METHODOLOGY OF FORMATION OF FUTURE DOCTORS’ MEDIA COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.4

Keywords:

concept, media competence, methodology, problem, scientific approach

Abstract

This article discusses the methodology of future doctors’ media competence formation in the process of preclinical training at the medical university. The study considers methodology as the organization of scientific research with the articulation of a concept and the selection of research methods. The methodological basis of our research is revealed at four levels: philosophical, general scientific, specific scientific and technological.
The provisions of the philosophy of education on continuous professional growth and individual self-development, the concept of human-centrism in medicine and education are attributed to the philosophical level of research. The concept of research of future doctors’ media competence formation in the process of preclinical professional training at the medical university was determined on the basis of the general scientific level including a set of methodological and theoretical provisions. The study was carried out on the basis of systemic, axiological, acmeological, activity-oriented, personality-oriented and competence-based approaches. It allows to consider the problem of future doctors’ media competence formation as an interdisciplinary one, which requires knowledge integration in the process of preclinical professional training at the medical university.
Theoretical and methodological provisions on vocational education, development of continuing professional education, the structure of the media competence of future doctors are revealed at the specific scientific level. Technological level of research includes technologies for the implementation of organizational and methodological foundations, the choice of means and methods for obtaining empirical data and a system of research methods of future doctors’ media competence formation in the process of preclinical training at the medical university.

Author Biography

Olena Murzina, Zaporizhzhia State Medical University, 26 Maiakovskyi Ave, 69035 Zaporizhzhia, Ukraine

PhD in Pedagogy, Senior Lecturer, Department of Medical Physics, Biophysics and Higher Mathematics

References

Аносов І. П. Сучасний освітній процес: антропологічний аспект : монографія. Київ: Твім інтер, 2003. 391 с.

Атанов Г. О. Теорія діяльнісного навчання. Київ: Кондор. 2007. 185 с.

Баскаков А. Я., Туленков Н. В. Методология научного исследования. Киев : МАУП, 2004. 216 с.

Баришполець О. Т., Найдьонова Л. А. Медіакультура особистості; соціально-психологічний підхід. Київ: Міленіум, 2009. 440 с.

Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. 1140 с.

Бухальська С. Компетентнісний підхід. Теоретичний аналіз ключових дефініцій вищої медичної освіти. Нова педагогічна думка. 2009. № 2. С. 84–91.

Власенко О. М. Практичне застосування системного підходу в моделюванні науково-дослідної роботи студентів. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження: монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 268–278.

Гончаренко С. Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям. Київ: Вінниця, 1995. 45 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне: Волинські обереги, 2011. 552 с.

Дубасенюк О. А. Теоретико-технологічні засади впровадження особистісно орієнтованого підходу у професійно-педагогічній підготовці майбутнього вчителя. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід: монографія. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 386 с.

Мачинська Н. І. Модель педагогічної світи магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю в контексті акмеологічного підходу. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2014. № 1 (12). С. 53–58.

Новиков А. М., Новиков Д. А. Методология. Москва: СИНТЕГ, 2007. 668 с.

Онкович Г. В. (ред.). Медіакомпетентність фахівця. Київ: Логос, 2013. 286 с.

Окса М. М. Стратегічний менеджмент в освіті. Мелітополь: МДПУ, 2007. 178 с.

Приходькіна Н. О. Компетенція, компетентність, медіакомпетентність: аналіз термінології. Вісник післядипломної освіти. 2017. № 88. С. 80–88.

Педагогіка вищої школи / З. Н. Курлянд (ред.), Р. І. Хмелюк, А. В. Семенова та інші. Київ: Знання, 2007. 495 с.

Сисоєва С. О. Компетентнісно зорієнтована вища освіта: формування наукового тезаурусу. 2015. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/11033/1/Sysoeva%20S.A.%202015.pdf (дата звернення: 10.05.2021).

Сисоєва С. О. Професійна підготовка в контексті особистісноорієнтованої парадигми освіти. Педагог професійної школи. Київ: Науковий світ, 2003. Вип. 5. С. 20–24.

Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Методологія науково-педагогічних досліджень: підручник. Рівне: Волинські обереги, 2013. 360 с.

Шейко В. М., Кушнаренко Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. Київ : Знання, 2006. 307 с.

Blömeke S. Zukünftige Lehrpersonen und das Medienhandeln von Kindern und Jugendlichen. Eine empirische Studie zu Kenntnissen und Annahmen von Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 2003. № 6. S. 276–289. DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-003-0027-0

Potter W. J. Media Literacy. 9th edition. Thousand Oaks, London: Sage Publication, 2019. 544 p.

Anosov, I. P. (2003). Suchasnyj osvitnij proces: antropologhichnyj aspekt [Suchasnyj osvitnij proces: antropologhichnyj aspekt]. Tvim inter.

Atanov, Gh. O. (2007). Teorija dijaljnisnogho navchannja [Theory of activity learning]. Kondor.

Baskakov, A. Ja., Tulenkov, N. V. (2004). Metodologhyja nauchnogho yssledovanyja [Research methodology]. MAUP.

Baryshpolets, O. T., Najdjonova, L. A. (2009). Mediakuljtura osobystosti: socialjno-psykhologhichnyj pidkhid [Media culture of personality: Socio-psychological approach]. Milenium.

Busel, V. T. (Ed.) (2004). Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoji ukrajinsjkoji movy [Large explanatory dictionary of themodern Ukrainian language]. Perun.

Bukhalska, S. (2009). Kompetentnisnyj pidkhid. Teoretychnyj analiz kljuchovykh definicij vyshhoji medychnoji osvity [Competence approach. Theoretical analysis of key definitions of higher medical education]. Nova pedaghoghichna dumka, 2, 84–91.

Vlasenko, O. M. (2015). Praktychne zastosuvannja systemnogho pidkhodu v modeljuvanni naukovo-doslidnoji roboty studentiv [Practical application of the system approach in modeling of research work of students]. Profesijna pedaghoghichna osvita: systemni doslidzhennja (pp. 268–278). ZhDU im. I. Franka.

Ghoncharenko, S. U. (1995). Pedaghoghichni doslidzhennja. Metodologhichni porady molodym naukovcjam [Pedagogical research. Methodological advice for young scientists]. Vinnicya.

Ghoncharenko, S. U. (2011). Ukrajinsjkyj pedaghoghichnyj encyklopedychnyj slovnyk. [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary]. Volinski oberegi.

Dubasenjuk, O. A. (2012). Teoretyko-tekhnologhichni zasady vprovadzhennja osobystisno orijentovanogho pidkhodu u profesijno-pedaghoghichnij pidghotovci majbutnjogho vchytelja [Theoretical and technological principles of implementation of personality-oriented approach in professional and pedagogical training of future teachers]. Profesijna pedaghoghichna osvita: osobystisno orijentovanyj pidkhid. ZhDU im. I. Franka.

Machynska, N. I. (2014). Model pedaghoghichnoji svity maghistrantiv vyshhykh navchaljnykh zakladiv nepedaghoghichnogho profilju v konteksti akmeologhichnogho pidkhodu [Model of pedagogical world of masters of higher educational institutions of non-pedagogical profile in the context of acmeological approach]. Naukovyj visnyk Melitopolskogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu. Serija: Pedaghoghika, 1 (12), 53–58.

Novykov, A. M., Novykov, D. A. (2007). Metodologhyja [Methodology]. SYNTEG.

Kurliand, Z. N. (Ed.), Khmeliuk, R. I., Semenova, A. V. et al. (2007). Pedaghoghika vyshhoji shkoly [Pedagogy of high school]. Znannja.

Onkovych, Gh. V. (Ed.) (2013). Mediakompetentnistj fakhivcja [Media Competence of a specialist]. Logos.

Oksa, M. M. (2007). Strategіchnij menedzhment v osvіtі [Strategic management in education]. Melіtopol: MDPU.

Prykhodkina, N. O. (2017). Kompetencija, kompetentnistj, mediakompetentnistj: analiz terminologhiji [Competence, competence, mediacompetence: Analysis of terminology]. Visnyk pisljadyplomnoji osvity, 88, 80−88.

Sysoieva, S. O. (2003). Profesijna pidghotovka v konteksti osobystisnoorijentovanoji paradyghmy osvity [Vocational training in the context of personality-oriented paradigm of education]. Pedaghogh profesijnoji shkoly, 5, 20–24.

Sysoieva, S. O. (2015). Kompetentnisno zorijentovana vyshha osvita: formuvannja naukovogho tezaurusu [Competence-oriented higher education: the formation of a scientific thesaurus]. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/11033/1/Sysoeva%20S.A.%202015.pdf

Sysoieva, S. O., Krystopchuk, T. Je. (2013). Metodologhija naukovo-pedaghoghichnykh doslidzhenj [Methodology of scientific and pedagogical research]. Volynsjki obereghy.

Sheiko, V. M., Kushnarenko, N. M. (2006). Orghanizacija ta metodyka naukovo-doslidnycjkoji dijaljnosti [Organization and methods of research activities]. Znannja.

Blömeke, S. (2003). Zukünftige Lehrpersonen und das Medienhandeln von Kindern und Jugendlichen Eine empirische Studie zu Kenntnissen und Annahmen von Lehramtsstudierenden [Future teachers and media activities by children and young people. An empirical study of the knowledge and assumptions of student teachers]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 6, 276–289. https://doi.org/10.1007/s11618-003-0027-0

Potter, W. J. (2019). Media Literacy. 9th edition. Sage Publication.

Published

2021-06-30

How to Cite

Murzina, O. (2021). METHODOLOGY OF FORMATION OF FUTURE DOCTORS’ MEDIA COMPETENCE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 32–39. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.4

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION