FORMATION OF THE AXIOLOGICAL SPACE OF PERSONALITY IN THE PROCESS OF LEARNING THE UKRAINIAN LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.6

Keywords:

general secondary education, informational environment, methods of teaching the Ukrainian language, technology of formation of moral and value orientations, values

Abstract

The article highlights the peculiarities of the formation of the axiological space of the individual in the process of learning the Ukrainian language. Scientific works on the coverage of the outlined problem in them are analyzed. It has been proven that recently a lot of attention has been focused on the study of values in the historical context. The preconditions for the formation of value orientations, which are laid down in preschool age, are determined, but the formation itself takes place in adolescence, when interest in morals, ethics, worldview grows, and the students’ interests switch from specific to general. It is emphasized that the structure of value orientations contains three components: cognitive (awareness of the essence of the phenomenon, its qualities and properties), emotional (experience of the value of the phenomenon), motivational and behavioral (willingness to act in accordance with perceived value in the situation of choice). It was found that the decisive role in the formation of students’ values in Ukrainian language lessons belongs to the didactic and methodological resource, ie the selection of texts and sentences of appropriate content and methodologically appropriate system of tasks for them, as well as topics for creative work and discussion. Emphasis is placed on the structural and functional technology of formation of moral and value orientations in the lessons of the Ukrainian language, which contains stages: information-cognitive, activity-practical, generalizing-discussion. Examples of multilevel exercises and tasks that will contribute to the formation of the axiological space of the student's personality are given.

Author Biographies

Natalia Dyka, Borys Grinchenko Kyiv University, 22 a P. Tychyny Ave, 02152 Kyiv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Head at the Departmentof Language and Literature Education,  Institute of In-Service Training

Oleksandra Glazova, Borys Grinchenko Kyiv University, 22 a P. Tychyny Ave, 02152 Kyiv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Department of Language and Literature Education, Institute of In-Service Training

References

Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В. Основи здоров’я: Підручник для 7 кл. закладів загальної середньої освіти Київ: Алатон, 2020. 200 с.

Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки. Київ: Знання, 2008. 568 с.

Державний стандарт повної загальної середньої освіти. 2020. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (дата звернення: 20.05.2021).

Драченко В. В. Виховання морально-ціннісних орієнтацій підлітків засобами творів світової художньої культури : автореф. дис… канд. пед. наук : 13.00.07. Київ: Інститут проблем виховання АПН України, 2008. 18 с.

Енциклопедія освіти / головний ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. 2016. URL: Book-FINAL-CS6-UPD (kmu.gov.ua) (дата звернення: 20.05.2021).

Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. Київ: Плеяди, 2017. 206 с. URL: NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf (дата звернення: 15.05.2021).

Новосьолова В. І. Формування ціннісних орієнтацій учнів 5–7 класів у процесі збагачення словникового запасу на засадах компетентнісного підходу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна. 2013. Вип. 40. С. 234–237.

Українська мова. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: 5–9 класи. Дивослово. 2017. № 7–8.

Целякова О. М. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2009. Вип. 38. С. 222–233.

Bekh, I. D., Vorontsova, T. V., Ponomarenko, V. S., Strashko, S. V. (2020). Osnovi zdorov’ya: Pidruchnik dlya 7 kl. zakladiv zagalnoyi serednoyi osviti [Basics of health: Textbook for 7th grade institutions of general secondary education]. Alaton.

Vyshnevskyi, O. (2008). Teoretichni osnovi suchasnoyi ukrayinskoyi pedagogiki [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Znannya.

Derzhavnij standart povnoyi zagalnoyi serednoyi osviti [State standard of complete general secondary education] (2020). https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886

Drachenko, V. V. (2008). Vihovannya moralno-cinnisnih oriyentacij pidlitkiv zasobami tvoriv svitovoyi hudozhnoyi kulturi [Development of moral orientations among teenagers by the means of education through the world art masterpieces]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.07. Institute of problems on education APS of Ukraine.

Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Yurinkom Inter.

Nova ukrayinska shkola: konceptualni zasadi reformuvannya serednoyi shkoli [New Ukrainian school: conceptual principles of secondary school reform] (2016). Book-FINAL-CS6-UPD (kmu.gov.ua)

Bibik, N. M. (Ed.) (2017). Nova ukrayinska shkola: poradnik dlya vchitelya [New Ukrainian school: a guide for teachers]. Pleyadi.

Novosolova, V. I. (2013). Formuvannya cinnisnih oriyentacij uchniv 5–7 klasiv u procesi zbagachennya slovnikovogo zapasu na zasadah kompetentnisnogo pidhodu [Formation of value orientations of pupils of 5–7 classes in the process of enrichment of vocabulary on the basis of the competence approach]. Scientific Proceedings of Ostroh Academy National University: Philology Series, 40, 234–237.

Ukrayinska mova. Programa dlya zagalnoosvitnih navchalnih zakladiv: 5–9 klasi [Ukrainian language. Program for secondary schools: grades 5–9]. (2017). Divoslovo, 7–8.

Tseliakova, O. M. (2009). Duhovnist i cinnisni oriyentaciyi studentskoyi molodi Ukrayini v transformacijnomu suspilstvi [Spirituality and value orientations of student youth of Ukraine in a transformational society]. Humanities bulletin of Zaporizhzhe state engineering academy, 38, 222–233.

Published

2021-06-29

How to Cite

Dyka, N., & Glazova, O. (2021). FORMATION OF THE AXIOLOGICAL SPACE OF PERSONALITY IN THE PROCESS OF LEARNING THE UKRAINIAN LANGUAGE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 48–54. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.6

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION