CORPORATE ACADEMIC DISHONESTY AS A PROBLEM OF THE UNIVERSITY SOCIAL RESPONSIBILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.2

Keywords:

conscience, corporate academic dishonesty, higher education, morality, protectionism of incompetence

Abstract

The article deals with the problem of corporate academic dishonesty, without overcoming which it is impossible to ensure the quality of national higher education to meet modern world requirements. The article aims to actualize the problem of corporate academic dishonesty in the educational process of domestic universities and other higher education institutions, as well as to identify and explain the key reasons that give rise to the phenomenon and does not allow HEIs to be socially responsible. The essence of the social responsibility of the university is identified. It is emphasized that it cannot be provided when corporate academic dishonesty is cultivated in the university environment. The key causes of the problem of academic dishonesty in domestic universities and other higher education institutions are highlighted. A methodological approach to assessing the possibilities of ensuring real integrity in the social environment of a higher education institution depending on the model of its educational activities is proposed. According to the results of the study, it is concluded that corporate academic dishonesty is a systemic social disease of domestic higher education, which is caused by the state of modern Ukrainian society. It is a much more dangerous problem compared to plagiarism in improving the quality of Ukrainian higher education to the level of European requirements. And it is much more difficult to overcome than the fight against plagiarism. This is because plagiarism is committed individually and corporate academic dishonesty is done collectively.  This determines the need for in-depth systemic studies of the actualized problem and the determination of ways to overcome it.

Author Biography

Volodymyr Riabchenko, Institute of Higher Education, National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 9 Bastionna Str., 01014 Kyiv, Ukraine

Doctor of Sciences in Philosophy, Head of Department for Cooperation between Universities and Society

References

Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234 с.

Грішнова О. А. Соціальна відповідальність у контексті подолання системної кризи в Україні. Демографія та соціальна економіка. 2011. № 1 (15). С. 39–46. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2011.01.039

Драчук С. Демократичний рейтинг України дещо зріс, але перед нею стоять виклики в дотриманні демократії – Freedom House. Радіо Свобода. 6 травня 2020 р. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/freedom-house-nations-in-transit/30594646.html (дата звернення: 10.05.2021).

Зінченко В. Академічна доброчесність як основа сучасного процесу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 31. Том 3. С. 198–204. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/31.214118

Іваницька О., Панченко А., Панченко Г. Соціальна відповідальність вищого навчального закладу України та основні умови її дотримання. Педагогічний процес: теорія і практика. 2017. Вип. 4. С. 40–44. DOI: https://doi.org/10.28925/2078-1687.2017.4.4044

Калєніченко Л. І. Соціальна відповідальність як правове явище. Держава та регіони. Серія: Право. 2019. № 4 (66). С. 10–16. DOI: https://doi.org/10.32840/1813-338X-2019-4-2

Мельник Р. Про академічну доброчесність та небезпеки у боротьбі за неї. Вища освіта в Україні. Освіта.ua. 09.07.2020 р. URL: https://osvita.ua/vnz/74950 (дата звернення: 19.05.2021).

Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти України. URL: https://u.to/GA5XGw (дата звернення: 20.05.2021).

Рогожа М. Етичне регулювання середовища у проблемному полі академічної етики: осмислення механізмів дієвості Бухарестської декларації. Філософія освіти. 2014. № 1. С. 232–241.

Ромакін В. Академічна етика як передумова верховенства права. Наукові праці Чорноморського державного університету ім. Петра Могили. Серія «Педагогіка». Миколаїв, 2006. Вип. 33. Т. 46. С. 174–179.

Рябченко В. Аналіз з позицій світоглядно-компетентнісного підходу впливу соціального середовища на ефективне врядування в університетах України в умовах євроінтеграції. Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо механізмів реалізації ефективного врядування в університетах: аналітичні матеріали у двох частинах / за заг. ред. С. Калашнікової. Київ: Прінтеко, 2020. С. 150–180. DOI: https://doi.org/10.31874/978-617-7486-37-3-2020

Слободянюк О. М. Роль науково-педагогічного колективу у формуванні культури академічної доброчесності студентів. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2018. № 6. С. 134–139. DOI: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-134-139

Druica E., Vâlsan C., Ianole-Calin R., Mihail-Papuc R., Munteanu I. Exploring the link between academic dishonesty and economic delinquency: A partial least squares path modeling approach. Mathematics. 2019. № 7 (12). № 1241. DOI: https://doi.org/10.3390/math7121241

Fatima A., Abbas A., Ming W., Hosseini S., Zhu D. Internal and External Factors of Plagiarism: Evidence from Chinese Public Sector Universities. Accountability in Research. 2019. № 26 (1). P. 1–16. DOI: https://doi.org/10.1080/08989621.2018.1552834

Isakov M., Tripathy A. Behavioral correlates of cheating: Environmental specificity and reward expectation. PLoS ONE. 2017. № 12 (10). № e0186054. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0186054

Newman J. Academic integrity in public administration programmes: Practical reflections on prevention and response. Teaching Public Administration. 2020. № 38 (1). Р. 63–77. https://doi.org/10.1177/0144739419864128

Rome Ministerial Communiqué 19 November 2020. URL: http://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (дата звернення: 20.05.2021).

Sañudo M., Palifka B. J. Academic corruption and the quality of democracy. Veritas. 2018. № 41. P. 21–37. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732018000300021

Finikov, T. V., & Artjukhov, A. Je. (Eds.) (2016). Akademichna chesnistj jak osnova stalogho rozvytku universytetu [Academic honesty as a basis for sustainable development of the university]. Takson.

Ghrishnova, O. A. (2011). Socialjna vidpovidaljnistj u konteksti podolannja systemnoji kryzy v Ukrajini [Social responsibility in the context of system crisis redemption in Ukraine]. Demoghrafija ta socialjna ekonomika, 1 (15), 39–46. https://doi.org/10.15407/dse2011.01.039

Drachuk, S. (6 May 2020). Demokratychnyi reitynh Ukrainy deshcho zris, ale pered neiu stoiat vyklyky v dotrymanni demokratii – Freedom House [Ukraine’s democratic rating has risen slightly, but it faces challenges to democracy – Freedom House]. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/freedom-house-nations-in-transit/30594646.html

Zinchenko, V. (2020). Akademichna dobrochesnistj jak osnova suchasnogho procesu [Academic integrity as the basis of the modern educational process]. Aktualjni pytannja ghumanitarnykh nauk, 31 (3), 198–204. https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/31.214118

Ivanitska, O., Panchenko, A., & Panchenko, G. (2017). Socialna vidpovidalnist vyshhogho navchaljnogho zakladu Ukrajiny ta osnovni umovy jiji dotrymannja [Responsibility of higher educational institution and terms of its compliance in Ukraine]. Pedaghoghichnyj proces: teorija i praktyka, 4, 40–44. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2017_4_8

Kalenichenko, L. I. (2019). Socialna vidpovidalnistj jak pravove javyshhe [Social liability as a legal phenomenon]. Derzhava ta reghiony. Serija: Pravo, 4 (66), 10–16. https://doi.org/10.32840/1813-338X-2019-4-2

Melnyk, R. (09.07.2020). Pro akademichnu dobrochesnistj ta nebezpeky u borotjbi za neji [About academic integrity and the dangers of fighting for it]. Vyshha osvita v Ukrajini. Osvita.ua. https://osvita.ua/vnz/74950

Rekomendaciji dlja zakladiv vyshhoji osvity shhodo rozrobky ta vprovadzhennja universytetsjkoji systemy zabezpechennja akademichnoji dobrochesnosti [Recommendations for higher education institutions on the development and implementation of a university system to ensure academic integrity] (2019). National Agency for Higher Education Quality Assurance (Ukraine). https://u.to/GA5XGw

Rohozha, M. (2014). Etychne reghuljuvannja seredovyshha u problemnomu poli akademichnoji etyky: osmyslennja mekhanizmiv dijevosti Bukharestsjkoji deklaraciji [Ethical Regulation of Academia in Academic Ethics Matters: Comprehending the Bucharest Declaration Efficiency]. Filosofija osvity, 1, 232–241.

Romakin, V. (2006). Akademichna etyka jak peredumova verkhovenstva prava [Academic ethics as a prerequisite for the rule of law]. Naukovi praci Chornomorsjkogho derzhavnogho universytetu im. Petra Moghyly. Serija «Pedaghoghika», 33 (46), 174–179.

Riabchenko, V. (2020). Analiz z pozycij svitoghljadno-kompetentnisnogho pidkhodu vplyvu socialjnogho seredovyshha na efektyvne vrjaduvannja v universytetakh Ukrajiny v umovakh jevrointeghraciji [Analysis from the standpoint of worldview-competence approach to the impact of the social environment on effective governance in Ukrainian universities in terms of European integration]. In S. Kalashnikova (Ed.), Analiz providnogho vitchyznjanogho ta zarubizhnogho dosvidu shhodo mekhanizmiv realizaciji efektyvnogho vrjaduvannja v universytetakh: analitychni materialy u dvokh chastynakh (pp. 150–180). Printeko. https://doi.org/10.31874/978-617-7486-37-3-2020

Slobodianiuk, O. M. (2018). Rolj naukovo-pedaghoghichnogho kolektyvu u formuvanni kuljtury akademichnoji dobrochesnosti studentiv [The Role of the Scientific and Pedagogical Team in Shaping the Culture of Academic Integrity of Students]. Visnyk Vinnycjkogho politekhnichnogho instytutu, 6, 134–139. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-134-139

Druica, E., Vâlsan, C., Ianole-Calin, R., Mihail-Papuc, R., Munteanu, I. (2019). Exploring the link between academic dishonesty and economic delinquency: A partial least squares path modeling approach. Mathematics, 7 (12), 1241. https://doi.org/10.3390/math7121241

Fatima, A., Abbas, A., Ming, W., Hosseini, S., Zhu, D. (2019). Internal and External Factors of Plagiarism: Evidence from Chinese Public Sector Universities. Accountability in Research, 26 (1), 1–16. https://doi.org/10.1080/08989621.2018.1552834

Isakov, M., Tripathy, A. (2017). Behavioral correlates of cheating: Environmental specificity and reward expectation. PLoS ONE, 12 (10), e0186054. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0186054

Newman, J. (2020). Academic integrity in public administration programmes: Practical reflections on prevention and response. Teaching Public Administration, 38 (1), 63–77. https://doi.org/10.1177/0144739419864128

Rome Ministerial Communiqué 19 November 2020. http://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf

Sañudo, M., Palifka, B. J. (2018). Academic corruption and the quality of democracy. Veritas, 41, 21–37. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732018000300021

Published

2021-06-29

How to Cite

Riabchenko, V. (2021). CORPORATE ACADEMIC DISHONESTY AS A PROBLEM OF THE UNIVERSITY SOCIAL RESPONSIBILITY . Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 16–24. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.2

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION