FEATURES OF INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT FORMATION FOR PEOPLE WITH SPECIAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.9Keywords:
educational environment, inclusive education, inclusive educational environment, people with special needsAbstract
The article highlights the problem of forming an inclusive educational environment for people with special problems, analyzes the conceptual framework and basic regulations on the development of inclusive education in Ukraine, describes and expands the essence and content of such concepts as «Environment», «educational environment», «inclusive educational environment», «people with special needs»; characterises general didactic principles of inclusive education, determines the main priorities and components of inclusive educational environment that will be formed on the principles of accessibility, humanity and efficiency; establishes its main features, highlights the main areas of psychological assistance to people with psychophysical development problems, their socialization in society.
The multidimensionality of definitions and definitions in the process of characterization of the basic components of the educational environment is characterized. Various opinions and approaches to understanding the essence of the concept of «educational environment» are considered. The own understanding of inclusive educational environment as a type of educational environment, which provides all subjects of the educational process with equal opportunities for effective self-development, provides a solution to the problem of educating people with special needs by adapting educational space to the needs of each person, variability, favourable psychological microclimate, re-planning of educational facilities so that they meet the needs of all participants in the educational process without exception and ensure the full participation of people in the educational process.
The characteristics of inclusive educational environment as a system of values to the personal development of people with special educational needs, the set of resources (means, internal and external conditions) of their lives in educational institutions and the focus on individual educational strategies.
References
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях. Київ: Київський центр навчальної літератури, 2003. 208 с.
Братко М. В. Управління професійною підготовкою фахівців в умовах Університетського коледжу: теоретичний аспект. ScienceRise: Pedagogical Education. 2016. № 7 (3). С. 9–16. DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.74526
Гордєєва К. Особливості процесу соціалізації особистості у складний період української держави. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2019. № 5 (97). С. 126–135. DOI: https://doi.org/10.31865/2077-1827.5(97)2019.196467
Гоцко Г. Особливості організації освітнього процесу в умовах реалізації основних засад інклюзивного навчання. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Інклюзивне навчання в Новій українській школі», м. Теребовля, 26-27.03.2018 р. Київ: Інтерсервіс, 2018. С. 28–30.
Закон України Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні. 2005. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text (дата звернення: 23.05.2021).
Iванець Н. Інтеграція мультикультурного змісту освітнього середовища Нової української школи. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка». 2020. Том 4. № 30. С. 22–27. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212549
Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими потребами та організація їх навчання. Київ: АТОПОЛ, 2011. 274 с.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів. Київ: АТОІІОЛ, 2010. 96 с.
Концепція розвитку інклюзивної освіти. 2010. URL: http://www.mon.gov.ua/gr/obg/ (дата звернення: 23.05.2021).
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ: Грамота, 2005. 448 с.
Лукашевич М. П. Соціалізація особистості: теоретико-прикладне впровадження: монографія. Київ: Освіта,1998. 168 с.
Малишевська І. Інклюзивне освітнє середовище: генеза поняття. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 3. С. 19–26.
Мартиненко С. М. Педагогічне моделювання освітнього середовища університету в умовах євроінтеграції. Освітній простір України. 2018. Випуск 14. С. 22–30. DOI: https://doi.org/10.15330/esu.14.22-30
Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія. Книга друга: Соціальна психологія особистості і спілкування. Київ: Либідь, 2006. 315 с.
Основи інклюзивної освіти / за ред. А. А. Колупаєвої. Київ: А.С.К., 2012. 308 с.
Сластенин В. А., Шиянов Е. Н. Гуманистическая парадигма педагогического образования. Материалы Международной научно-практической конференции «Педагогическое образование для ХХІ века». Москва: МПГУ, 1994. 187 с.
Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. Москва: Смысл, 2001. 366 с.
Martynenko S., Nekryach A., Naumenko R., Petrenko N., Movchaniuk A., Nevlad V. Decentralization of authorities in Ukraine as an efficient instrument for strengthening local democracy in the modern stage of government. International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT). 2019. № 9 (1). Р. 6786–6792. DOI: 10.35940/ijeat.A2978.109119
Bezpalko, O. V. (2003). Sotsialna pedahohika v skhemakh i tablytsiakh [Social pedagogy in diagrams and tables]. Kiivskij centr navchalnoi literatury.
Bratko, M. V. (2016). Upravlinnia profesiinoiu pidhotovkoiu fakhivtsiv v umovakh Universytetskoho koledzhu: teoretychnyi aspekt [Management of specialists’ professional training in university college: theoretical aspect]. ScienceRise: Pedagogical Education, 7 (3), 9–16. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.74526
Gordeyeva, K. (2019). Osoblyvosti protsesu sotsializatsii osobystosti u skladnyi period ukrainskoi derzhavy [Peculiarities of the process of socialization of personality in the difficult period of the Ukrainian state]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, 5 (97), 126–135. https://doi.org/10.31865/2077-1827.5(97)2019.196467
Goczko, G. (2018). Osoblyvosti organizaciyi osvitnogo procesu v umovax realizaciyi osnovnyx zasad inklyuzyvnogo navchannya [Features of the organization of the educational process in the implementation of the basic principles of inclusive education]. Materiali Mizhnarodnoi naukovo-praktichnoi konferencii «Inkljuzivne navchannja v Novij ukrainskij shkoli», m. Terebovlja 26-27.03.2018 r (pp. 28–30). Interservice.
Zakon Ukraini Pro reabilitaciju osib z invalidnistju v Ukraini [Law of Ukraine On Rehabilitation of Persons with Disabilities in Ukraine] (2005). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text
Ivanets, N. (2020). Intehratsiia multykulturnoho zmistu osvitnoho seredovyshcha Novoi ukrainskoi shkoly [Integration of multicultural content of the New ukrainian school educational environment]. Naukovyi zbirnyk «Aktualni pytannia humanitarnykh nauk: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka», 4 (30), 22–27. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212549
Kolupayeva, A. A., Taranchenko, O. M. (2011). Dity z osoblyvymy potrebamy v zahaknoosvitnomu prostori: pochatkova lanka. Purivnyk dlia pedahohiv [Children with special needs in education: the primary stage. Guide for teacher]. ATOPOL.
Kolupayeva, A. A., Savchuk, O. L. (2011). Dity z osoblyvymy potrebamy ta organizatsiia ikh navchannia [Children with special needs and organization of their training]. ATOPOL.
Kontseptsiia rozvytku inkliuzivnoyi osvity [Concept of inclusive education development] (2010). http://www.mon.gov.ua/gr/obg/.
Kremen, V. H. (2005). Osvita i nauka v Ukraini – innovatsiini aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty [Education and science in Ukraine – innovative aspects. Strategy. Realization. Results]. Hramota.
Lukashevych, M. P. (1998). Sotsializatsiia osobystosti: teoretyko-prykladne vprovadzhennia: monohrafiia [Socialization of personality: theoretical and applied implementation: monograph]. Osvita.
Malyshevska, I. (2016). Inklyuzyvne osvitnye seredovyshhe: geneza ponyattya [Inclusive educational environment: the genesis of the concept]. Osoblyva dytyna: navchannya i vykhovannya, 3, 19–26.
Martynenko, S. M. (2018). Pedagogichne modelyuvannya osvitnogo seredovyshha universytetu v umovakh yevrointegraciyi [Pedagogical modeling of educational environment of the university under the conditions of European integration]. Osvitnij prostir Ukrayiny, 14, 22–30. https://doi.org/10.15330/esu.14.22-30
Orban-Lembryk, L. E. (2006). Sotsialna psykholohiia. Kniga 2: Sotsialna psykholohiia osobystosti i spilkuvannia [Social Psychology. Book 2: Social psychology of personality and communication]. Lybid.
Kolupayeva, A. A. (Ed.) (2012). Osnovy inklyuzyvnoyi osvity [Fundamentals of inclusive education]. A.S.K.
Slastenin, V. A., Shiyanov, E. N. (1994). Gumanisticheskaya paradigma pedagogieheskogo obrazovaniya [The humanistic paradigm of teacher education]. Mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya «Pedagogicheskoye obrazovaniye dlya XXI veka». MGPU.
Yasvin, V. A. (2001). Obrazovatelnaya sreda: Ot modelirovaniya k proektirovaniyu [Educational environment: From modeling to design]. Smysl.
Martynenko S., Nekryach A., Naumenko R., Petrenko N., Movchaniuk A., Nevlad V. (2019). Decentralization of authorities in Ukraine as an efficient instrument for strengthening local democracy in the modern stage of government. International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT), 9 (1), 6786–6792. 10.35940/ijeat.A2978.109119
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Наталія Родіна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.