence of leadership as the basis of professionalism of the military was revealed with the help of the cause-and-effect relations. the result of the consequential methodology of identifying functional and instrumental peculiarities and tendencies.

As a result of the research, it was determined that the modern educational space, in the conditions of new trials, directs the system of military education to the implementation of new methods and forms of organization and management of military training. The systemic study of the conceptual framework of the military education system revealed new categorical structures and models in the processes of military transformation. It is noted that the introduction of professional military education into the structure of the military education system must solve the problem of professionalization and leadership in the military team. Particular importance is given to the value-motivational aspects of shaping the personality of the military man, which determines the motivation of the person to change and become a sign of his maturity as a person and a professional.

Author Biography

Оlena Uvarkina, National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute», 4 Verhnoklyuchova Str., 03056 Kyiv, Ukraine

Doctor of Science in Philosophy, Professor, Institute of Specialized Communication and Information Security

References

Ананьїн В. А., Пучков О. О., Уваркіна О. В. Актуальні проблеми військової освіти в умовах політичного сьогодення. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Політологія. Соціологія. Право. 2019. № 3 (43). С. 163–168. DOI: https://doi.org/10.20535/2308-5053.2019.3(43).198126

Барановський В. Ф. Національно-патріотичне виховання військової інтелігенції у вищих навчальних закладах України. Військова освіта. 2013. № 1. С. 34–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vios_2013_1_6 (дата звернення: 18.02.2022).

Бойко О. Методологічні основи дослідження лідерської компетентності майбутніх офіцерів у ВВНЗ. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2012. № 3. С. 16–24.

Вавілова Н. Політика військової освіти: досвід США для України. Військова освіта. 2021. № 1 (43). С. 18–23. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2021-43/18-23

Вітер Д., Оліферук В. Концепція розвитку системи військової освіти України. Військова освіта. 2021. № 2 (44). С. 29–42. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1775/2021-02/29-42

Єнін М. Н., Стефанович А. В. Медіаімідж збройних сил України як складова частина популяризації військової служби серед молоді. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Політологія. Соціологія. Право. 2021. № 4 (52). С. 6–16. DOI: https://doi.org/10.20535/2308-5053.2021.4(52).248125

Загородня Ю. В. Кібербезпека як інноваційний захист у політичному просторі України. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Політологія. Соціологія. Право. 2021. №. 4 (52). С. 33–38. DOI: https://doi.org/10.20535/2308-5053.2021.4(52).248130

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо військової освіти та науки». 17 грудня 2017 року № 1986-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1986-20#Text (дата звернення: 14.02.2022).

Закон України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України». 05 жовтня 2017 року № 2163-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text (дата звернення: 14.02.2022).

Карпенко В. Інноваційні підходи до підготовки офіцера-лідера. Військова освіта. 2020. № 1 (41). С. 173–180. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1775/2020-01/173-180

Мудрак Ю., Піщанський Ю, Іваніцький М. Шляхи наближення оборонної та військової освітньої сфер України до стандартів НАТО. Військова освіта. 2021. № 1 (43). С. 192–202. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1775/2021-01/192-202

Пантюхов Б. О. Актуалізація досвіду патріотичного виховання курсантів військових закладів вищої освіти в сучасних умовах. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2018. Вип. 2. С. 197–210. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2018.149238

Політика Міністерства оборони України у сфері військової освіти. 2021. URL: https://www.mil.gov.ua/content/education/politika_mou_osvita.pdf (дата звернення: 14.02.2022).

Положення про військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти: Наказ від 15 серпня 2018 року № 910/412. Міністерство освіти і науки України; Міністерство оборони України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1229-18 (дата звернення: 10.02.2022).

Рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про План реалізації Стратегії кібербезпеки» від 30 грудня 2021 року. Указ Президента України від 1 лютого 2022 року № 392/2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0087525-21#Text (дата звернення: 14.02.2022).

Рішення Ради національної безпеки і оборони України « Про Стратегію національної безпеки України» від 14 вересня 2020 року. Указ Президента України від 14 вересня 2020 року № 37/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392/2020#Text (дата звернення: 14.02.2022).

Руснак І., Мірненко В., Кас’яненко М., Оліферук В., Вітер Д. Інноваційна військова освіта: стан та перспективи розвитку. Військова освіта. 2021. № 2 (44). С. 9–20. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2021-44/9-20

Тюрін В. В., Салій А. Г., Кас’яненко М. В., Опенько П. В., Мартинюк О. Р. Обґрунтування моделі підготовки фахівців Повітряних Сил у сучасних умовах. Наука і оборона. 2019. № 4. С. 20–26. DOI: https://doi.org/10.33099/2618-1614-2019-9-4-20-26

FM 6-22. Army. Leadership: Competent, Confident and Agile. Washington, DC: Department of the Army, 2006. 216 р. URL: https://www.armywriter.com/fm6-22.pdf (дата звернення: 15.02.2022).

Holth T., Boe O. Lost in Transition: The Dissemination of Digitization and the Challenges of Leading in the Military Educational Organization. Frontiers in Psychology. 2019. Vol. 10. Art. 2049. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02049

Jolicoeur P. Defense Education Enhancement Program in Ukraine: The Limits of NATO’s Education Program. Connections: The Quarterly Journal. 2018. № 17 (3). Р. 109–119. DOI: https://doi.org/10.11610/Connections.17.3.08

Johnson-Freese J. The Reform of Military Education: Twenty-Five Years Later. Orbis. 2012. Vol. 56 (1). P. 135–153. DOI: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2011.10.007

Milov O., Yevseiev S., Ivanchenko Y., Milevskyi S., Nesterov O., Puchkov O. et. al. Development of the model of the antagonistic agents behavior under a cyber conflict. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2019. Vol. 4. № 9 (100). P. 6–19. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.175978

Paananen S. The Education and Training of Military Leaders for Crisis Management Environments: Perceptions of Its Suitability for Adaptive Expertise. M. Nuciari, E. Olivetta (Eds.). Leaders for Tomorrow: Challenges for Military Leadership in the Age of Asymmetric Warfare (Book Series: Advanced Sciences and Technologies for Security Applications). Berlin: Springer, 2021. P. 63–81. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-71714-8_4

References

Ananуin, V., Puchkov, O., Uvarkina, O (2019). Aktualni problemy viiskovoi osvity v umovakh politychnoho sohodennia [Current issues of military education in the conditions of political today]. National Technical University of Ukraine Journal. Political science. Sociology. Law, 3 (43), 163–168. https://doi.org/10.20535/2308-5053.2019.3(43).198126

Baranovskiy, V. F. (2013). Nacionaljno-patriotychne vykhovannja vijsjkovoji intelighenciji u vyshhykh navchaljnykh zakladakh Ukrajiny [Nationally-patriotic education of military intelligentsia in higher educational establishments of Ukraine]. Military Education, 1, 34–40. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vios_2013_1_6

Boyko, O. (2012). Metodologhichni osnovy doslidzhennja lidersjkoji kompetentnosti majbutnikh oficeriv u VVNZ [Methodological bases of investigating the leadership competence of future officers at VVNZ]. Pedagogic and Psychology of Professional Education, 3, 16–24.

Vavilova, N. (2021). Polityka viiskovoi osvity: dosvid SShA dlia Ukrainy [Military education policy: of USA for Ukraine]. Military Education, 1 (43), 18–23. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2021-43/18-23

Viter, D., Oliferuk, V. (2021) Kontseptsiia rozvytku systemy viiskovoi osvity Ukrainy [Conception of the military education system’s development in the Ukraine]. Military Education, 2 (44), 29–42. https://doi.org/10.33099/2617-1775/2021-02/09-20

Yenin, M. N., Stefanovych, A. V. (2021). Mediaimidzh zbroinykh syl Ukrainy yak skladova chastyna populiaryzatsii viiskovoi sluzhby sered molodi [Media image of the Armed Forces of Ukraine as a component of the popularization of the military service among young people]. National Technical University of Ukraine Journal. Political science. Sociology. Law, 4 (52), 6–16. https://doi.org/10.20535/2308-5053.2021.4(52).248125

Zavgorodnya, Ju. (2021). Kiberbezpeka jak innovacijnyj zakhyst u politychnomu prostori Ukrajiny [Cyber-security as an innovative protection in the political space of Ukraine]. National Technical University of Ukraine Journal. Political science. Sociology. Law, 4 (52), 33–38. https://doi.org/10.20535/2308-5053.2021.4(52).248130

Zakon Ukraiiny «Pro osnovni zasady zabezpechennja kiberbezpeky Ukraiiny» [The Law of Ukraine «About the basic principles of ensuring cyber security of Ukraine»]: № 2163-VII (2017, October 05). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text

Zakon Ukraiiny «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo viiskovoi osvity ta nauky» [The Law of Ukraine «On amendments to certain laws of Ukraine on military education and science»]: № 1986-IХ (2017, December 17). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1986-20#Text

Karpenko, V. (2020). Innovacijni pidkhody do pidghotovky oficera-lidera [Innovative approaches to training of a leader officer]. Military Education, 1 (41), 173–180. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-1/173-180

Mydrak, Yu., Pishchanskyi, Yu., Ivanytskyi M. (2021). Shljakhy nablyzhennja oboronnoji ta vijsjkovoji osvitnjoji sfer Ukrajiny do standartiv NATO [Ways of approaching Ukraine’s defense and military education area to NATO standards]. Military Education, 1 (43), 192–202. https://doi.org/10.33099/2617-1775/2021-01/192-202

Pantyukhov, B. O. (2018). Aktualizacija dosvidu patriotychnogho vykhovannja kursantiv vijsjkovykh zakladiv vyshhoji osvity v suchasnykh umovakh. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, 2, 197–210. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2018.149238

Polityka Ministerstva oborony Ukrainy u sferi viiskovoi osvity [Policy of the Ministry of Defense of Ukraine in the field of military education] (2021). https://www.mil.gov.ua/content/education/politika_mou_osvita.pdf

Polozhennja pro vijsjkovi navchaljni pidrozdily zakladiv vyshhoji osvity [Provisions on military training units of institutions of higher education] (2018, August 15). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny; Ministerstva oborony Ukraiiny № 910/412. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1229-18

Rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy «Pro Stratehiiu natsionalnoi bezpeky Ukrainy» [Decisions of the National Security and Defense Council of Ukraine «On the National Security Strategy of Ukraine»] (2020, September 14). Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 14 veresnia 2020 roku № 37/2022. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392/2020#Text

Rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy «Pro Plan realizatsii Stratehii kiberbezpeky» [Decisions of the National Security and Defense Council of Ukraine «About the Cyber Security Strategy Implementation Plan»] (2021, December 30). Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 1 liutoho 2022 roku № 392/2020. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0087525-21#Text

Rusnak, I., Mirnenko, V., Kasianenko, M., Oliferuk, V., Viter, D. (2021). Innovatsiina viiskova osvita: stan ta perspektyvy rozvytku [Innovative military education: state and perspectives of development]. Military Education, 2 (44), 9–20. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2021-44/9-20

Tiurin, V. V., Salii, A. H., Kasianenko, M. V., Openko, P. V., Martyniuk, O. R. (2019). Obgruntuvannja modeli pidghotovky fakhivciv Povitrjanykh Syl u suchasnykh umovakh [Justification of a model of training of Air Force specialists in modern conditions]. Science and Defence, 4, 20–26. https://doi.org/10.33099/2618-1614-2019-9-4-20-26

FM 6-22. Army. Leadership: Competent, Confident and Agile. Department of the Army (2006). https://www.armywriter.com/fm6-22.pdf

Holth, T. & Boe, O. (2019). Lost in Transition: The Dissemination of Digitization and the Challenges of Leading in the Military Educational Organization. Frontiers in Psychology, 10, 2049. 10.3389/fpsyg.2019.02049

Johnson-Freese, J. (2011). The Reform of Military Education: Twenty-Five Years Later. Orbis. 56 (1), 135–153. https://doi.org/10.1016/j.orbis.2011.10.007

Jolicoeur, P. (2018). Defense Education Enhancement Program in Ukraine: The Limits of NATO’s Education Program. Connections: The Quarterly Journal, 17 (3), 109–119. https://doi.org/10.11610/Connections.17.3.08

Milov, O., Yevseiev, S., Ivanchenko, Y., Milevskyi, S., Nesterov, O., Puchkov, O. et. al. (2019). Development of the model of the antagonistic agents behavior under a cyber conflict. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (9 (100)), 6–19. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.175978

Paananen, S. (2021). The Education and Training of Military Leaders for Crisis Management Environments: Perceptions of Its Suitability for Adaptive Expertise. In M. Nuciari, E. Olivetta (Eds.), Leaders for Tomorrow: Challenges for Military Leadership in the Age of Asymmetric Warfare (Book Series: Advanced Sciences and Technologies for Security Applications) (pp. 63–81). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-71714-8_4

Published

2022-05-22

How to Cite

Uvarkina О. (2022). MILITARY EDUCATION: A REFLECTION OF THE MODERN MAINSTREAM. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 7–17. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.1.1

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION IN MARTIAL LAW