FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE IN FUTURE EDUCATION MANAGERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.1.4

Keywords:

acmeological, consistency, future education manager, innovation, level of development of research competence, prevention, research competence

Abstract

The article reveals the essence of research competence and the peculiarities of its formation in future education managers. The methodological basis of the research is made up of methodological approaches: systemic, competence-based, synergistic, complex. The most significant is the acmesynergetic approach. The methodological basis of the study is also made up of methodological principles: intentional dynamism; invariance; individualization; simultaneous study of a person and his activities; systemic and structural; historicism; humanism; development; determinism – self-determinism, etc.
Clarification of the definition of the concept of «research competence» is a set of knowledge, research skills (a set of intellectual, practical and organizational skills), skills, research abilities (heuristic, creativity, intellectual mobility, anticipation, independence and impartiality of thinking, emotional intelligence, self-reflection), ways performing actions in situations of uncertainty, in conditions of lack or excess of information, etc. Research competence includes the following components: consistency, prevention, innovation, predictability (acmeological). To assess the level of formation of research competence, the levels (reproductive, adaptive, productive, creative), criteria (motivational-value, practical, reflexive) and the corresponding indicators were determined.
A complex of pedagogical conditions providing the formation of research competence of future education managers has been determined. These are: the development of the research potential of undergraduate students based on the actualization of the inner resources of the individual in the process of mastering professional disciplines; stimulating undergraduates to research activities by involving them in solving advanced cognitive and experimental-creative tasks of a professionally oriented nature when using various forms and methods of organizing the educational process; inclusion of undergraduates in different types of research work in the educational process during pre-diploma practice and performance of qualifying (master’s) work.
The positive nature of the influence of pedagogical conditions on the formation of the research competence of future education managers in the conditions of a master’s degree is confirmed by the results of control sections at the final stage of the research.

Author Biography

Valentyna Hladkova, Boris Grinchenko Kyiv University, 13-b Tymoshenko Str., 04212 Kyiv, Ukraine

Doctor of Sciences in Pedagogy, Professor, Professor of the Department of Management, Faculty of Information Technology and Management

References

Біда О. А. Сутність та структура дослідницької компетентності майбутніх фахівців. Наукові записки Серія: Педагогічні науки. 2017. Випуск 159. С. 10–13.

Борозенець Н. Формування дослідницької компетентності студентів аграрних університетів: використання методу математичного моделювання. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2020. № 4 (65). С. 59–65. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.4.7

Головань М. С., Яценко В. В. Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі. 2012. Вип. VII. C. 55–62.

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Москва: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с.

Кайдалова Л. Г., Шварп Н. В., Савохіна М. В. Формування дослідницької компетентності магістрантів спеціальності «Науки про освіту», освітньої програми «Педагогіка вищої школи». Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2017. № 12. С. 134–140.

Кравченко С. О. Узагальнення сутності дефініції «дослідницька компетентність». Молодий вчений. Серія «Педагогічні науки». 2018. № 2 (54). С. 265–268.

Любчак Н. М. Теоретичні аспекти визначення сутності дослідницької компетентності майбутнього вчителя. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39 (4). С. 33–40.

Любчак Н. Особливості формування дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти – майбутніх учителів української мови та літератури у процесі проєктної діяльності: дані емпіричного дослідження. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка». 2020. Том 2. № 32. С. 171–176. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/32.214693

Сапожников С. В. Деякі аспекти формування дослідницької компетентності студентів закладів вищої освіти України у процесі фахової підготовки. Фізико-математична освіта. 2019. Випуск 3 (21). С. 127–132.

Степанюк К. Дослідницька компетентність як складова дослідницьких умінь майбутніх учителів початкової школи. Витоки педагогічної майстерності. Збірник наукових праць Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. 2012. Випуск 9. С. 272–275.

Фундаментальна акмеологія – наука ХХІ століття: монографія / за заг. ред. В. М. Гладкової, С. Д. Пожарського. Київ: Інтерсервіс, 2019. 206 с.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Народное образование. 2003. № 2. С. 55–61.

Bila O., Gontareva I., Babenko V., Kovalenko O., Gliebova N. Organizational and methodological guidelines for training education managers to implement the strategy of corporate social responsibility. International Journal of Circuits, Systems and Signal Processing. 2020. № 14. Р. 679–685. DOI: https://doi.org/10.46300/9106.2020.14.87

Gros B., Viader M., Cornet A., Martínez M., Palés J., Sancho M. The research-teaching nexus and its influence on student learning. International Journal of Higher Education. 2020. № 9 (3). Р. 109–119. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n3p109

Leonard, Wibawa B. Development of teacher research competency training system in Indonesia: A need analysis. Universal Journal of Educational Research. 2020. № 8 (5). Р. 2064–2070. DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080544

Murdoch A., Kerry T. The art and science of «positive» management: Some implications for training education managers. School Organisation. 1992. № 12 (3). Р. 247–253. DOI: https://doi.org/10.1080/0260136920120301

Rodríguez-Vargas M. C., Alcázar-Aguilar O. O., Gil-Cueva S. L., Garay-Argandoña R., Hernandez R. M. Researchers’ seedbeds for the development of research skills in universities. International Journal of Criminology and Sociology. 2020. № 9. P. 961–967. DOI: https://doi.org/10.6000/1929-4409.2020.09.101

Smith K. Expansive Learning for Teacher Educators – The Story of the Norwegian National Research School in Teacher Education (NAFOL). Frontiers in Education. 2020. № 5. № 43. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00043

Štemberger T. Educational research within the curricula of initial teacher education: The case of Slovenia. Center for Educational Policy Studies Journal. 2020. № 10 (3). Р. 31–51. DOI: https://doi.org/10.26529/cepsj.871

Bida, O. A. (2017). Sutnistj ta struktura doslidnycjkoji kompetentnosti majbutnikh fakhivciv [The essence and structure of research competence of future specialists]. Naukovi zapysky. Serija: Pedaghoghichni nauky, 159, 10–13.

Borozenets, N. (2020). Formuvannja doslidnycjkoji kompetentnosti studentiv aghrarnykh universytetiv: vykorystannja metodu matematychnogho modeljuvannja [Formation research competence students of agrarian universities: using the method of mathematical modeling]. Continuing professional education: theory and practice, 4 (65), 59–65. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.4.7

Gholovan, M. S., Jacenko, V. V. (2012). Sutnistj ta zmist ponjattja «doslidnycjka kompetentnistj» [The essence and content of the concept of «research competence»]. Teorija ta metodyka navchannja fundamentaljnykh dyscyplin u vyshhij shkoli, VII, 55–62.

Zimnyaya, I. A. (2004). Klyuchevye kompetentnosti kak rezul’tativno-celevaya osnova kompetentnostnogo podhoda v obrazovanii [Key competencies as an effective-target basis of a competence-based approach in education]. Issledovatel’skij centr problem kachestva podgotovki specialistov.

Kaydalova, L. G., Shvarp, N. V., Savohina, M. V. (2017). Formuvannja doslidnycjkoji kompetentnosti maghistrantiv specialjnosti «Nauky pro osvitu», osvitnjoji proghramy «Pedaghoghika vyshhoji shkoly» [The formation of competence research of masters 011 in «Science of Education», educational program «The Pedagogy of Higher Education»]. Profesijna osvita: problemi i perspektivi, 12, 134–140.

Kravchenko, S. O. (2018). Uzaghaljnennja sutnosti definiciji «doslidnycjka kompetentnistj» [Generalization of the essence of the definition of «research competence»]. Molodyj vchenyj. Serija «Pedaghoghichni nauky», 2 (54), 265–268.

Lyubchak, N. M. (2013). Teoretychni aspekty vyznachennja sutnosti doslidnycjkoji kompetentnosti majbutnjogho vchytelja [Theoretical aspects of determining the essence of research competence of the future teacher]. Problemy suchasnoji pedaghoghichnoji osvity. Pedaghoghika i psykhologhija, 39 (4), 33–40.

Lyubchak, N. (2020). Osoblyvosti formuvannja doslidnycjkoji kompetentnosti zdobuvachiv vyshhoji osvity – majbutnikh uchyteliv ukrajinsjkoji movy ta literatury u procesi projektnoji dijaljnosti: dani empirychnogho doslidzhennja [Peculiarities of formation of research competence of higher education seekers – future teachers of Ukrainian language and literature in the process of project activity: data of empirical research]. Naukovyj zbirnyk «Aktualjni pytannja ghumanitarnykh nauk: mizhvuzivsjkyj zbirnyk naukovykh pracj molodykh vchenykh Droghobycjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Ivana Franka», 32 (2), 171–176. https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/32.214693

Sapozhnikov, S. V. (2019). Dejaki aspekty formuvannja doslidnycjkoji kompetentnosti studentiv zakladiv vyshhoji osvity Ukrajiny u procesi fakhovoji pidghotovky [Some aspects of formation of research competence of students of higher education institutions of Ukraine in the process of professional training]. Fizyko-matematychna osvita, 3 (21), 127–132.

Stepanуuk, К. (2012). Doslidnycjka kompetentnistj jak skladova doslidnycjkykh uminj majbutnikh uchyteliv pochatkovoji shkoly [Research competence as a component of research skills of future primary school teachers]. Vytoky pedaghoghichnoji majsternosti. Zbirnyk naukovykh pracj Poltavsjkogho nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni V. Gh. Korolenka, 9, 272–275.

Gladkova, V. M. & Pozharsky, S. D. (Ed.) (2019). Fundamentalna akmeologiya – nauka ХХІ stolittya [Fundamental acmeology is the science of the 21st century]. Interservis.

Hutorskoj, A. V. (2003). Klyuchevye kompetencii kak komponent lichnostno-orientirovannoj paradigmy obrazovaniya [Key competencies as a component of a student-centered education paradigm]. Narodnoe obrazovanie, 2, 55–61.

Bila, O., Gontareva, I., Babenko, V., Kovalenko, O., Gliebova, N. (2020). Organizational and methodological guidelines for training education managers to implement the strategy of corporate social responsibility. International Journal of Circuits, Systems and Signal Processing, 14, 679–685. https://doi.org/10.46300/9106.2020.14.87

Gros, B., Viader, M., Cornet, A., Martínez, M., Palés, J., Sancho, M. (2020). The research-teaching nexus and its influence on student learning. International Journal of Higher Education, 9 (3), 109–119. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n3p109

Leonard, Wibawa, B. (2020). Development of teacher research competency training system in Indonesia: A need analysis. Universal Journal of Educational Research, 8 (5), 2064–2070. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080544

Murdoch, A., Kerry, T. (1992). The art and science of ‘positive’ management: Some implications for training education managers. School Organisation, 12 (3), 247–253. https://doi.org/10.1080/0260136920120301

Rodríguez-Vargas, M. C., Alcázar-Aguilar, O. O., Gil-Cueva, S. L., Garay-Argandoña. R., Hernandez, R. M. (2020). Researchers’ seedbeds for the development of research skills in universities. International Journal of Criminology and Sociology, 9, 961–967. https://doi.org/10.6000/1929-4409.2020.09.101

Smith, K. (2020). Expansive Learning for Teacher Educators – The Story of the Norwegian National Research School in Teacher Education (NAFOL). Frontiers in Education, 5, 43. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00043

Štemberger, T. (2020). Educational research within the curricula of initial teacher education: The case of Slovenia. Center for Educational Policy Studies Journal, 10 (3), 31–51. https://doi.org/10.26529/cepsj.871

Published

2021-04-01

How to Cite

Hladkova, V. (2021). FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE IN FUTURE EDUCATION MANAGERS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 30–36. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.1.4

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION