COMPONENT-STRUCTURAL ANALYSIS OF MARKETOLOGIST LEADERSHIP COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.1.2

Keywords:

future marketologist , marketing specialist, structural and component analysis, structure of leadership competence, supraprofessional competence

Abstract

The article analyzes the views of domestic and foreign scientists on the essence of «leadership competence» concept, identifies and scientifically conditions the structure of leadership competence of future marketologist. As a result of the research the author states that, firstly, leadership competence is a steady integral component of supraprofessional competence of a marketologist; secondly, leadership competence of future marketologist, as well as its components in most cases is not a natural phenomenon, but emerges as a result of certain experience of a person, which runs on their positive attitude to this phenomenon, awareness of motives and needs in it, acquired knowledge, skills and personal qualities of people, which then find practical implementation in the form of leadership behaviour. Based on the analysis of psychological and pedagogical investigations we have identified the following structural components of leadership competence of future marketologist: motivational (motives, needs, emotions, values in regard to leadership), cognitive (knowledge, leadership beliefs), activity (actions, skills, abilities, leadership behaviour) and personality (complex of leadership qualities, reflexivity, empathy, emotional intelligence). According to the analysis of the primary positions that can be held by a bachelor of marketing, the functions and corresponding professional competences that require the formed leadership competency of a marketologist are identified and it is demonstrated how the leadership competency is realized in the marketing activity. Thus, leadership competence provides grounds for efficient activity in the field of marketing, creating conditions for manifestation of initiative, responsibility and active economic position of a marketing specialist and ensuring his/her professional mobility and competitiveness.

Author Biography

Olena Kazakevych, Dnipro State Agrarian and Economic University, 25 Serhii Efremov Str., 49600 Dnipro, Ukraine

Postgraduate Student of Department of Innovative Technologies in Pedagogy, Psychology and Social Work, Alfred Nobel University, 18 Sicheslavska Naberezhna, 49000 Dnipro, Ukraine; Teacher of Phіlology Department

References

Адамів С. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх маркетологів засобами інтерактивних технологій: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університет, 2017. 244 с.

Бойко О. Методологічні основи дослідження лідерської компетентності майбутніх офіцерів у ВВНЗ. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2012. № 3. С. 17–21.

Волосюк Т. В. Роль лідерської компетентності у формуванні професійного іміджу студентів в умовах ВНЗ. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 27. С. 126–131. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2015_27_25 (дата звернення: 10.02.2021).

Гладкова В. М. Акмеологічна компетентність менеджера-лідера освітнього закладу. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2017. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24033/ (дата звернення: 15.02.2021).

Головешко Б. Р. Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх фахівців з адміністративного менеджменту у вищому навчальному закладі: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Харків: Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2017. 294 с.

Гоулман Д., Бояціс Р., Маккі Е. Емоційний інтелект лідера. Київ: Наш формат, 2019. 288 с.

Жигірь В. Сутність та зміст лідерської компетентності майбутнього менеджера освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2015. № 130. С. 34–37.

Лугова В. М. Напрями розвитку лідерської компетентності керівників українських підприємств. Проблеми економіки. 2012. № 1. С. 64–67.

Мараховська Н. В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх вчителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Харків: Харківський національний педагогічний інститут ім. Г. Сковороди, 2009. 20 с.

Національний класифікатор України: «Класифікатор професій» ДК 003:2010. Київ: Соцінформ, 2010. 256 с.

Нестуля С. Дидактичні засади формування лідерської компетентності майбутніх бакалаврів із менеджменту в освітньому середовищі університету: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.09. Полтава: Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка, 2019. 43 с.

Пономаренко О. В. Проблема лідерських якостей вчителя в дослідженнях вітчизняних учених. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2013. № 15. С. 263–268.

Реан А. А., Кудашев А. Р., Баранов А. А. Психология адаптации личности. Санкт-Петербург: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2008. 479 с.

Романовський О. Г., Гура Т. В., Резнік С. М., Панфілов Ю. І. Формування лідерської позиції майбутніх інженерів у закладах вищої технічної освіти. Харків: НТУ «ХПІ», 2017. 143 с.

Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. Київ: Академвидав, 2006. 423 с.

Хмизова О. В. Формування лідерської позиції у молодших школярів у позаурочній діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. Київ: Інститут проблем виховання Академії педагогічних наук України, 2010. 21 с.

Alblooshi M., Shamsuzzaman M., Haridy S. The relationship between leadership styles and organisational innovation: A systematic literature review and narrative synthesis. European Journal of Innovation Management. 2020. https://doi.org/10.1108/EJIM-11-2019-0339

Cashman K. Leadership from the Inside Out: Becoming a Leader for Life. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 2008. 215 p.

Juhro S. M., Aulia A. F., Hadiwaluyo D., Aliandrina D., Lavika E. The Role of Catalytic Collaboration in Leveraging Transformational Leadership Competencies to Generate Sustainable Innovation. International journal of organizational leadership. 2020. № 2. С. 48–66. DOI: https://doi.org/10.33844/ijol.2020.60490

Kalashnikova S., Orzhel O. University leadership development: lessons from Ukraine / International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2019. № 2 (8). С. 133–143. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2019-8-2-133-143

Slivinski L. W., Miles J. The wholistic competency profile: A model. Ottawa: Staffing Policy and Program Development Directorate, Public Service Commission of Canada, 1996. 14 р.

Subrahmanyam S. In search of right global leadership competencies. European Journal of Molecular & Clinical Medicine. 2020. Volume 07. Issue 08. P. 2306–2318. URL: https://ejmcm.com/pdf_4559_ff54238d495640cc4c4896fa10384258.html (дата звернення: 15.02.2021)

Adamiv, S. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh marketolohiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii [Pedagogical conditions future marketing analysts’ professional competence formation by means of interactive technologies]. Candidate’s thesis: 13.00.04. TNPU.

Boiko, O. (2012). Metodolohichni osnovy doslidzhennia liderskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u VVNZ [Methodological foundations for investigating the leadership competence of future officers in higher military educational institutions]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity, 3, 17–21.

Volosiuk, T. (2015). Rol liderskoi kompetentnosti u formuvanni profesiinoho imidzhu studentiv v umovakh VNZ [The role of leadership competence in students’ professional image formation in higher educational institutions]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Seria: Pedahohichni nauky, 27, 126–131. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2015_27_25.

Gladkova, V. M. (2017). Akmeologіchna kompetentnіst menedzhera-lіdera osvіtnogo zakladu [Acmeological competence of teacher leader of educational institution]. International Scientific Journal of Universities and Leadership. http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24033/

Holoveshko, B. R. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv z administratyvnoho menedzhmentu u vyshchomu navchalnomu zakladi [Pedagogical conditions for future administrative managers’ leadership qualities formation at a higher education institution]. Candidate’s thesis: 13.00.04. Nacionalnij tehnichnij universitet «HPI».

Goleman, D., Boyatzis, R. E., McKee, A. (2019). Emotsiinyi intelekt lidera [Emotional intelligence of the leader]. Nash format.

Zhyhir, V. (2015). Sutnist ta zmist liderskoi kompetentnosti maibutnoho menedzhera osvity [The essence and content of future education manager’s leadership competence]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, 130, 34–37.

Luhova, V. M. (2017). Napriamy rozvytku liderskoi kompetentnosti kerivnykiv ukrainskykh pidpryiemstv [Areas of leadership competence development for executives of Ukrainian enterprises]. Problemy ekonomiky, 1, 64–67.

Marakhovska, N. V. (2009). Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh vchyteliv u protsesi navchannia dystsyplin humanitarnoho tsyklu [Pedagogical conditions for future teachers’ leadership qualities formation in the humanities curriculum]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.04. H. S. Skovoroda KhNPU.

Natsionalnyi klasyfikator Ukrainy: «Klasyfikator profesii» DK 003:2010 [National occupational classifiсation] (2010). Sotsinform.

Nestulia, S. (2019). Dydaktychni zasady formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv iz menedzhmentu v osvitnomu seredovyshchi universytetu [Didactic principles for future bachelors of management leadership competence formation in the educational environment of the university]. Candidate’s thesis: 13.00.09. V. G. Korolenko PNPU.

Ponomarenko, O. V. (2013). Problema liderskykh yakostei vchytelia v doslidzhenniakh vitchyznianykh uchenykh [The problem of teachers’ leadership qualities in studies of national researchers]. Pedagogіchna osvіta: teorіya і praktika, 15, 263–268.

Rean, A. A., Kudashev, A. R., Baranov, A. A. (2008). Psikhologiya adaptatsii lichnosti [The psychology of personality adaptation]. Prajm-EVROZNAK

Romanovskiy, O. G., Gura, T. V., Reznіk, S. M., Panfіlov, Yu. І. (2017). Formuvannia liderskoi pozytsii maibutnikh inzheneriv u zakladakh vyshchoi tekhnichnoi osvity [Formation of future engineers’ leadership position in technical higher educational institutions]. NTU «HPІ».

Stepanov, O. M. (2006). Psikhologіchna entsiklopedіya [Psychological Encyclopaedia]. Akademvidav.

Khmyzova, O. V. (2010). Formuvannya liderskoyi poziciyi u molodshih shkolyariv u pozaurochnij diyalnosti [Forming of leader’s position of junior school learners in outof-schooi activity]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.07. Institute of Problems on Education of NAES.

Alblooshi, M., Shamsuzzaman, M., Haridy, S. (2020). The relationship between leadership styles and organisational innovation: A systematic literature review and narrative synthesis. European Journal of Innovation Management. https://doi.org/10.1108/EJIM-11-2019-0339.

Cashman, K. (2008). Leadership from the Inside Out: Becoming a Leader for Life. Berrett-Koehler Publishers.

Juhro, S. M., Aulia, A. F., Hadiwaluyo, D., Aliandrina, D., Lavika, E. (2020). The Role of Catalytic Collaboration in Leveraging Transformational Leadership Competencies to Generate Sustainable Innovation. International journal of organizational leadership, 2, 48–66. https://doi.org/10.33844/ijol.2020.60490

Kalashnikova, S., Orzhel, O. (2019). University leadership development: lessons from Ukraine. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 2 (8), 133–143. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2019-8-2-133-143

Slivinski, L. W., Miles, J. (1996). The wholistic competency profile: A model. Staffing Policy and Program Development Directorate, Public Service Commission of Canada.

Subrahmanyam, S. (2020). In search of right global leadership competencies. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 07 (08), 2306–2318. https://ejmcm.com/pdf_4559_ff54238d495640cc4c4896fa10384258.html

Published

2021-04-01

How to Cite

Kazakevych, O. (2021). COMPONENT-STRUCTURAL ANALYSIS OF MARKETOLOGIST LEADERSHIP COMPETENCE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1), 14–20. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.1.2

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION