MODEL OF REFORMING HIGHER EDUCATION OF UKRAINE AT BOUNDARY OF ХХ ХХІ CENTURIES

Authors

  • P. Kryazhev

Keywords:

the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine, ministerial powers, educational reform, model of educational reform, higher education, higher educational institution, educational management, educational legislation.

Abstract

In article model of reforming higher education
of Ukraine at boundary of ХХХХІ centuries is
considered. It is defined that model of realization
reforms in the higher education of Ukraine is
ministerial. The typical features and stages of
realization “ministerial” model reforming of the
higher school in Ukraine are considered. The
educational legislation of Ukraine concerning
maintenance standard powers of the Ministry of
Education and Science, Youth and Sports of
Ukraine in the field of the higher education
management is analyzed. The ministerial model
of reforming higher education in Ukraine provides
big concentration of powers in one public
institution. Such situation is a consequence of
preservation of the Soviet model of management
by an education system. Such model can’t be
instantly liquidated therefore elements of
decentralization and democratization have to be
entered gradually. The legislation of Ukraine
proclaims responsibility of the Ministry of
Education and Science, Youth and Sports for
planning of reforms in the higher education. As 

practice shows, real possibilities of the Ministry of
Education and Science, Youth and Sports
considerably concede to objectives and
requirements to quality of their execution

References

Андрущенко В.П. Освіта в діалозі

цивілізацій: зростання комунікативної

функції // Діалог цивілізацій: нові

принципи організації світу: Матер. Всесвіт.

конф. – Київ. – 24 травня 2002р. – К.:

МАУП, 2002. – 232 с.– С. 98 – 100.

Лутай В. Рух на випередження

(Реформування вищої освіти на основі

становлення філософськометодологічної

парадигми постнекласичної науки) // Вища

освіта України. – 2001. – №2. – С. 33 – 43.

Освіта в Україні. Нормативна база / За

ред. О.А. Кривенка. – К.: КНТ, АТІКА,

– 492 с.

Програма розвитку освіти в Україні на

–2010 роки. Проект. – К.: МОН, 2005.

– 34 с.

Рудавський Ю. Реалії та проблеми

інтеграції вищої школи України в

європейський освітній та науковий простір

(на прикладі “Львівської політехніки”) //

Вища школа. – 2004. – №1. – С. 45 – 49.

C. Reforma systemu edukacji w Polsce –

wyzwania, szanse i zagroz enia / Strategie

reform oswiatowych w Polsce na tle

porownawczym / Pod.red. Wojnar I., Bogaji

A., Kubina J. – Warszawa: Komitet Prognoz

“Polska 2000 Plus”, ELIPSA, 1999. – S. 39– 66

How to Cite

Kryazhev, P. (2019). MODEL OF REFORMING HIGHER EDUCATION OF UKRAINE AT BOUNDARY OF ХХ ХХІ CENTURIES. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 97–102. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186801

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE